Se caută director la Muzeul de Artă Timișoara. Ce condiții sunt și ce obligații va avea
Într-o lună și jumătate, la Muzeul Național de Artă Timișoara ar trebui să se pună capăt interimatului. Este în desfășurare concursul pentru funcția de manager, unde mai pot fi depuse dosare până în 20 iulie. Candidații trebuie să aibă obligatoriu studii de artă.

Palatul Baroc, sediul Muzeului Național de Artă din Timișoara
CJ Timiș a dat drumul concursului pentru postul de manager al Muzeului de Artă, dar a făcut-o în liniște. Nu s-a anunțat nimic, deși, în general, instituția este foarte atentă la partea de comunicare. Astfel, termenul limită pentru depunerea dosarelor este 20 iulie. În 22 iulie vor fi anunțați candidații care au trecut acest prim hop. În 12 august vor fi anunțate rezultatele analizei proiectelor de management propuse și se vor ține interviurile. În 13 august vor fi făcute publice rezultate. În intervalul 15-20 august se pot depune contestații, iar în 27 august vor fi anunțate rezultatele finale.
Cei interesați de un mandat de patru ani, în perioada 2021 – 2025, trebuie să aibă „studii universitare de lungă durată, în domeniile Arte vizuale, specializările Arte plastice, Arte decorative, Design, Conservare și restaurare, Artă murală, Pedagogia artelor plastice și decorative, Ceramică – sticlă – metal, Scenografie și eveniment artistic, Design ambiental, Artă monumentală, Artă sacră, Istoria și teoria artei”, dar și „abilități și experiență managerială – minimum 3 ani”. De asemenea, nu trebuie să dețină „funcție de conducere la o altă instituție din România”.
Ce trebuie să facă noul manager
Noul director al muzeului va avea ca sarcini, printre altele, atragerea publicului tânăr, diversificarea activității instituției, prin încheierea de parteneriate cu alte instituții sau organizații din țară și străinătate, atragerea de fonduri, reducerea cheltuielilor / beneficiar suportate din fondurile CJ sau participarea în cadrul unor proiecte caritabile susținute și prezentate pentru categorii speciale de public.
Obiectivele stabilite de reprezentanții CJ includ „eficientizarea managementului economico- financiar și creșterea veniturilor proprii, dezvoltarea funcției de cercetare a muzeului, dezvoltarea și diversificarea programelor educaționale sau deschiderea muzeului înspre comunitate și consolidarea funcției sale sociale prin dezvoltarea sinergiilor cu alte domenii culturale”.
Candidații trebuie să prezinte un proiect de management de maximum 50 de pagini plus anexe.
Fostul director se judecă
Muzeul de Artă Timișoara l-a avut ca director, în perioada 2013 – 2021, pe Victor Neumann. În luna aprilie, acesta a primit nota 6,04 la evaluare, iar comisia care a dat acest calificativ a recomandat „încetarea contractului de management”. Neumann se judecă acum în mai multe dosare cu CJ, dar și cu președintele acestuia, Alin Nica. Vineri, 9 iulie, la Curtea de Apel, s-a încheiat definitiv procesul prin care fostul director solicita o ordonanță președințială. Tribunalul respinsese anterior cererea.
În prezent, director interimar al muzeului este restauratorul Filip Petcu, unul dintre contestatarii fostului management. El a și câștigat, de altfel, mai multe procese cu instituția. Următoarea expoziție, „Symbiosis – Dan Voinea Meeting the Masters”, va fi vernisată joi, 21 iulie, fiind curatoriată de soția directorului interimar.