Gara de Nord, între aluminiu și piatră naturală. CFR vrea alt proiect decât cel autorizat deja de PMT

gara de nord

Șantierul de la Gara de Nord nu pare să înceapă prea curând. CFR și Primăria Timișoara nu se înțeleg pe proiect, deși a fost emisă deja o autorizație de construire. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, dă vina pe autoritățile locale, dar nu explică de ce vrea CFR să schimbe soluția tehnică pe care a propus-o anul trecut.

CFR SA – Sucursala Regională Timișoara a scos la licitație a treia oară, în vara lui 2020, proiectarea și execuția pentru „reabilitarea fațadei, reparaţii platforme, iluminat, acces intrări în clădirea de călători staţia CF Timişoara Nord şi reparaţii acces peron linia 1+acces tunel pietonal”. Celelalte două proceduri au fost anulate din lipsă de ofertanți, dar a treia oară s-a reușit atribuirea contractului. În noiembrie 2020 a fost semnat contractul cu asocierea Constructim SA – Bauerhof Agrobanat SRL – Longhersin SRL – Lăstun SRL, la un preț de 20,9 milioane de lei, cu TVA.

În decembrie 2021, Primăria Timișoara a emis autorizația de construire pentru Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Teoretic, ar fi trebuit să înceapă și lucrările. Practic însă, la mai bine de trei luni de la acel moment, situația este, în continuare, cât se poate de încurcată.

CFR Infrastructură a cerut, la începutul lui februarie, modificarea soluției tehnice de la Gara de Nord. Asta înseamnă, practic, că e nevoie de o nouă autorizație de construire.

„Acel proiect nu a fost agreat de primărie”

Schimbarea soluției tehnice a fost analizată în ședința Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și Urbanism a PMT și nu a fost aprobată. CFR a trimis, la această ședință desfășurată online, un inginer, nu un arhitect, iar explicațiile acestuia, foarte sumare, nu au convins. Reprezentantul CFR nu a putut răspunde la mai multe întrebări adresate de membrii CTATU, în general arhitecți și urbaniști.

Dinspre ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, situația se vede altfel. Acesta spune că Primăria Timișoara întârzie lucrările. „Comisia a dat negație. Investiția a fost aprobată pe un proiect DALI al CFR la nivel național, iar acel proiect nu a fost agreat de primărie. Investiția e blocată. O să-i chem să purtăm o discuție cu cei de la CFR, să schimbe proiectul, dar finanțarea e pe bază de proiect. Înseamnă o listă de ședințe de consiliu de administrație, de specialiști, de schimbare a proiectului, o să fie un delay pe acest proiect de modernizare (…) Nu contest dreptul primăriei de a avea și impune propria viziune, despre cum să arate clădirile”, afirmă acesta.

„Proiectul autorizat este net superior celui modificat”

Arhitectul șef al Timișoarei, Gabriel Almăjan, explică însă că lucrurile nu stau chiar așa. „Discuția a avut loc la solicitarea expresă a CFR, care dorește să modifice proiectul pentru care a obținut autorizație în decembrie 2021. Având în vedere importanța clădirii Gării de Nord și a diferențelor semnificative a soluțiilor propuse în proiectul autorizat, a fost supusă dezbaterii CTATU, formată din experți externi, indepedenți de Primăria Timișoara. Concluzia a fost că proiectul autorizat este net superior celui modificat.

În același timp, comisia a subliniat că abordarea unui astfel de proiect pentru o clădire ar trebui să fie mult mai transparentă, iar comunitatea, specialiștii timișoreni recunoscuți, trebuie să aibă șansa să își exprime un punct de vedere și pe parcursul procesului, nu doar asupra unui rezultat final. Consider oportun că măcar acum, în al 12-lea ceas, acești specialiști au fost consultați. Putem asigura o consultanță pe acest proiect și ne-am exprimat punctul de vedere. Pașii următori îi va decide CFR, însă sper că va ține cont de părerile exprimate de specialiști”, a declarat, pentru stiridetimisoara.ro, Almăjan.

Ca să fim mai exacți, CFR solicită modificarea proiectului în sensul că principala clădirii a Gării de Nord să fie placată cu plăci compozite de aluminiu, așa-numitul alucobond. Proiectul pentru care a fost emisă autorizație de construire prevede piatră naturală.

Contractul de proiectare și execuție de la Gara de Nord are o durată de doi ani. Când va și începe șantierul nu poate spune nimeni. Între timp, oricine ajunge în principala poartă feroviară a capitalei Banatului are parte de un peisaj absolut dezolant. Iar dacă se dă jos din tren la ceas de seară, aspectului sărăcăcios se adaugă și o semi-beznă.

About Post Author