Camioanele și autobuzele sub Euro 4 ar putea fi interzise în Timișoara. Alte măsuri anti-noxe: poduri și pasaje

transport în comun

Cu Timișoara pe lista neagră a poluării din România, conform Comisiei Europene, primarul anunță, pe Facebook, prima măsură. Vrea să interzică circulația camioanelor și autobuzelor cu mai puțin de Euro 4. Alte măsuri, „luate deja, dar cu proiectele conexe în diverse stadii”, sunt șoseaua de centură, modernizarea intersecțiilor, construirea de noi poduri și pasaje. CE dă României patru luni termen să rezolve problema.

Comisia Europeană dă României patru luni să ia măsuri pentru rezolvarea problemei calității aerului. „România nu a reuşit să respecte limitele maxime admise de dioxid de azot (NO2) în Bucureşti, Braşov, Iaşi, Cluj-Napoca şi Timişoara, şi nu a luat măsurile adecvate pentru a păstra cât mai scurte posibile perioadele în care s-au înregistrat depăşiri, precizează Executivul comunitar”, a anunțat CE. Scrisoarea ar fi, de fapt, deschiderea formală a procedurii de infringement.

Potrivit Ministerului Mediului, cele cinci orașe trebuie să își asume un calendar de remediere.„Comisia așteaptă măsuri concrete și termene clare. Îmi doresc ca, în cursul zilei de luni, să am discuții cu toți cei cinci primari, vreau să aflu direct de la aceștia care sunt măsurile pe care intenționează să le adopte. Le punem la dispoziție întreaga noastră expertiză și capacitate tehnică, pentru a ne asigura că planurile pe care le vor propune să satisfacă exigențele Comisiei. Ne dorim ca această procedură de infringement demarată să nu înainteze. Însă, pentru asta, este nevoie să îi convingem pe partenerii noștri europeni că măsurile pe care primăriile le vor propune sunt suficiente și, cel mai important, sunt și puse cu adevărat în practică”, spune ministrul Costel Alexe.

„A venit vremea să intervenim și asupra mașinilor”

Vineri dimineață, primarul Timișoarei a avut prima reacție pe această temă. „Timișoara nu stă rău, așa cum am spus de multe ori, la pulberea PM10, la monoxidul de carbon, CO, la ozon, O3 și la dioxidul de sulf, SO2. Dar, surpriză: în 2018, deși concentrația orală a dioxidului de azot a cunoscut puține depășiri ale pragului admis (…) s-a consemnat depășirea pragului de medie pe an admisă (…) Menționăm că dioxidul de azot este o noxă degajată de mașinile cu motoare termice, mai ales de cele Euro 1 – Euro 3 (…)

A venit vremea să intervenim și asupra mașinilor! Știu că măsura este impopulară, dar ea trebuie luată, chiar dacă suntem în an electoral! Iar noi, ca oameni responsabili, punem mai presus de interesele noastre electorale și de orice altă natură, interesele orașului! Așadar, chiar dacă depășirile pe care le avem nu sunt mari, după cum s-a văzut, noi vom interzice circulația în Timișoara a autobuzelor și a camioanelor cu motor sub Euro 4”, a postat edilul.

Alte măsuri: poduri și pasaje

Potrivit aceleiași surse, alte măsuri pentru reducerea emisiei de noxe, „cu proiectele conexe în diverse stadii, inclusiv de lucru pe teren”, sunt: „construirea centurii auto ocolitoare, construirea inelului 4, construirea inelului 2, modernizarea intersecțiilor, construirea de noi poduri: Jiul, Isho, Solventul, Bobâlna, construirea de noi pasaje pe sub / peste calea ferată: Pasajul Ronaț, Pasajul Solventul, Pasajul Baader, Pasajul Gheorghe Adam, Pasajul Behela, modernizarea transportului public, promovarea mașinilor nepoluante, promovarea mijloacelor de locomoție alternative”. Se lucrează doar la centură și pe unele segmente ale inelelor 1 și 2. Cele mai multe dintre aceste propuneri nu sunt nici în faza de proiect tehnic.

Timișoara a mai fost în procedură de infringement, din cauza poluării atmosferice cauzate de pulberile în suspensie. În 2013, orașul a ieșit de sub infringement pentru că autoritățile au intervenit cu rezultate vizibile, una dintre ele fiind spălarea carosabilului. În postarea de vineri, primarul nu a precizat dacă interzicerea autobuzelor și camioanelor cu motor sub Euro 4 va afecta și STPT, care are în trafic câteva zeci de astfel de autobuze. Măsura trebuie oricum să fie aprobată de consiliul local.

UPDATE: Primarul Timișoarei nu știe că STPT folosește în continuare autobuze Euro 3. „Nu cred că primăria (STPT, societate cu acționar unic Consiliul Local Timișoara – n.r.) mai folosește autobuze sub Euro 4”, a spus acesta.

About Post Author