Șantierul de pe str. Prezan: între erori și cele patru benzi care sunt… două

Greșeli de proiectare și o șosea de patru benzi de care nu era neapărată nevoie – asta reclamă acum viceprimarul Ruben Lațcău, în legătură cu modernizarea străzii Mareșal Constantin Prezan. În multe privințe, Lațcău are dreptate, dar amenajarea șoselei are un pic altă poveste.

prezan

Unul din cele două șantiere care au bulversat total viața în sudul Timișoarei, cel de pe str. Mareșal Constantin Prezan, poate merge mai departe. Viceprimarul Ruven Lațcau anunță că problemele care au dus la oprirea lucrărilor au fost depășite. El acuză însă fosta administrație de toate obstacolele de până acum.

Proiectul de pe Constantin Prezan merge înainte. Munca la rețelele de utilități pe tronsonul dintre Martirilor și Sudului este aproape gata, a fost deja pus primul strat de asfalt. Mai așteptăm până la sfârșitul lunii intervenții punctuale pe rețele de la Aquatim și Colterm în intersecția cu Calea Martirilor, respectiv Versului. După cum știți, proiectul acesta a fost marcat de la început de probleme grave. Sfârșitul anului trecut, când am preluat administrația, ne-a prins cu acest proiect într-o stare de blocaj. Din noiembrie am început clarificarea acestora și rezolvarea lor treptată”, spune Lațcău.

„Inventarul” problemelor

Viceprimarul acuză vechea administrație că a ignorat total rețelele de utilități existente, că în devizul de lucrări nu era prins și iluminatul stradal, că nu erau destule zebre și că trotuarele erau fie prea înguste, fie cu stâlpi pe mijlocul lor.

Aceasta este lista neregulilor, via Ruben Lațcău:

  • Proiectul ignora faptul că între Martirilor și Versului există o magistrală principală de termoficare. După analize asupra istoricului de avarii și discuții cu Colterm, am făcut ajustări ale amplasamentului care să permită intervenții pe magistrală cu minimum de spargeri
  • Rețeaua de electricitate pentru iluminatul public era absentă din devizul lucrărilor
  • Prefabricatele pentru canalul pluvial de pe stradă erau din plastic, fiind de fapt prefabricate pentru spații verzi și nu pentru șosele
  • Canalele tehnice de pe trotuare au fost greșit proiectate – canalul tehnic se suprapunea cu rețelele edilitare de sub trotuar
  • Stâlpii de iluminat public au fost amplasați în mijlocul trotuarului în dreptul parcului – constructorul a refăcut fundațiile pentru stâlpi și a început să-i mute de pe poziții
  • De la Martirilor la Uranus nu era nici o zebră, pe o distanță de 500 de metri
  • Pe porțiunea dintre Versului și Martirilor trotuarul este lipit de bloc. Facem și aici o dispoziție pentru a introduce streșinile în canalul pluvial, nici acest lucru nu a fost inclus în proiectul inițial Sunt convins că vom avea aceleași probleme de spațiu și între Uranus și Versului, dar din păcate este prea târziu pentru schimbarea totală a proiectului.

Prezan, „un proiect gândit superficial”

Concluzia viceprimarului este că, în final, proiectul va avea o mulțime de „elemente care nu ne vor mulțumi”. Totul s-a făcut „pompieristic” și este „rezultatul direct al unei decizii neinspirate, aceea de a extinde la patru benzi un drum printr-un cartier rezidențial, într-un loc în care profilul stradal permite cu greu asta”.

Ruben Lațcău susține că „acest bulevard avea într-adevăr nevoie de reabilitare capitală, dar nevoia nu era de o bandă suplimentară, ci de un spațiu urban modern și de calitate. Prezan este un proiect gândit superficial la care ne străduim acum să salvăm ce se mai poate salva și le mulțumesc Direcției Tehnice și constructorului pentru asta. Învățăm cu toții de aici o lecție pentru viitor”.

„Strada nu va funcționa cu patru benzi”

Ne întoarcem puțin în timp, de exemplu în primăvara lui 2017. primarul de la acea vreme, Nicolae Robu, explica felul în care se va face modernizarea străzii pe care locuiește chiar el. „Strada va fi amenajată la un ecart corespunzător a patru benzi de trafic, dar nu va funcționa cu patru benzi, pentru că traficul nu necesită asta. Va fi amenajată astfel încât pe o parte și pe alta să fie locuri de parcare civilizate”, declara fostul edil. Deci… cele patru benzi nu au prea fost patru circulabile efectiv de la bun început.

Pe str. Mareșal Constantin Prezan lucrează societatea Strabag, alături de subcontractanții Tubular Tehno Sistem și Cons Electrificarea Instal. Lucrările costă 41,7 milioane de lei cu TVA, echivalentul a 8,4 milioane de euro. Din această sumă, 18 milioane de lei vor fi acoperite de la bugetul de stat. Șantierul, cu o durată contractuală de 16 luni, ar trebui finalizat în 2022. Primăria și constructorul ar vrea însă să termine totul încă din acest an. (sursa foto: Dronat)