Timpark, într-o nouă formulă. Se scumpesc abonamentele și se plătește parcare până la ora 20
![timpark](https://stiridetimisoara.ro/wp-content/uploads/2019/11/timpark-1024x768.jpg)
Zece tipuri de abonamente, prelungirea intervalului de plată, abonamente pentru rezidenți și creșterea tarifelor. Acestea sunt propunerile de modificare a sistemului Timpark în viziunea actualei administrații a orașului. Regulamentul urmează fie pus în dezbatere publică la finele săptămânii.
Reprezentanții PMT spun că în oraș sunt amenajate „80.000 de locuri publice de parcare și staționare (47.445 locuri de parcare şi 32.805 locuri de staționare)”. Sunt, de asemenea, locuri de parcare în regim privat. „Studiile arată că în medie, mașinile personale sunt parcate 80% din timp la domiciliul proprietarului, 16% în altă parte și se deplasează doar aproximativ 4% din timp – și, desigur, pentru fiecare destinație este nevoie de loc de parcare”, explică aceștia.
„Ceea ce vedem astăzi sunt rezultatele politicii locale greșite de gestionare a sistemului de mobilitate, din ultimii ani. Subfinanțarea transportului public local și neglijarea nevoilor orașului de infrastructură pentru pietoni și bicicliști au dus la numărul uriaș de mașini de pe străzile orașului nostru. Un astfel de sistem este falimentar pentru orice oraș. Soluția nu este ca fiecare timișorean să aibă mașină personală, ci să avem un sistem de transport public eficient pe care cât mai mulți dintre noi să îl folosească și infrastructură de calitate pentru bicicliști”, spune primarul Dominic Fritz.
În centru, mai scump de la oră la oră
Noul regulament se concentrează pe reglementarea parcării în zona centrală, unde parcarea pe termen lung se va face doar la 60 de minute și va deveni mai scumpă de la oră la oră. „Este prima zonă în care ne propunem să descurajăm folosirea mașinii personale și să încurajăm utilizarea transportului public și deplasarea cu bicicleta. De aceea, în zona centrală – zona 0 – nu se vor mai emite abonamente, pentru a descuraja staționarea pe perioade foarte lungi de timp, permițând astfel, cât mai multor șoferi să folosească același loc de parcare. În această zonă, se va parca doar la oră și costul parcării va crește de la o ora la alta. De asemenea, pentru aceste locuri de parcare/staționare, perioada de taxare este cea mai lungă: luni – duminică, orele 8 – 20 – cu taxă; orele 20,00 – 8,00 – fără taxă”, continuă Serviciul de Comunicare al PMT.
Aici găsiți tarifele propuse.
În zona verde, parcarea va începe de la 4 lei – prima oră și ajunge la 7 lei / oră, de la ora a patra. Aceste tarife sunt valabile la plata cu cardul, prin aplicația Timpark. Prin SMS, tarifele încep de la 0,75 euro + TVA / oră și ajung la 1,31 euro + TVA / oră, de la ora a patra.
Cel mai scump abonament, 777 lei
Sistemul TimPark se va extinde, transmite PMT, dar numai pe străzi pe care sunt amenajate sau marcate locuri de parcare. „În urma extinderii, TimPark va fi funcțional pe circa 15% din străzile municipiului Timișoara. În restul orașului parcarea va fi gratuită. Gradual, în următorii ani, sistemul TimPark se va extinde și pe alte străzi”, precizează aceeași sursă.
Aici vedeți cum sunt definite zonele tarifare.
Vor fi 10 tipuri de abonamente. Cel mai scump tip de abonament este cel „combinat pentru Zonele I + II + III”. Cei care aleg să cumpere un astfel de abonament pot parca oriunde, mai puțin în zona centrală, prețul este de 777 lei / an sau 72 lei / lună. Până acum exista un abonament general, care excludea, de asemenea, zona centrală și costa sub 500 lei / an.
În zona roșie, abonamentul anual va fi 681 lei, cel pentru zona galbenă – 423 lei, iar cel pentru zona albastră – 324 lei. Prețurile pe vechiul sistem erau: zona roșie – 356 lei / an, zona galbenă – 291 lei / an și zona albastră – 223 lei.
Va exista, de asemenea, un abonament combinat, pentru zonele roșie și galbenă, la un preț de 681 lei / an.
Abonamente speciale pentru locatari
O altă noutate a sistemului este așa-numitul abonament rezident, „pentru un singur autovehicul/persoană, pentru a permite cât mai multor persoane accesul la locurile de parcare/staționare disponibile în cartiere”.
„Pentru ca cei care cumpără abonamentul «rezident» să găsească un loc de parcare/staționare cât mai aproape de domiciliu, am împărțit zonele tarifare roșie (I), galbenă (II), și albastră (III) în subzone tarifare (litera de început a subzonei definind zona tarifară, spre exemplu litera R din denumirea subzonei semnifică că acea subzonă se regăsește în zona roșie), luând în considerare mai multe criterii, spre exemplu numărul de locuri de parcare, gradul de aglomerare (dacă în acea subzonă sunt mai multe blocuri decât case individuale)”, sună explicația.
Prețurile pentru acest tip de abonament sunt cuprinse între 70 și 110 lei / an, în funcție de zona tarifară.
Cum se împart locurile de parcare între verde și alb
Șoferii vor fi nevoiți să fie atenți și la vopseaua cu care sunt marcare locurile de parcare. Astfel, locurile de parcare albe sunt destinate uzului general. „Aici pot parca/staționa autovehiculele care dețin abonamente de parcare compatibile cu zona parcării/staționării sau au achitat tariful de parcare prin voucher sau SMS. Ele vor fi evidențiate printr-un marcaj longitudinal alb, paralel cu bordura”, transmite PMT.
Cele marcate cu verde sunt locuri de parcare mixte. Între orele 8 și 17, aici pot parca șoferii care au abonament pentru zona respectivă. După ora 17, ei trebuie să facă loc celor care dețin abonament de rezident, care au prioritate până la ora 8.
Persoanele cu dizabilități abonamente gratuite speciale, care le permit să lase mașinile în toate zonele de tarifare, inclusiv în cea verde. Vor avea gratuitate la parcare, de asemenea, beneficiarii OUG 105 / 1999 și 82 / 2006, dar și posesorii de mașini electrice. Cei cărora li se blochează mașinile pentru parcare ilegală vor avea de plată 120 lei.
Aici vedeți care sunt străzile incluse în Timpark.
Aici găsiți subzonele tarifare tarifare.
Regulamentul integral poate fi citit aici.