Parcare și vorbe grele în plenul CL. De la clientelă politică, la mârlănii și șapte ani de-acasă lipsă

Parcare

Plenurile de consiliul local la Timișoara devin tot mai gălăgioase, cu replici din ce în ce mai tăioase între aleși. Înființarea serviciului public de parcare a fost un nou de motiv ceartă și nu s-a făcut deloc economie de vorbe grele. Proiectul a trecut, dar ar putea fi contestat la prefectură.

Primăria va avea un serviciu public de administrare a parcărilor, care nu va mai „ține” de SDM. Proiectul a ajuns la vot în plenul extraordinar al CL de marți, 7 decembrie, după mai multe dezbateri publice și o serie întreagă de controverse. Executivul PMT a considerat că un astfel de serviciu public este singura variantă prin care vor putea fi amenajate parcări în cartier.

„Dorim ca banii pe care îi încasăm, aproximativ 10 milioane de lei, să-i investim în amenajarea de parcări (…) Obiectivul regulamentului, dacă l-ați citit, este cel de a avantaja locuitorii dintr-o zonă, deci parcare rezidențială, pentru că sistemul va fi în așa fel gândit cât să ofere prioritate celor care locuiesc într-o zonă (…) Evident că cei care locuiesc la Dumbrăvița, ca domnul Țoancă nu au această problemă a parcării rezidențiale (…) Cei care locuiesc în Timișoara, în cartierele Timișoarei, de blocuri, case sau clădiri istorice, se confruntă cu toții cu această problemă (a lipsei de parcări – n.r.). Principala prioritate este tocmai aceea de a ajuta riveranii să aibă loc de parcare”, a explicat viceprimarul Ruben Lațcău.

„Un moment fericit pentru oraș”

Liberalul Dan Diaconu a spus că noua variantă de organizare a serviciul încalcă legea. „E a doua oară când se încălca legea finanțelor publice locale și asta nu poate să meargă la nesfârșit. Cred că s-a ales cea mai proastă variantă pentru a face o gestiune directă a administrării domeniului public prin înființarea unui serviciu public care nu are bază legală (…) Încalcă OUG care prevede un număr maxim de posturi din zona unei primării. Astfel de servicii nu pot fi create peste numărul maxim de posturi. Felul în care se tratează excepția prin care se face acest serviciu public este foarte greșit înțeleasă”, a explicat fostul viceprimar.

A fost, de altfel, poate singura intervenție cu referiri la legalitatea înființarea acestui serviciu, pentru că unii consilieri nici măcar nu au înțeles ce trebuie să voteze. De exemplu, Aida Szilagyi, de la USR, a ajuns la concluzia că votează un regulament care ar putea ajuta la… diminuarea poluării.

„Eu aș vrea să remarc că este un moment foarte fericit pentru oraș. Facem primul pas în ceea ce privește reglementarea parcării în toate cartierele, pentru că avem o reală problemă. Văd în primul rând reglementarea parcărilor ca pe un instrument de a controla într-un fel numărul de mașini parcate și numărul de mașini care circulă în Timișoara și care este foarte mare și o sursă enormă de poluare. Și mi se pare puțin contrariant faptul că se aduc acum observații după ce acest proiect a fost supus dezbaterii publice de două ori (…) OK, chiar și dacă discutăm despre acest HCL de înființare (după ce i s-a spus că nu se votează regulamentul de parcare, ci înființarea serviciului – n.r.) nu mă întrerupeți”, a declarat, în plen Szilagyi.

„Că nu aveți șapte ani de acasă!”

A fost însă destul de clar că, doar cu unele excepții, aleșii locali nu au citit proiectul pe care erau invitați să-l voteze. Asta nu i-a împiedicat însă să se certe. După ce viceprimarul Ruben Lațcău le-a reproșat colegilor de CL că n-au participat la dezbaterile publice, unde puteau să facă propuneri, liberalul Ștefan Sandu a oferit o explicație.

„O să-i spun domnului viceprimar de ce nu am participat la dezbateri. Este un proiect care contravine profund intereselor timișorenilor, nu aduce nimic în plus pentru serviciile și confortul timișorenilor. În schimb, creează o structură stufoasă, dificultate în stabilirea contravențiilor, creează costuri mai mari și, probabil, niște posturi pentru clientela politică. Domnule Lațcău, să nu vă faceți griji, am avut motivele noastre foarte bine întemeiate pentru care nu am participat la aceste dezbateri (…) Este foarte clar că acest demers este o împovărare a timișorenilor”, a spus acesta.

Lațcău a replicat imediat. „Domnul Sandu, cu siguranță că eu nu înțeleg cum funcționează acest sistem de clientelă politică. Dumneavoastră sigur că puteți să ne explicați. V-ați votat nevasta în plenul trecut în consiliul de administrație la SDM (e vorba de Horticultura SA – nr). Deci cu siguranță știți un pic mai bine exact dinamica clientelei politice”, a afirmat acesta.

A urmat intervenția promptă a lui Radu Țoancă, de la PSD. „Domnule Lațcău, mai abțineți-vă cu porcăriile astea de doi bani, vă rog eu mult de tot. Că nu aveți șapte ani de acasă! (…) Îi atrag atenția domnului Lațcău să se abțină, și este pentru ultima oară când o fac. Să se abțină de la mârlănii, de la golănii, de la un limbaj suburban, care nu a făcut parte din repertoriul nostru în ultimii 30 de ani, de la un limbaj cu reziduuri proletcultiste (…) Deci, vă rog foarte mult să păstrăm o anumită etică și să ne respectăm pe noi și pe familiile noastre”, a declarat social-democratul.

Dileme mutate la prefectură

Proiectul a trecut, după peste o oră de discuții, în deja celebrul „format” 14-13, deci cu votul liberalului exclus Raul Ambruș.

Consilierul PSD Radu Țoancă a anunțat însă că va solicita un punct de vedere de la Instituția Prefectului, pentru că, susține el, proiectul de hotărâre ar fi avut nevoie de votul a două treimi din aleșii locali, nu doar de majoritate simplă.

Urmează aprobarea regulamentului propriu-zis de parcerea, noul TimPark, care ar trebui să fie aplicat de la 1 martie.

About Post Author