Focus Norvegia, la a zecea ediție Ceau, Cinema!

Cinematografia norvegiană va fi celebrată la Ceau, Cinema!, într-un parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film de la Bergen. Secţiunea va cuprinde un cineconcert cu o capodoperă a cinematografiei mute, filme recente şi clasice, precum şi întâlniri cu cineaşti şi experţi norvegieni.

Ca avanpremieră la Focusul Norvegia, Ceau, Cinema! a pregătit, în 30 iunie, o proiecţie specială cu filmul „Mi-e silă de mine” („Sick of Myself”, 2022), regizat de Kristoffer Borgli şi prezentat anul trecut în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes. Filmul are în prim-plan o tânără care îşi creează o nouă personalitate şi nu se dă în lături de la nimic pentru a atrage atenţia şi compasiunea celor din jur.

Festivalul se va deschide în 12 iulie, cu un cineconcert în sala Capitol a Filarmonicii Banatul. Cunoscutul muzician timişorean Petre Ionuţescu va asigura live o coloană sonoră pe care a conceput-o special pentru filmul „Petrecerea de nuntă din Hardanger” („The Bridal Party in Hardanger”, 1926, regie Rasmus Breistein), considerat o capodoperă a cinematografiei norvegiene din perioada mută.

Un alt film de patrimoniu prezentat de asemenea în versiune restaurată este „Fata nesupusă” („The Wayward Girl”, 1959), despre un tânăr cuplu de îndrăgostiţi care fug de lume şi îşi caută refugiul într-o cabană dintr-o pădure, unde relaţia lor este pusă la încercare de apariţia unui străin. Este ultimul lungmetraj al celei mai cunoscute regizoare norvegiene Edith Carlmar, şi filmul care a lansat-o pe Liv Ullmann.

La capitolul cinematografia recentă, secţiunea propune cinci filme, dintre care unul pentru copii, şi discuţii cu două cineaste invitate.

În ultima seară de festival, în 16 iulie, la Grădina de Vară Capitol, va fi proiectat „Munch” (2023, regie Henrik Martin Dahlsbakken), un film biografic despre celebrul pictor Edvard Munch şi care a deschis ediţia din acest an a Festivalului de la Rotterdam. Secţiunea cuprinde şi documentarul „Eclipsa” („The Eclipse”, 2022), al regizoarei sârbe Nataša Urban, stabilită de mai mulţi ani în Norvegia. Cineasta foloseşte ca metaforă eclipsa de soare din 1999 pentru a chestiona conştiinţa naţiunii sârbe cu privire la consecinţele alegerilor sale politice.

Secţiunea este organizată în parteneriat cu Bergen International Film Festival (BIFF), cel mai mare festival de film din Norvegia, iniţiat în 2000. Mai multe detalii pot fi găsite pe ceaucinema.ro.

About Post Author