Tramvaie ultramoderne la Timișoara, dar din 2021. Bozankaya: Aveți foarte multe macazuri, asta e o problemă

tramvai

Primăria Timișoara a semnat, vineri, contractul cu Bozankaya, firma care va livra noile tramvaie pentru orașul de pe Bega. Primul nu va veni înainte de 2021, dar va fi o premieră: va putea merge 63 kilometri pe baterie!

Primăria Timișoara a finalizat, recent, licitația pentru achiziția de tramvaie noi. A fost cea de-a doua, după ce la prima nu s-a prezentat niciun ofertant. Acum, pentru contractul foarte bine plătit s-au „duelat” Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna, din Polonia, și Bozankaya Otomotiv Mak. Iml. Ith. Ve Iht A.Ș., din Turcia. Firma turcească a fost desemnată cea câștigătoare. Potrivit anunțului publicat pe SEAP, Primăria Timișoara oferea între 220 de milioane de lei și 550 de milioane de lei, pe un număr de 16 tramvaie, respectiv 40 de tramvaie. Turcii au venit cu o ofertă de 185,3 milioane de lei pentru 16 garnituri, dar primăria vrea din start să cumpere 21.

Zilele trecute, PMT a semnat contractul de finanțare pe bani europeni pentru primele tramvaie. Acum a venit rândul contractului propriu-zis cu firma turcească. „Putem miza pe finanțare europeană pentru 21 de tramvaie. Contractul cadru prevede achiziția a între 16 și 40 tramvaie. Acestea au următoarele facilități: instalații de aer condiționat, încălzire ambientală, încălzire în scaune, sistem suplimentar de alimentare care permite autonomie de minimum 20 de km, acestea au fost cerințele. Au și sisteme de informare în interior și exterior, sisteme auto-video pentru publicitate, sisteme de supraveghere video, sisteme de monitorizare în trafic și de e-ticketing, compatibile cu restul flotei. Bineînțeles, au dotări specifice pentru a se răspunde nevoilor speciale ale persoanelor cu dizabilități. Firma Bozankaya a câștigat licitația și cu prețul cel mai bun, dar oferind și mai mult decât s-a cerut în exigențele caietului de sarcini”, a declarat, vineri, primarul Timișoarei.

Primul tramvai, nu mai devreme de 15 luni

Oricât de mult și-ar fi dorit Nicolae Robu ca primul tramvai să ajungă la Timișoara anul viitor, acest lucru este aproape imposibil. Va dura cam 18 luni. „Următoarele tramvaie vor veni mult mai repede. În procesul de fabricație a unui nou model de tramvai e nevoie de timp până se proiectează toate detaliile. Odată ce proiectarea a fost încheiată și tot procesul de fabricație a fost el însuși definit, merge foarte repede mai departe. În principiu, așa se întâmplă întotdeauna. Noi evident că vom insista să ne fie livrat primul tramvai mult mai repede decât 18 luni, numai că ne-am aliniat la uzanțe. Altfel, riscam să nu se prezinte nimeni la licitație”, spune Robu.

Murat Bozankaya, președintele companiei turcești, e mult mai clar în declarații. Înțelege doleanța edilului șef al Timișoarei, dar rețeaua de linii de tramvai din orașul de pe Bega are o particularitate peste care e greu de trecut. „18 luni pentru livrarea primului tramvai este foarte puțin. La primul tramvai încercăm totul. Dacă putem face asta în 15 luni, în 12 luni în niciun caz, vom încerca. Când aducem primul tramvai la Timișoara, avem nevoie de una sau două luni pentru teste. Aveți foarte multe macazuri și asta este o mare problemă. Avem nevoie de un tramvai cu patru motoare și patru cutii de viteză. Va fi o problemă la întreținere, vă spun asta. Trebuie să testăm acest tramvai, poate timp de o lună, iar apoi, în două luni, putem trimite între 4 și 6 tramvaie. Primul tramvai este problema”, explică omul de afaceri.

Un tramvai Bozankaya va costa în jur de 9 milioane de lei. „Avem un contract-cadru care prevede achiziția a între 16 și 40 de tramvaie. Noi vom achiziționa certamente 21 și, dacă vor fi resurse financiare, vom merge mai departe, până la 40. Un tramvai costă în jur de 9 milioane de lei, prețul maximal de la licitație a fost de 11 milioane, drept urmare s-au făcut economii importante. În plus, și parametrii sunt peste cei minimali impuși la licitație. Spre exemplu, în loc de 170 locuri, câte s-au cerut, tramvaiele vor avea 200. De asemenea, autonomia de mers în lipsa curentului pe rețea s-a cerut 10 km, este de 63 km”, mai spune Nicolae Robu.

Ce urmează după Armonia? O să vedem

Tocmai această autonomie a tramvaiului îl face special, crede Murat Bozankaya. „Acest tramvai va fi o noutate absolută în lume. În multe orașe sunt tramvaie care pot circula pe baterii, poate 5 km, poate 3 km. Folosim același sistem și la autobuzele noastre electrice. Acestea pot circula până la 300 km cu o singură încărcare pe zi. Acesta va fi și sistemul pe care îl vom folosi la tramvaie. De aceea, ele vor putea merge 63 km fără a avea nevoie de rețele catenare”, afirmă acesta.

Tramvaiele vor avea o garanție de 6 ani, timp în care întreținerea va fi asigurată de fabricant. După ce prima garnitură va ajunge la Timișoara, ea trebuie omologată. De aceea, va dura un pic mai mult până tramvaiul va intra efectiv în trafic. „Trebuie făcută omologarea. Omologarea se face foarte greu. Este foarte exigentă toată procedura, pentru că se transportă 200 de oameni. E o mare răspundere”, a mai declarat primarul Timișoarei. Acesta spune că nu s-a gândit dacă le va da vreun nume tramvaielor, pe modelul Armonia. „Nu m-am gândit dacă o să le dăm nume. Și acestea vor fi făcute special pentru noi… O să mă gândesc la asta”, a conchis Robu.

About Post Author