Fiți atenți când cumpărați produse de post! Sfaturi de la șeful ANPC
Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Paul Anghel, face o serie de recomandări celor care se pregătesc să țină Postul Crăciunului. Consumatorii sunt sfătuiţi să citească atent listele de ingrediente, fiindcă în anii trecuți produse cu ingrediente de origine animală erau etichetate ca fiind „de post”.
Postul Crăciunului începe în 15 noiembrie și durează până în 24 decembrie Dacă vreți să țineți postul, trebuie să fiți atenți la ce cumpărați din magazine, astfel încât produsele să nu prezinte un pericol pentru sănătatea voastră.
Directorul general al ANPC, Paul Anghel, spune că este esențial să achiziționați aceste produse alimentare numai din locuri amenajate și autorizate, să solicitați și să păstrați bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriți să reclamați calitatea\conformitatea sau siguranța unui produs.
„Produsele de post sunt produse alimentare constituite din ingrediente vegetale, texturat proteic de soia, mixuri pe baza de soia etc. Nu cumpărați produse ale căror etichete nu vă informează complet și corect privind conținutul, ingredientele sau calitatea produsului. Sfătuiesc consumatorii să citească atent eticheta produselor pentru a putea respecta postul Craciunului și de a evita astfel să fie induși în eroare (…) În cazul în care aceasta conține ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ou, trebuie să știți că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post (…) Pe unele ambalaje veți găsi pe lângă lista cu ingrediente și afirmația «poate conține urme de ou, lapte…». Aceasta este o informație oferită voluntar de producător și înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producției, cele mai mici urme din ingredientele menționate, câteodată, nu pot fi evitate”, explică Anghel.
Cum ați putea fi induși în eroare
În urma acțiunilor de control desfășurate în anii anteriori, comisarii ANPC au găsit la comercializare produse, pe ale căror etichete erau înscrise mențiuni care puteau induce în eroare consumatorii:
- Cozonac cu rahat, cacao și stafide, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicție cu mențiunea inscripționată pe fluturașul colant „produs de post”
- „Maioneză vegetală simplă” și „Maioneză vegetală Shaorma” – denumirea de maioneză se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuș de ou, ulei și alte ingrediente
- „Pizza de post” – „specialitate cu aromă pe baza de uleiuri vegetale și cazeină (substanță proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel un produs de post, cu efectul dezinformării consumatorilor
- Utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum șnițel, pate, parizer, salam, cârnați, cremwurști etc. la care era atașată sintagma „vegetal”
- Înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a mențiunii „fără colesterol” sau „0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au această caracteristică
- Produsul alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conținea proteine din lapte, în neconcordanță cu denumirea de produs
- Produse de cofetărie preambalate, cu mențiunea „de post”, deși în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris „frișcă”
- Produse de post expuse la comercializare în același raft și în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii (de exemplu, produsul „Untar” ce conținea grăsimi vegetale era expus la vânzare în același raion cu untul)
- Produsul „Crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiș inscripționat „Idei savuroase de post”, deși, produsul conținea la ingrediente: „zer praf dulce” și „praf de iaurt”, care sunt de origine animală și nu de post