Unde vor parca locuitorii din centru și cum vor fi dispărea dubele din cartiere. Dezbatere „pe parcări”, la PMT

timpark

Piața Vlad Țepeș nu va mai rezervată „justițiabililor”, locatarii din zona centrală își vor putea face abonamente de rezidenți pe unele străzi, iar parcarea dubițelor în cartiere va deveni, practic, imposibilă, după intrarea în vigoare a noului regulament Timpark. Sunt doar câteva lucruri de la dezbaterea publică pe tema parcărilor, care l-a avut ca „maestru de ceremonii” pe viceprimarul Ruben Lațcău. Nimic concret însă despre construcția de parcări.

Primăria își va face firmă care să gestioneze parcările din oraș, în locul SDM. Mai trebuie să fie de acord cu asta și consilierii locali, însă primul pas, și anume dezbaterea publică, a fost făcut. Anunțată ca având principală temă de discuție studiul de fundamentare pentru înființarea unei noi societăți, dezbaterea a inclus și noul regulament Timpark, făcut public abia la începutul săptămânii.

Participanții – majoritatea pe Zoom, cu o singură excepție – au reclamat, aproape în unanimitate, lipsa locurilor de parcare din oraș. Unii au vorbit despre spații verzi, alții despre modul în care vor parca în momentul în care merg în vizită la rude sau prieteni, iar alții, despre mașinile care ocupă prima bandă pe principalele artere.

Fără parcare pentru judecători și avocați

Singurul cetățean care a participat fizic la dezbatere a ridicat problema parcării rezidențiale pentru locuitorii din Cetate. Potrivit propunerii de regulament Timpark, în zona verde, care include centrul Timișoarei, nu se vor mai putea face abonamente.

„Locuitorii cartierului Cetate sunt într-o situație specială și trebuie să luăm în considerate și aceste lucruri. Ne-am gândit la ele. În zona verde, unde nu vom mai avea parcare rezidențială avem două zone de excepții în care se face parcare rezidențială. Vorbim de zona din Piața Vlad Țepeș și mai e Piatra Craiului. Pe lângă proximitatea foarte apropiată. De exemplu, Eminescu nu va intra în zona verde. Vom putea avea acolo abonamente pentru locatari. Știu că nu este în fața casei, e un pic mai departe”, a explicat viceprimarul Ruben Lațcău.

Piața Vlad Țepeș este în prezent rezervată celor din Palatul Dicasterial. Acest lucru va dispărea. „De la 1 ianuarie, pe foarte multe zone, de exemplu și pe Proclamației, suntem în situația în care jumătate din parcări sunt rezervate de firme, bănci, diverși. Această chestiune nu va mai fi de anul viitor. Rezervările individuale sunt permise, dar prin excepții, prin situații clar justificate”, a declarat acesta.

Pietonalizarea „n-a început în Timișoara”

Zona centrală, în mare parte pietonală, este și cea mai aglomerată, și cea care suferă cel mai tare din pricina lipsei locurilor de parcare. O soluție nu pare să existe în acest moment. Cel puțin nu una realizabilă într-un orizont de timp decent. Între timp, primăria se gândește la zone pietonale și în cartiere, între „blocurile muncitorești”.

„Trebuie să ne gândim ca pe termen lung parcarea din spatele primăriei să fie extinsă, poate chiar subteran, și să devină parcare publică. Pietonalizarea este un proces care n-a început în Timișoara și nici măcar în România. Se practică în toate orașele moderne ale lumii, are ca scop eliminarea poluării, a traficului, redarea spațiului public către cetățeni. Acest proces de a crea artere, alei pietonale se va accelera în anii următori. Vom avea nevoie și în centrele de blocurile muncitorești, construite în perioada comunismului, să creăm zone pietonale. Mai ales în piețe de cartier. În Piața Dacia este o parcare mare, care ar trebui trecută în subteran, iar spațiul de deasupra redat locuitorilor”, susține Ruben Lațcău.

Cum vor dispărea dubițele din cartiere

O altă schimbare anunțată de viceprimar este… dispariția autoutilitarelor parcate peste noapte prin cartiere. În iulie 2015, CL Timișoara vota o hotărâre care interzicea parcarea maşinilor de marfă cu o masă totală maximă mai mare de 1,9 tone şi a vehiculelor de transport persoane cu mai mult de nouă locuri pe drumurile publice şi terenurile aparţinând domeniului public sau privat al municipiului. Anterior exista deja o interdicție pentru vehiculele de peste 3,5 tone. HCL-ul a fost însă anulat după numai o lună, rămânând valabilă interdicția anterioară.

Acum, Ruben Lațcău spune că problema va fi rezolvată altfel. „Utilitarele din zonele rezidențiale vor dispărea pentru că, pentru a parca într-o zonă rezidențială, vei avea nevoie să-ți faci un abonament rezidențial pe buletin. Nu cred că va prefera cineva să-și facă parcare pe mașina de firmă și să-și lase mașina personală fără loc de parcare (…) Eu locuiesc în zona Iosefin și mă confrunt și eu cu această problemă, de exemplu, pe bd. Carol I, adesea sunt dube mari parcate pe locurile de parcare de pe Carol și ocupă practic toată prima bandă cu o parte din mașină. E în regulă să vii cu mașina de serviciu acasă, dar în momentul în care mașina este o autoutilitară, o dubă cu ax dublu pe spate, un camion cu benă, cred că locul ei nu este într-o zonă rezidențială”, explică acesta.

Mai urmează o dezbatere

În discuție au intervenit și trei consilieri locali. Roxana Iliescu (Pro România) a spus că așteaptă o dezbatere publică, în termenul legal, și pe marginea regulamentului propriu-zis al Timpark, așa cum vrea să-l modifice primăria. Aida Szilaygi (USR-PLUS) n-a avut nicio propunere, ci doar a lăudat inițiativa executivului, iar Lucian Căldăraru (PNL) i-a spus viceprimarului Lațcău că la SDM există, de câțiva ani, un studiu care indică unde pot fi construite parcări în Timișoara. Căldăraru a vorbit și despre posibilitatea construirii unei parcări subterane sub grădina de vară Capitol și a spus că, de exemplu, la Tokyo nu-ți poți cumpăra mașină decât dacă ai loc de parcare asigurat.

Una peste alta, nu a existat o concluzie clară și nici nu s-a spus unde și mai ales când va începe primăria să construiască efectiv prima parcare publică.

About Post Author