De ce e mizerie în Timișoara. Explicația lui Lațcău: sunt șantiere și nu e bun contractul de curățenie / FOTO

curățenie

Tot mai mulți oameni se plâng de mizeria din Timișoara, de mâzga care se adună în straturi groase la marginea șoselelor și de frunzele devenite deja compost, rămase de toamna trecută. De vină sunt șantierele și fosta administrație, spune viceprimarul Ruben Lațcău.

„Ce se întâmplă cu salubrizarea în Timișoara?? Ce e cu noroiul ăsta pe toate străzile?”, este doar unul dintre felurile în care oamenii își exprimă, pe rețelele de socializare, nemulțumirile. În viața reală, mașinile care circul prin oraș arată ca și cum nu ar fi fost spălate cu anii, după ce au făcut oricum trasee de off-road. În plus, la marginea multor străzi există un strat gros de compost, rezultat din frunzele neadunate în toamna trecută. Semn că nimeni nu face curățenie.

Muncitorii de la salubritate sunt foarte scumpi la vedere și aproape invizibili prin cartiere. Viceprimarul Ruben Lațcău are o explicație și spune că „nu mă încântă deloc să văd mizeria asta în orașul meu”.

„Se explic care sunt trei dintre cauzele principale: pentru că refacem rețeaua de termoficare din oraș (30 km de țevi, 150 de milioane de lei investiția, finalizăm anul acesta), pentru că nu avem încă pârghii suficient de tari să facem firmele de construcții să-și respecte toate angajamentele (aici spun despre existența unui loc pentru spălarea roților la vehiculele ce vin pe șantier și care duc apoi noroiul pe străzi. De ex. la un șantier n-am reușit să convingem constructorul decât după ce am eliberat 4 amenzi la rând) și apoi contractul orașului de salubrizare încheiat în 2019 e foarte departe de a fi perfect (sunt probleme cu curățenia în oraș de multi ani) și va trebui modificat, când semnăm unul nou anul viitor”, spune acesta.

Abordarea integrată de curățenie se lasă așteptată

Relația Primăria Timișoara – Brantner, compania care are până în 2023 contractul de curățenie stradală, e cu probleme de mai multă vreme. Contractul propriu-zis are o valoare totală de 86,61 milioane de lei, cu TVA. El nu include, de exemplu, spălatul străzilor cu detergent, care se face doar în urma unor comenzi speciale sau a unui act adițional. În vara trecută, Brantner a trimis totuși către PMT o adresă cu un program de stropit mecanizat, pentru zilele caniculare. „Pentru moment, nu se va pune în aplicare operațiunea de stropit mecanizat, dar vom analiza propunerea dumneavoastră”, a venit răspunsul dinspre CD Loga.

La finele anului 2020, primarul Dominic Fritz anunța o abordare integrată a salubrizării stradale. Era vorba despre măturarea de străzi, trotuare și parcări, curățarea spațiilor verzi, golirea coșurilor de gunoi, radere la rigolă și colectarea deșeurilor ilegale.

„Încercăm mai multe soluții, încă suntem într-o discuție constantă cu firmele de salubrizare și cu Biroul de Salubrizare, care ar trebui să monitorizeze. Viceprimarul s-a ocupat de acest lucru. Am constatat că salubrizarea s-a făcut neecordonat. Vrem să încercăm o abordare integrată, în care aceste activități să se întâmple în același timp, pe aceeași stradă”, declara edilul-șef.

La cum arată străzile, curățenia nu se face nici… separat, darmite integrat. Și, indiferent cum ar fi contractul, cineva ar trebui să verifice dacă el este respectat. Altfel, pe vremuri, Poliția Locală mai dădea amenzi pe șantierele unde nu se spălau roțile.