Frisoane dinspre Colterm. Consilier local: Cronica unei morți anunțate

colterm

Viitorul nu sună bine pentru abonații Colterm, în prag de iarnă Cel puțin asta susține consilierul local Roxana Iliescu, potrivit căreia sunt foarte multe întrebări care încă nu au răspuns. Acestea vizează stocurile de combustibil, dar și modul în care va fi operată halta închiriată la Motru, pentru livrarea de cărbune.

„Suntem anunțați în mod triumfalist faptul că avem un stoc mare de cărbune, de 30.000 t și că obiectivul este de a intra în sezon cu 50.000 t, «ceea ce ar fi cel mai mare stoc de cărbune cu care Colterm ar intra în iarnă». 30.000 tone? Pentru cei interesați, într-o zi friguroasă de iarna se ard la CET Sud și 2.300 t de cărbune, prin urmare, faceți o socoteală simplă”, notează Roxana Iliescu.

Potrivit acesteia, „obiectivul de 50.000 t este total nerealist în contextul în care un tren aduce 1.250 t. Prin urmare, ar însemna ca la Colterm, în perioada rămasă până la intrarea în sezon, să ajungă trenuri cu cărbune zilnic, ceea ce nu se întâmplă. Și nu, nici dacă s-ar întâmpla vreo minune, tot nu ar fi cel mai mare stoc cu care Colterm a intrat în sezonul de iarnă, fiind ani în trecut în care au intrat și cu 100.000 t stoc”.

Nici în ceea ce privește gazul situația nu este mai bună, în condițiile în care cantitatea înmagazinată este „total insuficientă” și „niciun furnizor serios nu vrea să încheie un contract pe o perioadă lungă”. În plus, „de la 1 octombrie 2022 Colterm își va procura energia electrică de la un Furnizor de Ultimă Instanță (FUI). Adică va plăti cel puțin dublu pe energia electrică necesară, față de cât i-ar fi costat dacă ar fi fost capabili să contracteze de pe piața liberă”.

Întrebări despre rampa de la Motru

Iliescu susține, de asemenea, că lucrările de reparații de la cazanele și morile de cărbune de la CET Sud nu sunt finalizate. Instalațiile ar fi fost „distruse în sezonul trecut de cărbunele de foarte proastă calitate adus pe ultima sută de metri, pământ și bolovani”.

În ceea ce privește închirierea rampei CF din stația Motru Est, prezentată drept o soluție excelentă pentru eliminarea intermediarilor, aceasta are, la rândul ei, mai multe necunoscute.

„Cine va asigura la Motru recepția cărbunelui contractat, referindu-mă aici în mod deosebit la cantitatea și calitatea cărbunelui? (cântărire/ prelevarea de probe pentru determinarea valorii calorifice a cărbunelui) Cu ce oameni vor asigura încărcarea cărbunelui de la locul de depozitare în vagoanele de tren? Colterm se confruntă cu lipsă de personal inclusiv la CET Sud, mulți dându-și demisia de la intrarea în insolvență a societății (…) Cu ce utilaje vor realiza manevrele de încărcare a cărbunelui? Și nu în ultimul rând, cum se vor realiza toate manevrele proprii încărcării cărbunelui, câtă vreme deși vorbim de închirierea unei rampe de 270 mp, aceasta este sublimă, dar lipsește cu desăvârșire?”, se întreabă consilierul local.

„Toate întrebările de mai sus au un rost doar în contextul în care plecăm de la premisa că oamenii ăștia au purtat deja negocieri cu producătorii din Motru, pe cantități, grafic livrare și preț. Eu am mari semne de întrebare inclusiv privitor la acest aspect, fiind cunoscut faptul că sârbii au intrat pe fir, oferind un preț foarte bun pe tona de cărbune”, conchide Roxana Iliescu.

About Post Author