În 2024 am putea avea cele 44 de autobuze electrice. Licitația e aproape „la final”, după 14 luni
Poate în… iulie. Atunci s-ar putea încheia, spune Cătălin Iapă, licitația pentru cele 44 de autobuze electrice pornită, în februarie 2019, de Ministerul Dezvoltării. Vehiculele vor putea fi livrate în patru ani de la atribuirea contractului.
În februarie 2019, Ministerul Dezvoltării pornea o licitație pentru cumpărarea a 44 de autobuze electrice, destinate Timișoarei. Au fost depuse trei oferte: New Kopel Car Import – Shlomo Motors LTD, Solaris Bus & Coach și Bozankaya Otomotiv Mak. Evaluarea ar fi trebuit încheiată în toamna trecută, dar nu e gata nici acum. Direcția Generală Achiziții din MDRAP invoca „lipsa experților” și faptul că membrii comisiei nu dețin pregătire în acest sens”, așa că a solicitat prelungirea perioadei de evaluare a ofertelor.
În februarie 2020, primarul Timișoarei anunța că „licitația este spre final. Este aproape gata analiza tehnică a ofertelor. Se va comunica rezultatul probabil în circa o lună”. Informația venea de la fostul său consilier personal Cătălin Iapă, în prezent secretar de stat la Ministerul Dezvoltării. Patru luni mai târziu, suntem tot în așteptare. „Licitația este la final. S-a finalizat evaluarea tehnică și acum ofertele sunt în evaluare financiară. Putem spune că partea grea a trecut, evaluarea tehnică poate ridica anumite probleme. În luna iulie s-ar putea să avem o surpriză plăcută, mult așteptată”, spune acum Cătălin Iapă.
Iapă, delegat de ministru să se ocupe de subiect
Potrivit siteului SEAP, data limită pentru „evaluare calificare și tehnică” este 10 octombrie 2020. Cele 44 de autobuze care ar trebui să ajungă la Timișoara pot costa cel mult 172,5 milioane de lei. Acestea vor fi articulate, cu podea integral coborâtă și facilități pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă. Un autobuz va avea o capacitate de transport de minimum 130 persoane, din care minimum 44 de persoane pe scaune, plus conducătorul auto. Durata de funcționare trebuie să fie de cel puțin 15 ani, din care 8 ani fără reparație generală.
„Domnul ministru mi-a dat sarcina să mă implic în acest subiect, având în vedere că ministerul are în derulare achiziții pentru mijloace de transport în comun pe fonduri europene pentru mai mult de 20 de orașe. Până acum s-a finalizat cu succes achiziția de troleibuze la Brașov. Pentru câteva orașe s-a reluat licitația, fiindcă la prima procedură nu s-a calificat niciun ofertant, iar alte licitații vor fi reluate, speram noi, cu succes de data asta”, explică secretarul de stat Cătălin Iapă.
Printre licitațiile anulate – și nu o dată, ci de două ori – se numără și cea pentru cumpărarea de autobuze electrice pentru municipiul Lugoj.
Un contract făcut și o licitație în desfășurare
Între timp, Primăria Timișoara a semnat un contractul pentru „servicii de informare, publicitate și promovare pentru proiectul «Achiziție mijloace de transport public – autobuze electrice 18 m, Brașov, Timișoara», finanțat prin POR 2014-2020, Axa prioritară 4”. Acesta a fost atribuit, pentru aproximativ 86.000 de lei, unei firme din Brașov. Este, de asemenea, în desfășurare licitația de „servicii de proiectare aferente obiectivului de investiţii «SF+PT – Lucrări de energoalimentare a staţiilor de încărcare, reţea de alimentare locală şi platformă de garare pentru autobuze electrice»”. Suma maximă oferită este de 595.000 lei, cu TVA, adică 122.954 euro. După semnarea contractului cu firma care va produce autobuzele, aceste vor putea fi livrate în termen de 48 luni.