Gara de Nord mai are de așteptat până începe șantierul. De ce vrea PMT 10.000 mp de la Transporturi

centura feroviară

Gara de Nord Timișoara

Greu cu șantierul de la Gara de Nord. CFR a modificat pe ici, pe colo, proiectul, după discuții cu reprezentanții Primăriei Timișoara. Acum e nevoie de o nouă autorizație de construire, iar asta cere timp. PMT vrea și ceva teren de la Ministerul Transporturilor, dar trebuie să-l ceară oficial.

Reabilitarea de la Gara de Nord se „naște” cu mare dificultate. Cu o autorizație de construire emisă în decembrie, în urma discuțiilor avute cu cei de la Primăria Timișoara, compania CFR a ajustat roiectul. Acum e nevoie de o nouă autorizație, pentru ca șantierul să poată începe efectiv. Discuțiile pe această temă datează de acum două săptămâni și nu s-a schimbat încă nimic.

„Am avut o discuție în urmă cu două săptămâni cu domnul primar Fritz, îmi exprimam dorința ca proiectul și tot ce e făcut deja de CFR să primească mai repede autorizație. Nu vreau să fiu înțeles greșit, e normal ca și autoritățile locale să aibă o amprentă asupra clădirilor (…) Mi-aș fi dorit ca această părere să vină mai rapid. Mi-aș dori ca Timișoara, Capitală Culturală să poata să aibă o gară modernă. Mi-aș dori ca termenele să fie mai scurte și în ceea ce privește relația cu autoritățile locale. Sunt conștient că e nevoie și de o amprentă locală asupra proiectelor de acest tip, dar acea amprentă locală ar putea să vină mai repede”, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

„Nu e un moft, ci o cerință legală”

Potrivit acestuia, reprezentanții CFR și cei ai Primăriei Timișoara s-au mai întâlnit încă o dată de atunci, pentru a pune la punct alte detalii, și urmează și alte întâlniri. „OK, modificăm (propunerile inițiale pentru gară – n.r.). Dar se poate întâmpla mai repede exprimarea acestei viziuni locale?”, continuă Grindeanu.

Din punctul de vedere al „viziunii locale”, adică al PMT, „în acest moment nu există niciun impediment pentru ca lucrările de modernizare a Gării de Nord să înceapă”. Afirmația îi aparține lui Bogdan Marta, consilier pe probleme de comunicare al primarului Dominic Fritz. „CFR a cerut vineri modificarea soluției pentru modernizarea acestui obiectiv, fiind astfel necesară eliberarea unei alte autorizații de construire. Acest lucru nu este un moft al Primăriei Timișoara, ci o cerință legală. Schimbarea soluției va fi analizată săptămâna viitoare, în regim de urgență, în cadrul ședinței Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism”, mai spune Marta.

De ce nu au avut loc discuții între cele două părți înainte de solicitatea primei autorizații de construire, ca să nu se mai irosească timp, e o întrebare retorică. Totul e în nota deja obișnuită a lipsei de comunicare între autoritățile locale și cele de la „centru”.

PMT vrea teren, să modernizeze strada Gării

Și mai ceva. În urmă cu două săptămâni, întrebat despre ce s-a discutat pe tema Gara de Nord la întâlnirea cu ministrul Transporturilor, reprezentantul PMT ne transmitea că este vorba despre un transfer de teren: „Am căzut de comun acord cu ministrul Sorin Grindeanu să promoveze o hotărâre de guvern prin care să primim aproximativ 10.000 mp pe strada Gării, aflați în proprietatea Ministerului Transporturilor, astfel încât să modernizăm această arteră”.

Pentru inițierea unei hotărâri de guverm este nevoie însă de o solicitare oficială pentru terenul respectiv. Primăria n-a făcut încă o a astfel de cerere și ni s-a transmis că se va întâmpla asta cel mai probabil luni. E posibil însă să fie nevoie și de o hotărâre de consiliu local, astfel că s-ar putea să mai dureze.

Din punctul de vedere al Primăriei Municipiului Timișoara, în acest moment nu există niciun impediment pentru ca lucrările de modernizare a Gării de Nord să înceapă. Ne pare rău dacă domnul ministru a fost greșit informat.

Contractul pentru reabilitarea Gării de Nord a fost semnat în toamna lui 2020, cu asocierea Constructim SA – Bauerhof Agrobanat SRL – Longhersin SRL – Lăstun SRL, la un preț de 20,9 milioane de lei, cu TVA. Proiectul tehnic este finalizat din mai 2021.

About Post Author