Praf cât cuprinde în Timișoara, dar aerul e bun, spune Robu. Stațiile de măsurare a aerului sunt „verzi”, cel puțin într-o zi cu ploaie

rabla

foto: Arhivă

E plin orașul de praf, dar, într-o zi cu ploaie, primarul Nicolae Robu anunță că aerul este numai bun de respirat. Așa arată stațiile de monitorizare a calității aerului. Aceleași care, în toamnă, erau criticate de edilul șef, care vorbea despre „scornelile unor minți tulburi”.

Primarul Timișoarei și-a început săptămâna de lucru cu o postare optimistă despre calitatea aerului din oraș. „Iată calitatea aerului în Timișoara, luni, 27 ianuarie, ora 8,30, așa cum o indică cele patru stații oficiale, aparținând Ministerului Mediului, parte din rețeaua europeană de monitorizare a aerului (…) Nici de data asta nu stăm rău, dar ținta noastră este să ajungem să stăm excelent! Asta înseamnă inclusiv să facem să dispară până și acele depășiri sporadice care, în limitele admise”, mai există și în orașul nostru, ca peste tot”, a scris Nicolae Robu. El a pus și o imagine care arată cât de „verzi” sunt cele patru stații.

Mai bine ca în Alpi

În toamna anului trecut însă, deasupra Timișoarei a plutit zile la rând un nor de praf care a înroșit datele de la stațiile de măsurare a calității aerului. Oamenii au reacționat pe rețelele de socializare, însă au primit imediat replica primarului, care le-a spus să nu aibă încredere în „scornelile unor minți tulburi”. La acea vreme, edilul șef își ilustra postările cu măsurători afișate pe un site afiliat Organizației Mondiale a Sănătății. Conform acestuia, și în prezent, aerul din Timișoara este mai bun decât cel de la Bad Ischl, în Alpii Austrieci.

Nu e cazul să se panicheze nimeni

Luni, 27 ianuarie, însă, în Timișoara plouă mocănește de ore bune. Asta înseamnă că praful nu se „plimbă” prin atmosferă și, deci, e mai greu de detectat de senzorii stațiilor. Acest lucru a fost sesizat și de prietenii virtuali ai primarului, care i-au spus că ploaia are și ea un rol în „verdele” de pe stații. „Oameni buni, eu doar vă redau valorile oficiale! Cele din sistemul UE, deci singurele care contează! Atâta tot! Asta nu înseamnă că nu avem mirosuri neplăcute în jurul unor poluatori industriali, nu înseamnă că de câteva ori pe an nu avem depășiri, dar înseamnă și că nu e cazul să se panicheze nimeni și, în plus, că este incorect demersul celor ce prezintă orașul negativ – nemeritat negativ – în strădania lor de a alunga noii potențiali investitori”, i-a răspuns Robu unuia dintre ei.

De ce e praf în oraș, explicația lui Robu

În zilele uscate, la marginea străzilor este, de multe ori, un strat gros de praf. Pline de praf sunt și mașinile care circulă prin Timișoara. Întrebat de unde e, totuși, atâta praf în oraș, dacă tot avem așa un aer curat, edilul șef a găsit explicația. „Avem praf pentru că se parchează încă multe mașini pe pământ. Ele duc noroiul pe stradă, asta se întâmplă pe fâșiile dintre trotuar și carosabil, respectiv între blocuri, pe spații neamenajate.

Principala sursă de praf este aceasta. În plus, avem șantiere și în mediul privat, și în sectorul public, care și ele conduc la praf. Dar uitați-vă la indicații și veți vedea că nu este un praf care să ne conducă la sancțiuni. În orice oraș există praf, nu suntem în vârf de munte. De ce credeți că sunt fixate pragurile așa cum sunt, la nivel european? Nu sunt fixate de PMT, ci de Comisia Europeană”, a spus acesta.

Se spală de praf chiar și străzile

În 20 ianuarie, Costel Alexe, ministrul Mediului, anunța că zece orașe trebuie neapărat să facă planuri preventive de reducere a poluării. Printre acestea, și Timișoara. „Voi avea discuţii şi voi începe procedurile cu celelalte zece municipalităţi din România – Cluj, Galaţi, Timişoara, Bacău, Brăila, Craiova, Măgurele – care au obligaţia să realizeze aceste proiecte privind calitatea aerului (…) Ar fi trist ca România să înceapă iarăşi o corespondenţă cu Comisia Europeană pe proceduri de pre-infringement sau infringement pe calitatea aerului cu alte aşezări urbane din România”, declara oficialul.

În 2011, din cauza poluării atmosferice cauzate de pulberile în suspensie, Comisia Europeană a declanșat procedura de infringement pentru cinci zone din România. Printre acestea, și Timișoara. În 2013, capitala Banatului a ieșit de sub infringement după ce autoritățile au luat toate măsurile recomandate. Una dintre ele era și spălarea carosabilului. Aceasta se practică și acum, spune Nicolae Robu. „Se spală și străzile. S-au spălat chiar acum o săptămână, când încă nu înghețase, eu am dat dispoziție să se spele. Se spală când nu este îngheț. Nu s-au spălat toate cele 1.300 de străzi”, a conchis edilul.

About Post Author