17 ianuarie 2021

Primarul nu e „tăticul” care are soluții la orice. Fritz: Șefii SMTT și STPT să-și asume toate deciziile

stpt

SMTT și STPT să rezolve problema, așa încât timișorenii să nu aibă de suferit. Pe de altă parte, primăria nu vrea să mai plătească subvenții pentru călătorii inexistente. Primarul Dominic Fritz nu intenționează să intervină în acest conflict, pentru că nu este „un tătic” care are soluții magice.

Din această lună, cel puțin teoretic, beneficiarii de gratuități la transportul în comun trebuie să meargă, lună de lună, fizic, la punctele de vânzare ale STPT. Ei ar urma să-și încarce astfel cardurile de călătorie. Decizia a fost luată în baza regulamentului Societății Metropolitane de Transport Timișoara. Potrivit acestuia, „titlurile de călătorie eliberate se vor încărca lunar, în scopul de a verifica calitatea de beneficiar”.

Practic, pensionarii, în jur de 55.000 la Timișoara, trebuie să meargă lunar să facă dovada că folosesc aceste carduri de transport. S-a ajuns în această situație pentru că, anul trecut, între SMTT și STPT, a fost semnat un contract prin care prima societate supervizează activitatea celei de-a doua. Altfel spus, Ioan Goia, fostul șef al STPT, are pâinea și cuțitul în ceea ce privește transportul în comun din Timișoara.

„Cei plătiți în funcții de conducere nu se pot ascunde în spatele primarului”

Primarul Timișoarei, Dominic Fritz, spune că nu are – din punct de vedere instituțional – nicio calitate să intervină în această poveste. El nu vrea să meargă pe modelul predecesorului lui.

„SMTT nu este în subordinea primăriei. Supraveghează și finanțează, din luna octombrie, activitatea STPT. Noi plătim spre SMTT și ei supraveghează STPT. E important să se înțeleagă această structură instituțională. Eu cred că trebuie să începem să responsabilizăm instituțiile existente. O decizie operațională între SMTT și STPT nu trebuie să țină de primar, nu trebuie nimeni să-l sune pe primar, să-l roage să vină ca, nu știu, ca tăticul, cu o soluție.

Aceste companii au conduceri plătite, care trebuie să fie în stare să îndeplinească niște criterii de performanță (…) Nu se poate ca aceia care sunt plătiți pentru funcții de conducere să se ascundă în spatele primarului. Acesta este motivul pentru care eu nu m-am băgat în ultimele zil. Intenționez să fac și pe mai departe acolo unde primarul nu are o funcție formală. Nu cred că este rolul meu să rezolv tot felul de conflicte instituționale în acest oraș”, a declarat, marți, edilul șef.

Subvențiile STPT nu au legătură cu numărul de călătorii, zice Fritz

S-a ajuns în această situație, consideră Fritz, tocmai pentru că fosta administrație a dat bani fără să ceară și justificarea cheltuielilor. Primarul susține că, numai pentru abonamentele pensionarilor, subvenția de la bugetul local este de 61 milioane de lei / an, adică 12 milioane de euro. Banii însă nu au legătură cu numărul de călătorii efectuate în realitate, spune Fritz.

Primarul Timișoarei are și un alt exemplu: „Ne-am uitat un pic în cifre. În lunile de lockdown, martie – aprilie, PMT a plătit 6 milioane de lei subvenții, ca în orice altă lună,în lunile în care nimeni nu a călătorit. Pentru că subvențiile nu sunt legate de numărul de călătorii efectuate. Asta s-a schimbat cu un contract semnat între SMTT și STPT în august”.

Edilul șef crede că un control mai strict asupra călătoriilor făcute efectiv este absolut firesc, însă admite că varianta validării lunare nu este una tocmai fericită. „Contractul cred că își rostul, să trecem de la o subvenție generală, la o subvenție pe călătorii. SMTT a început să ceară să-și valideze lunar, să stea oamenii la coadă în plină pandemie. Nu este o soluție foarte practică. STPT ar vrea să nu treacă pe un sistem unde trebuie să-și justifice călătoriile efectuate și să fie forțat să-și îmbunătățească calitatea serviciilor (…) Momentan, indiferent cum ar fi calitatea serviciilor, STTP primește subvenții și nu este profitabil. Asta trebuie să se schimbe”, a mai declarat Dominic Fritz.

Trebuie găsită o soluție

Ce urmează? Încă nu este foarte clar. SMTT șI STPT trebuie să găsească – și încă repede – o soluție care să nu pună oamenii pe drumuri. „Nu cred că e fezabil sau practic ca cetățeanul care oricum circulă să mai și valideze separat la un ghișeu titlul de călătorie. Cred că faptul că și-a validat abonamentul în tramvai ar trebui să conteze ca o dovadă că există cu adevărat. Ei trebuie să găsească o soluție. Eu nu cred că aceste cozi sunt viitorul transportului public, dar trebuie să știm câte dintre aceste abonamente aparțin unor oameni care chiar folosesc transportul în comun”, explică primarul.

În acest moment, mai spune Fritz, 85% din banii pe care îi încasează STPT provin din subvenții de la primărie. „Asta nu este o situație sustenabilă”, conchide edilul șef. Vă reamintim, Ioan Goia a fost înlocuit de la conducerea STPT în 2018, după ce fostul primar declarase public că acesta este „incompetent”. Acum, același Goia vrea să facă ordine în transportul public din Timișoara.

1 thought on “Primarul nu e „tăticul” care are soluții la orice. Fritz: Șefii SMTT și STPT să-și asume toate deciziile

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: