Viziunea urbanistică a lui Robu: De ce se lărgesc străzile și nu se fac piste de biciclete pe carosabil

Nicolae Robu

Timișoara se dezvoltă pe modelul marilor orașe din Europa, doar că… deodată! Nicolae Robu explică de ce în Occident nu se mai lărgesc străzi și spune că nu poate crea un ambuteiaj cu 15.000 de mașini, ca să facă pistă de biciclete ca-n Olanda. Avem și spații verzi, cu iarbă adevarată, și numai cârcotașii nu văd asta.

În ultimele luni, zona centrală a Timișoarei a fost un șantier continuu. El nu este gata nici acum, se mai lucrează încă în perimetrul din jurul Catedralei Mitropolitane. Au fost lărgite străzile, s-a pus asfalt nou și s-au schimbat bordurile. Trotuarele și pistele de biciclete au fost lăsate la final, așa că, în unele porțiuni, încă se poate vorbi de adevărate „tranșee” prin care trebuie să treci. Primarul Nicolae Robu spune că zeci de mii de timișoreni sunt încântați.

Ți-e mai mare dragul să vezi iarba sănătoasă

„Unii spun că e greșit că am făcut toate amenajările pe care le-am făcut, de la Punctele Cardinale, strada Martin Luther, strada Brătianu, strada Michelangelo, la MIU, pe strada 20 Decembrie, Regele Ferdinand, CD Loga, tot arealul acesta… Eu cred că zeci de mii de timișoreni apreciază. Toți cei care au trecut sunt mulțumiți, în primul de funcționalitate, se circulă mult mai bine, și, pe de altă parte, de aspect. Ați văzut și spațiile verzi, acum sunt spații verzi adevărate (…) Nu ne jucăm (…) Ți-e mai mare dragul să te uiți ce iarbă avem acolo unde am făcut amenajări. Cred că toți cei care trec prin zonele respective au aceeași senzație de plăcere, de bucurie, să vadă iarba verde sănătoasă, bine întreținută”, a declarat edilul.

Unii vor să spună că este o greșeală, ce e asta, să circuli așa, ca pe autostradă, pe strada Cluj, pe Calea Martirilor, pe Arieș, că acum aproape peste tot la intrările în oraș, toate arterele sunt pe patru benzi. Noi am și uitat cum erau în 2012. Anii trec și oamenii încep să se obișnuiască, noutățile intră în peisajul comun, nici nu se mai conștientizează că cineva a depus anumite eforturi ca să aibă schimbările respective.
Nicolae Robu, primarul Timișoarei

Robu: Tot aud prostia asta, dar ce străzi să mai lărgească cei din Occident?

Robu are o explicație și pentru cei care spun că în Europa de Vest nu se lărgesc străzi. „Tot aud prostia asta și mă miră că o aud și de la unii arhitecți, de la ei parcă n-ar fi normal. Cică în orașele din țările mai dezvoltate, să zicem din Europa, nu se mai fac lărgiri de drumuri. Răspunsul este logic. Ce să mai lărgească cei din acele orașe, ei au lărgit la maximum tot ce au putut lărgi? Ăsta a fost primul lucru pe care l-au făcut și ei.

Evident că numărul de mașini este mereu în creștere și, la un moment dat, degeaba ai lărgit, că numai această măsură de lărgire a străzilor nu este suficientă pentru a asigura fluență în trafic. Iarăși, lucruri elementare (…) Noi facem lucrurile în paralel. Ei le-au făcut în consecutivitate. Au făcut lărgirile respective, numărul de mașini a tot crescut și atunci au început să pună un accent mult mai mare pe transportul în comun și pe mijloacele alternative. În țările nordice este o veche tradiție de promovare a mijloacelor alternative. Acolo încă de dinainte de a fi o problemă în trafic a existat această cultură întru folosirea bicicletelor”, a declarat primarul Timișoarei.

Nu avem loc să facem piste ca-n Olanda

Să fie clar: în Timișoara „le facem deodată pe toate”. Iată cum, potrivit aceluiași Robu: „Lărgim drumurile, dezvoltăm transportul public și creăm infrastructura pentru transportul alternativ, pentru locomoția alternativă. Numai cine are mintea încețoșată nu vede (…) Cum poate cineva să afirme că administrația Robu nu susține transportul public? S-a făcut vreodată în istoria orașului o asemenea investiție în transportul public? A fost parcul auto vreodată în istoria orașului îmbunătățit, îmbogățit la proporțiile acestea?”.

Mai e un lucru. Robu ar vrea să facă piste de biciclete ca-n Olanda, dar nu are loc. „Creăm pistele de biciclete, de trotinete, cât se poate de bine, suntem receptivi la observații, dar trebuie să fim realiști. Plecăm de la un dat, eu nu pot să desființez o bandă pe axa sud-nord, pe care circulă 15.000 de mașini pe zi, ca să fac acolo pistă de biciclete ca în Olanda. Mi-ar plăcea să am spațiu la dispoziție unde să fac piste ca în Olanda, dar nu cu prețul acesta, de a redirecționa și a provoca ambuteiaje cu 15.000 de mașini! Trebuie să fim oameni raționali”, conchide edilul-șef.

About Post Author