Când ar putea fi gata lotul Margina – Holdea de pe A1. Termen oficial și estimări Pro Infrastructură

sursa foto: DRDP Timișoara
În 2023 încep atât proiectarea pentru bucata lipsă din Autostrada A1, cât și organizarea de șantier. Cei 13 km de șosea ar trebui să fie gata în septembrie 2026. Estimarea Asociației Pro Infrastructură dă însă un termen pentru 2027.
Asociația Pro Infrastructură a făcut previziunile rutiere pe 2023 și singurul proiect major din Timiș este deja celebra Autostrada A1, lotul cu tunelurile pentru urși.
„Dacă nu se va întâmpla ceva catastrofal, va fi un an peste medie, chiar dacă mergem exclusiv din inerție pe obiective (aproape) sigure: 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres. Țintim 110,5 kilometri cu puțin noroc și mult chef de muncă și visăm măcar câteva luni la un record de 126 kilometri”, transmite API.
Potrivit celor de aici, în 2023, kilometrul de autostradă cu numărul 1.000 va fi atins, probabil, „de turcii de la Nurol cu mini-lotul A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,554 km) în perioada mai-iunie. Compatrioții lor de la Alsim Alarko ar putea să le «fure» trofeul simbolic dacă se vor mobiliza și vor dori să deschidă parțial lotul 2 al A0 Sud. Dacă nu, vor da în trafic toți cei 16,30 km până la sfârșitul verii”.
Ar urma să mai finalizate tronsonul 1 din A0 Sud și sunt „șanse maxime” de inaugurare pe T3 DEx12 Slatina-Colonești (31,75 km) executat de UMB, podul suspendat de la Brăila, pasajele Berceni și Oltenița. Sunt șanse „foarte bune” pe lotul 2 din A0 Nord și pe ce aproximativ 13 km de drum expres pe DEx11 la vest de Oradea, între Autostrada A3 și DN1/Calea Borșului.
Se poate lucra deja la proiectare
În ceea ce privește secțiunea lipsă din autostrada A1 Lugoj-Deva, sectorul Margina – Holdea, ordinul de începere pentru partea de proiectare a fost dat în 5 decembrie. Potrivit DRDP Timișoara, în primăvara acestui an vot începe organizarea de șantier și pregătirea efectivă a terenului pentru începerea lucrărilor. Este vorba despre puțin peste 13 kilometri, din care 4.03 km restul de finalizat din Secțiunea D, iar ceilalți 9 km sunt Secțiunea E, cea cu tunelurile pentru urși. Proiectarea va dura 11 luni, iar execuția propriu-zisă, 34 de luni.
Pro Infrastructură comentează, pe marginea acestui proiect, că este extrem de greu de atins termenul propus, septembrie 2026. Estimările asociației spun că ultimul tronson lipsă de pe autostrada Lugoj – Deva va fi finalizat în trimestrul I din 2027.
Contractul cu asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SA & PE Construct SRL – Euro-Asfalt d.o.o a fost semnat în octombrie 2022, la o valoare de 1,86 miliarde lei, fără TVA, adică 373 de milioane de euro.
„În materie de autostrăzi și drumuri expres veritabile, România are în prezent aproape 995 kilometri în exploatare, 534 km care au contracte de lucrări active și 402 km aflați în procedură de licitație. Din 534 km îi vom scădea în scurt timp pe cei 17,7 km ai DEx12 Craiova-Balș după ce procedura de reziliere a contractului cu Tirrena Scavi va fi încheiată”, a mai transmis Asociația Pro Infrastructură.