Adio, SDM! Primăria vrea să gestioneze singură parcările din Timișoara

parcările

Primăria vrea serviciu propriu de gestionare a parcărilor din Timișoara și are și o teorie pentru asta. Are un studiu care arată că nu e bine că se parchează la marginea carosabilului, că nu sunt locuri de parcare și că ar fi nevoie de un sistem electronic de monitorizare, dar și de un ghișeu unic. Când și unde se vor face noi parcări nu spune nimeni.

În noiembrie 2020, consilierii locali aprobau tarifele de parcare din sistemul Timpark pentru 2021. Inițial erau doar până în luna mai, pentru că în iunie expira delegarea sistemului de parcare către SDM. La începutul anului, primarul Dominic Fritz anunța că „se lucrează la o reformă atât a Timpark, cât și a SDM, iar după primele șase luni din 2021 vom avea o reformă a sistemului de parcare”. Printre planuri se numărau un sistem de abonamente de parcare sau obligativitatea reinvestirii banilor încasați din parcări în crearea de noi locuri. În buget a și fost prevăzută, la capitolul „transporturi”, suma de 200.000 lei, pentru „elaborarea Strategiei de parcare pe teritoriul Municipiului Timișoara”.

În mai însă, consilierii locali au votat „prelungirea duratei Contractului de concesiune nr. 94/18.01.2005”, pe o perioadă de șase luni, începând cu 1 iulie și până la 31 decembrie. Prelungirea avea la bază și „faptul că SDM (…) a formulat o propunere ca pe viitor să asigure gestiunea și explotarea locurilor de staționare de pe domeniul public”.

Peste 47.000 de locuri de parcare, mai puțin de un sfert cu taxă

Propunerea de acum trei luni a SDM nu pare să fi impresionat actuala conducere a PMT. Aceasta se pregătește să lase societatea de drumuri fără serviciul de parcare, pe care să-l transfere în subordinea consiliului local, prin înființarea unei noi structuri. Pentru asta a fost făcut un studiu de „fundamentare a necesităţii opţiunii de înfiinţare a serviciului public pentru administrarea, întreţinerea şi exploatarea locurilor de parcare şi staţionare”.

Potrivit acestui studiu, „parcarea a devenit o problemă mare pentru fiecare posesor de vehicul, în particular în centrul orasului”. Datele spun că „un autoturism este în mişcare aproximativ 45 min/zi (valoare medie) în restul timpului acesta este staţionar. Astfel staţionările şi parcările în zonele centrale şi în cartierele de locuit au devenit tot mai dificile”. Același studiu arată că în Timișoara sunt „aproximativ 47.445 locuri de parcare şi 32.805 locuri de staţionare”. În sistemul Timpark sunt 9.903 dintre acestea, împărțite în patru zone tarifare: verde, roșie, galbenă și albastră. Două treimi sunt în zona galbenă.

„Se constată o lipsă”

„La nivelul Municipiului Timişoara se constată o lipsă a locurilor de parcare adecvate, care să corespundă standardelor în vigoare, regulilor de conformare arhitecturală şi structurală care să confere siguranţa şi eficienţă în exploatare şi, totodată, o valorificare corespunzătoare din punct de vedere economic”, scrie în studiul prezentat de primărie.

Acesta identifică și principalele probleme ale actulului sistem: „lipsa locurilor de parcare în raport cu numărul de autovehicule; utilizarea ineficientă a locurilor de parcare, în special în zona centrală, în sensul folosirii acestora de un număr redus de vehicule, care ocupa locurile respective pe o durată mare de timp; existența unor locuri de parcare publice în lungul arterelor principale ale orașului, care reduc capacitatea de circulație a arterelor respective”.

Altfel spus, parcarea „la bordură” dăunează traficului din oraș. Sistemul se practică totuși și în alte orașe, mai dezvoltate din punct de vedere al infrastructurii rutiere.

E nevoie de… tehnologie modernă

Primăria propune „reconfigurarea sistemului de parcare prin zonificarea acestuia, pentru o mai bună administrare a locurilor de parcare”, dar și „înăsprirea legislaţiei locale privind parcările ilegale şi angrenarea în aplicarea acestora a Poliţiei Locale”. Nu se suflă o vorbă însă despre unde și mai ales când ar urma să fie construite parcări noi, promise și răs-promise și de fosta administrație. Totuși, în toamna trecută, Dominic Fritz a oprit o licitație pentru proiectarea și execuția unei parcări pe str. Take Ionescu.

De ce e nevoie de un nou serviciu pentru parcări? Specialiștii PMT spun că, fiind administrat de o societate care ca principal obiect de activitate lucrări de construcție a drumurilor, „actualul mod de gestiune a parcărilor publice cu plată, fără investiţii majore în ultimii ani nu este eficient”, având în vedere felul în care sunt calculate veniturile și cheltuielile.

Același studiu spune că, pentru modernizarea şi extinderea spaţiilor de parcare, este necesară crearea unui sistem integrat de management al parcarilor publice, care să asigure, printre altele:

  • controlul în timp real a stării de ocupare a locurilor de parcare cu plată, în anumite zone de parcare
  • informarea conducătorilor de vehicule asupra numărului de locuri disponibile, prin intermediul panourilor cu afișaj electronic și a aplicației e-parking
  • confirmarea achitării tarifului de parcare, în cazul plăților efectuate prin SMS sau aplicația e-banking;
  • emiterea de avertismente asupra expirării duratei de parcare pentru care a fost achitat tariful corespunzător
  • arhivarea datelor referitoare la gradul de ocupare a parcărilor, sancțiuni aplicate și crearea de statistici

Ar mai fi nevoie, pentru ca parcările să fie gestionate eficient, de o platformă online unde șoferii să poată vedea unde sunt locuri libere și de un ghișeu unic într-o zonă accesibilă, unde să se poată plăti parcarea, să fie oferite informații și să fie depuse reclamații. De asemenea, trebuie cumpărate un „autovehicul personalizat care va fi folosit în activitatea de control şi/sau de blocare/deblocare roţi”, echipamente de înregistrare pentru dovada parcării neregulamentare, laptop cu imprimantă pentru tipărirea formularelor de constatare și cel puțin 25 de dispozitive de blocare/deblocare roți.

Despre fluxuri și comunicare

Studiul face și o analiză comparativă între gestiunea directă și gestiunea delegată. Gestiunea directă are mai multe avantaje, printre care „fluidizarea fluxurilor operaționale, evidențierea exactă a veniturilor și cheltuielilor pe care le implică activitatea, comunicare mai eficientă, planificare rapidă a intervenţiilor şi alocarea resurselor necesare, stabilirea şi monitorizarea unor indicatori de performanţă, existenţa unui grad avansat de cunoaştere a situaţiei din teren şi al punctelor critice”.

Concluzia este că „propunem înfiinţarea unui serviciu public de administrare, întreţinere şi exploatare locurilor de parcare şi staţionare din Municipiul Timişoara”.

Serviciul va fi înfiinţat prin hotărâre a Consiliului Local Timişoara, va avea personalitate juridică şi buget propriu și va prelua baza materială și personalul angajat al serviciului de Administrare Parcări de la SDM. El va face exact ce face în prezent, prin Timpark, SDM, societate cu acționar unic CL. Studiul, despre care nu se știe cât a costat și nici cine l-a făcut, va putea fi consultat pe site-ul primăriei timp de 30 de zile. Apoi va fi redactat un HCL, care va intra în dezbatere publică și va fi supus ulterior aprobării consiliului local. Sistemul Telpark, devenit ulterior Timpark, este în funcțiune la Timișoara din 1998.