De 3 ori UNITER, la Timișoara: Medinschi, Rizea, Teatrul Basca

Trei premii pentru teatrul din Timișoara, la Gala Premiilor UNITER, ediția 2021. Două au ajuns la Teatrul Național, iar al treilea, un premiu special, a mers la Teatrul Basca. Ion Rizea a fost cel mai bun, anul trecut, într-un rol secundar.

UNITER

Gala Premiilor UNITER are loc în fiecare an, din 1991 încoace. Sunt răsplătiți cu premii cei mai buni dintre cei buni în teatrul românesc, pentru producțiile din 2020. Decernarea premiilor se face după principiul nominalizărilor stabilite de un juriu de selecție. Un alt juriu decide, în seara galei, prin vot secret, câștigătorul fiecărui premiu.

Scenografa Geta Medinschi a primit, în acest an, premiul pentru întreaga activitate. Ea a „colorat” și a dat viață, cu sensibilitate și prestanță, multor lumi deschise, de-a lungul timpului, pe scena Teatrului Național Timișoara. „Geta Medinschi a venit în fața scenei din culise și este o definiție foarte frumoasă pe care ea însăși și-o dă. (…) Știe să vadă și ne face să vedem”, spune Ada Lupu Hausvater, directorul Naționalului.

Premiul British Council a mers la Teatrul Basca, pentru proiectul „Teatru accesibil tuturor” și spectacolul „Fluturii sunt liberi”. El a fost rdicat de pe scena galei de Ana-Maria Ursu. „Fluturii sunt liberi” este primul spectacol de teatru accesibilizat persoanelor cu dizabilități de văz și auz.

Premiul pentru cel mai bun actor într-un rol secundar i-a revenit lui Ion Rizea, pentru „Bunica” din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul şi regia Radu Iacoban. „Parcă visez”, a spus Rizea.

Cine sunt laureații Galei UNITER 2021

Premiul pentru întreaga activitate: Marcel Iureș, Geta Medinschi, Ileana Ploscaru, Ion Parhon, Alexandru Darie (post-mortem)

Premiul președintelui: Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău

Premiul special Teatrul Poesis: Emil Boroghină

Premiul British Council: Teatrul Basca Timișoara

Premiul special pentru scena digitală: Mihai Turdeanu

Cea mai bună piesă românească a anului 2020: „Prințesa care sforăia”, de Mihai Ignat

Cel mai bun spectacol: „Inimă și alte preparate din carne”, de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Cea mai bună regie: Carmen Lidia Vidu, pentru spectacolul „Jurnal de România. 1989”, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Cea mai bună actriţă în rol principal: Emoke Kata, pentru rolul Eszter Nagy din spectacolul „Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois”, de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, Reactor de Creaţie şi Experiment, Cluj-Napoca

Cel mai bun actor în rol principal: Răzvan Vicoveanu, pentru rolul Ivan Alexandrovici Hlestakov din „Revizorul„, de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul Regina Maria Oradea

Cea mai bună actriţă în rol secundar: Diana Vieru, pentru rolul Marusia din spectacolul „Oraşul cu fete sărace”, scenariu după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Cel mai bun actor în rol secundar: Ion Rizea, pentru rolul Bunica din spectacolul „Povestea acelor oameni care s-au adunat într-o seară în jurul unei mese”, textul şi regia Radu Iacoban, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara

Cea mai bună scenografie: Adrian Damian, pentru scenografia spectacolului „Revizorul”, de N.V. Gogol, regia Petru Vutcărău, Teatrul Regina Maria Oradea

Premiul pentru critică de teatru: Miruna Runcan

Premiul la categoria debut: Diana Mititelu, pentru regia spectacolului „Jocuri în curtea din spate”, de Edna Mazya, Teatrul de Stat Constanţa

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: Insomnia, scenariul, documentarea şi regia Robert Bălan, Asociaţia Art No More, Bucureşti (Proiect co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional)

Cel mai bun spectacol de teatru TV / teleplay: „Shorts”, după Samuel Beckett, regia Zalan Zakarias, Teatrul „Tomcsa Sandor”, Odorheiu Secuiesc. La această categorie a fost nominalizat și „V.I.P. – Very Isolated Person”, adaptare liberă după „Pescăruşul”, de A.P. Cehov, conceptul şi regia Paula Lynn Breuer şi Olga Torok, de la Teatrul German de Stat Timişoara

About Post Author