Se ridică restricțiile de tonaj pe A1. Orban cere intervenția Parchetului, pentru „măgării”

a1

Autostrada A1 Lugoj – Deva a fost temă de discuție în ședința de guvern. Premierul Ludovic Orban vorbește de Parchet și înțelegeri dubioase între CNAIR și un constructor. Între timp, se ridică restricțiile de tonaj de pe Lotul 3, dar rămân cele de viteză.

Ministrul Transporturilor Lucian Bode a dat „raportul”, miercuri, în ședința de guvern, asupra lucrărilor la autostrăzi „Situația Autostrăzii Lugoj – Deva, parte componentă a coridorului european principal Constanța – București – Pitești – Sibiu – Nădlac, cu cei 100 de km de autostradă, se prezintă în felul următor: avem 66 de km de autostradă pe care se circulă fără restricții, avem 21 de km în lotul 3, unde se circulă cu restricții de viteză și de tonaj, avem 4 km din Lotul 2, muzeu în aer liber, sunt finalizați în proporție de 75% dar nerecepționați și avem 9 km din Lotul 2, celebra secțiune a urșilor, secțiunea E, nerealizați. Obiectivul nostru este să finalizăm lucrările la această autostradă astfel încât circulația să se desfășoare în condiții de siguranță și fără restricții”, a spus oficialul.

Bode a anunțat că vor fi ridicate temporar restricțiile de tonaj, pe Tronsonul 3, între Holdea și Ilia. Traficul pe această bucată de autostradă a fost deschis în 24 decembrie, cu restricții de viteză și de tonaj. A urmat o expertiză și urmează alta. „Realizăm expertiza pentru terasamente, pentru structură și terasamente, contractăm toate lucrările și pentru drum, și pentru terasamente, plata se va face din suma reținută, din garanția reținută constructorului și, așa cum aţi spus, ne dorim să ridicăm și restricțiile de viteză și de tonaj și să circulăm în siguranță pe acest tronson de autostradă cât mai repede cu putință”, a completat ministrul.

Orban cere explicații despre „măgăriile” de pe Lotul 2

Secțiunea E de pe tronsonul 2, cel cu „tunelurile pentru urși”, este în licitație, iar ofertele pot fi depuse până în luna septembrie. „Până la sfârșitul anului finalizăm evaluarea ofertelor. Ne propunem să semnăm contractul pentru proiectare și execuție: proiectare – 12 luni, execuție – 30 de luni. Am declanșat procedura de contestație în anulare la hotărârea Curții internaționale de arbitraj de la Paris, prin care știți că în urmă cu câteva săptămâni statul român, din păcate, a fost obligat la plata unor despăgubiri și repunerea în contract, contractul semnat în 2013 cu antreprenorul”, a mai spus Lucian Bode.

A urmat intervenția surprinzătoare a premierului Ludovic Orban. „Și pentru măgăriile pe care le-au făcut aceștia pe lotul 3 nu plătește nimeni? Sper că ați făcut sesizare”, a spus acesta. „Acolo a fost, cu siguranță, un aranjament între managementul companiei și constructor, ca să rezilieze contractul fără temei legal, tocmai pentru ca să creeze posibilitatea companiei să câștige, pentru că acolo lucrurile sar în ochi (…) Lipsa de apărare, astea toate trebuie sancționate, adică trebuie trimis către Parchet, după părerea mea. Ce s-a întâmplat acolo e de Parchet (…) să încercăm să câștigăm… dar acolo, după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu aţă albă”, a completat Orban.

Procese în diverse faze

„Pe lotul 3, domnule prim-ministru, cu cei 21 de kilometri este inadmisibil să ai cinci, șase recepții parțiale perfecte și când ajungi la 98% stadiu progres fizic, realizare lucrurile să nu mai fie în regulă și să reziliezi contractul. Noi am consultat avocatul în momentul în care am decis împreună cu cei din companie, cu experții din compania de drumuri să ridicăm aceste restricții de tonaj”, a mai spus ministrul Transporturilor.

CNAIR este în instanță pentru lotul 3, cu asocierea SC Teloxim Con SRL – COMSA SA – Aldesa Construcciones SA – Arcadis Eurometudes SA. Contractul cu aceasta a fost reziliat de CNAIR în vara trecută. La începutul lunii mai, CNAIR a pierdut procesul cu asocierea Salini Impregilo – Secol SpA, iar statul român trebuie să achite daune-interese de peste 230 de milioane de lei plus cheltuieli de judecată. Este vorba despre tunelurile pentru urși, de pe Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva. Procesul s-a judecat la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. Potrivit ministrului Lucian Bode, statul român a făcut apel.

About Post Author