SDM ar putea mătura și străzile, din martie. Primăria vrea firmă proprie de salubrizare

sdm

sursa foto: Facebook / Primăria Timișoara

Primăria vrea să-și facă și firmă de salubrizare, prin SDM. Cel puțin asta este intenția anunțată de Dominic Fritz, care consideră că aceasta ar putea intra în pâine în mai puțin de două luni și ar fi unica șansă de a avea un oraș curat. Licitația pentru găsirea unui operator nou, lansată în martie 2024, a fost anulată zilele trecute.

„Timișorenii vor, înainte de toate, un oraș mai curat. Am încercat de toate. Mai multe controale, nu am plătit lucrările făcute de mântuială, am crescut frecvența curățeniei. Nu a funcționat. Sunt încă prea multe coșuri de gunoi pline, prea multe străzi prăfuite și trotuare cu gunoaie. Operatorul privat care a câștigat licitația în 2019 ori nu poate, ori nu vrea.

De asta am decis să preluăm serviciul de salubrizare în regie proprie, așa cum a mai fost (din 1911, să fiu exact!). Ce înseamnă asta? Voi propune Consiliului Local ca SDM, compania municipală, să înființeze o firmă proprie, care să se ocupe de curățenia în oraș. Vor începe de la jumătatea lui martie, când expiră contractul cu actualul operator. Până atunci vor avea timp să organizeze și doteze echipele care vor avea grijă ca Timișoara să fie curată pe bune. Așa avem control direct. Știm ce se face, cum se face și pe ce cheltuim banii din taxele și impozitele timișorenilor. Pentru că merităm un oraș curat”, a notat, pe FAcebook, marți dimineață, primarul Dominic Fritz.

Licitația pentru noul contract, anulată după aproape un an

Municipalitatea a lansat anul trecut, în martie, o licitație pentru concesionarea activității de salubrizare și deszăpezire a străzilor din Timișoara. Contractul ar fi urmat să fie încheiat pe opt ani, pe o suma maximă uriașă: aproape 219 milioane de lei, fără TVA. Au fost depuse două oferte, de la Brantner, care are și acum contract cu PMT, și Polaris M Holding.

Au fost mai multe contestații, iar în 8 ianuarie 2025 licitația a fost anulată, deoarece „toate ofertele, cererile de participare sau proiectele au fost retrase sau au fost considerate inadmisibile”.

Actualul contract cu Brantner a fost încheiat în 2019, pe o durată de patru ani. Potrivit caietului de sarcini pe baza căruia a fost lansată, la acea vreme, licitația, el includea „cel puțin 15 utilaje (opt automăturătoare și șapte autocisterne), 1.227 străzi incluse în contract (adică toate, conform nomenclatorului stradal – n.r.), servicii de măturat mecanizat, spălat mecanizat și stropit carosabil, GPS pe fiecare utilaj și patru aspiratoare pe zona Cetate”.

Valoarea contractului era de 86,61 milioane de lei, cu TVA. Actuala administrație a reclamat însă suprafețele prea mici trecute în contract, care ar fi oferit „portițe” operatorului.

Contractul cu Brantner a fost prelungit în septembrie 2023, pe cel mult un an și jumătate, printr-o achiziție directă prin negociere, fără licitație. Suma propusă a fost de aproape 40 milioane de lei, fără TVA. Înțelegerea între cele două părți expiră, așadar, la finele lunii februarie.

Potrivit noii documentații, pentru curățenie, orașul ar fi fost împărțit în șapte sectoare și exista și o a opta echipă de salubrizare, care se va ocupa special de trotuarele și pistele de biciclete de pe malul Begăi, care însumează aproape 30.000 mp.

Primul pas e votul din CL

În 2022, PMT a plătit, de asemenea, 32.000 de euro pentru o firmă care a făcut consultanța, studiul de oportunitate și caietele de sarcini pentru licitația anulată în urmă cu o săptămână.

Altfel, în primele 11 luni ale anului trecut, „civilizații” timișoreni au abandonat pe străzi aproximativ 7.000 de tone de deșeuri, pentru ridicarea cărora primăria a plătit aproximativ 3 milioane de euro. E drept că de aceste servicii se ocupă altă firmă, dar datele sunt un indicator asupra motivelor pentru care Timișoara continuă să fie un oraș murdar. Altfel spus, avem de-a face cu o combinație nefericită de lipsă de interes sau incapacitate a unei firme angajate să măture și să curețe străzile și nesimțirea unora dintre locuitori, pentru care orașul e și groapă de gunoi.

Revenind la intenția primarului Dominic Fritz, rămâne de văzut cum va putea fi pusă aceasta în practică pe foarte repede înainte, astfel încât în, două luni, SDM să aibă și utilaje, și angajați, să facă lună și bec străzile. Pentru conformitate, SDM este societatea care se ocupă de întreținerea a tot ce înseamnă străzi, trotuare, poduri și drumuri în oraș.

Primul pas va fi votul din CL, unde USR nu are încă majoritate, iar despre crearea unei alianțe oficiale la Timișoara nu s-a mai auzit nimic.

About Post Author