Tramvaiele noi au nevoie de echipamente de întreținere de 50 milioane de lei. De când va circula primul / FOTO

Tramvai de record mondial avem, dar încă lipsesc destule pentru întreținerea acestei flotei extrem de scumpe. În următorii doi ani ar fi nevoie de încă 50 de milioane de lei. Prima garnitură ar trebui să transporte călători în toamnă.

tramvai Bozankaya

Noul tramvai Bozankaya, aflat de două zile la Timișoara, va intra în teste pe linia 1. Tehnic vorbind, el are 30 metri lungime, poate transporta 200 de călători și poate rula pe baterii 63 kilometri, în cazul unei pene de curent. Testele ar urma să fie gata în august, iar în septembrie vehiculul ar putea primi OK-ul de la AFER.

„Undeva în două luni estimăm că vom avea agrementul de la AFER. În momentul acela, tramvaiul va fi omologat pentru a circula în România și o să putem începe, practic, comenzile pentru restul de 20 de tramvaie. AFER va veni la Timișoara la începutul săptămânii vitoare și vom începe testele pe linia 1. Estimarea noastră este că undeva în august, mijloc – sfârșit de august, vom încheia testele. E un produs nou, care nu a mai fost livrat în alte părți ale lumii și trebuie testat” explică viceprimarul Ruben Lațcău.

Din toamnă, pe linia 1, cu călători

Dacă totul merge conform planurilor, tramvaiul va ieși pe traseu în mod regulat pe linia 1 undeva în septembrie – octombrie. „În momentul în care avem agrementul AFER, constructorul declară că poate livra două tramvaie pe lună. Eu sunt un pic sceptic, dar o să vedem. În acest moment noi avem o linie și jumătate, cam două linii pe care putem să circulăm cu acest tramvai nou: linia 1 și linia 6. Suntem în proces de reconstrucție pe Cetății și Bodgăneștilor și undeva în toamnă o să intrăm pe Vidrighin. O să putem să mai avem încă trei linii: 4, 5 și cred că 2, care vor putea să fie folosite pentru acest tramvai”, mai spune Lațcău.

Va mai dura, deci, un pic până când tramvaiele de două milioane de euro vor putea acoperi mare parte din rețeaua STPT. Cele trei șantiere amintite mai sus nu vor fi finalizate înainte de 2023.

Există și un alt hop, amintit încă din 2019 de președintele companiei turcești, Murat Bozankaya: macazurile. „Macazurile rămân în continuare o problemă pe care trebuie să o rezolvăm, prin investiții în ceea ce privește schimbarea lor. Până în momentul în care se va finaliza această parte a contractului, sperăm că vom reuși să înlocuim macazurile și să fie toate automate în oraș”, explică, la rândul lui, directorul STPT, Nicolae Bitea.

Trebuie cumpărate urgent unele echipamente pentru întreținere

Dacă finanțarea pentru cele 21 tramvaie e asigurată 80% din fonduri UE, e nevoie încă de bani mulți pentru întreținerea lor.

„Dincolo de infrastructură, avem nevoie și de dotări destul de consistente. STPT-ului îi lipsesc masiv dotări de echipamente. Înseamnă elevatoare pentru a ridica tramvaiul, înseamnă macarale speciale, în cazul în care există o deraiere să putem să-l mutăm, înseamnă multifuncționale pentru curățat linia, înseamnă macara pentru a ajunge pe platforma tramvaiului, pentru că, spre deosebire de tramvaiele vechi, motoarele sunt sus. Avem nevoie de alte tipuri de echipamente pentru a asigura mentenanța. De asemenea, se va livra un strung performant, care se va folosi pentru rectificarea roților. Acest strung trebuie instalat într-o hală nouă, care să fie controlată din punct de vedere al curățeniei. Avem un DALI și un PT pe care vrem să-l contractăm, am început să muncim la documentație”, continuă Ruben Lațcău.

Vechea administrație, spune Lațcău, a făcut pregătirile pentru cumpărarea tramvaiului, dar nu s-a ocupat defel de ce înseamnă întreținerea acestuia.

„Deci noi am achiziționat tramvaiul și suntem foarte fericiți că-l avem, într-adevăr vechea administrație a depus aceste eforturi, dar încă lipsesc elemente cheie pentru ca sistemul să fie sustenabil pe termen lung. Era cunoscută această lipsă (de echipamente – n.r.). Undeva la 50 de milioane de lei dotări, în următorii doi ani, să putem asigura mentenanța în timp a acestor tramvaie. Altfel riscăm ca, într-un an-doi, să avem defecte și să nu putem interveni. Sunt unele echipamente care sunt urgente. Elevatoarele trebuie să le cumpărăm în două luni, trei. Macaraua specială de mutat (…) trebuie cumpărată tot cam în două luni. În momentul în care începem să circulăm cu tramvaiul pe șine, în septembrie – octombrie, trebuie să avem o parte din aceste echipamente”, conchide viceprimarul.

43 de tramvaie în fiecare zi, prin Timișoara

În acest moment, parcul de tramvaie al STPT include aproape 60 de astfel de vehicule. Peste 40 ies zilnic pe traseu.

„Avem 30 de tramvaie Armonia și 26 de tramvaie de tip vechi și șase remorci pentru ele. Cele vechi vor fi înlocuite cu noile tramvaie. În funcție de ceea ce ni se va solicita de la SMTT, din punct de vedere al numărului de mijloace prezente în traseu, vom vedea dacă vom mai folosi aceste tramvaie de tip vechi. În acest moment, în Timișoara circulă 43 de tramvaie în fiecare zi, la programul normal de transport. Nu avem toate tramvaiele Armonia în traseu, pentru că au diverse defecțiuni. Sunt în jur de 25-26 pe traseu și mai au încă șase ani garanție”, explică Nicolae Bitea.

About Post Author