Autostrada cu tuneluri pentru urși are constructor. Un kilometru de șosea costă 13 milioane de euro

tuneluri pentru urși

A fost semnat, în sfârșit, contractul de proiectare și execuție pentru Autostrada A1 Lugoj – Deva, secțiunea cu tuneluri pentru urși. Se va ocupa de asta o asociere condusă de Spedition UMB, care a câștigat licitația organizată de CNAIR.

Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj –Deva (secțiunile E și D) are o lungime de circa 13 km. Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tehnostrade SRL – SA & PE Construct SRL – Euro-Asfalt d.o.o va construi 2,13 km de tunel forat compus din două galerii unidirecționale. Este vorba despre faimoasele „tuneluri pentru urși”. Valoarea contractului este de 1,86 miliarde lei, fără TVA, adică 373 de milioane de euro. Prețul pe un kilometru efectiv de autostradă este 13 milioane de euro fără TVA.

„Vorbim de o companie românească extrem de serioasă, care aproape pe toate contractele, dacă nu chiar pe toate, s-a ținut de termene. A avut lucrări și la noi în zonă și le-a terminat în termenii contractului, de obicei înainte. E un lucru bun că o companie românească se ridică la un asemenea nivel Ștacheta pe care o are UMB îi obligă și pe ceilalți să își îndrepte activitatea”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Contractul a putut fi semnat vineri, la Timișoara, la expirarea perioadei legale de contestații. Licitația anterioară a fost anulată de CNAIR în 10 martie, deoarece unica propunere tehnică depusă, din partea asocierii Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cegiz Insaat Sanayi Ve Tikaret AS, a fost considerată neconformă.

Istorie lungă și complicată

Prima licitație pentru secțiunea cu tuneluri pentru urși a fost lansată în vara anului 2019. Asta, după ce, în 2017, CNAIR a reziliat parțial și unilateral contractul cu asocierea Salini Impregilo – Secol SpA, care făcuse deja proiectul tehnic pentru secțiunea E. Acesta a fost eliminată din contract și scoasă la licitație separat.

tuneluri pentru urși

Compania italiană s-a adresat Curții Internațional de Arbitraj, care i-a dat dreptate. CNAIR a fost obligată să achite daune-interese de peste 230 de milioane de lei, plus cheltuieli de judecată. Abia după ce a ajuns la o înțelegere cu italieni, în toamna lui 2020. compania a putut scoate la licitație aceest tronson. A mai durat doi ani până a reușit să găsească și un constructor.

Durata contractului cu asocierea condusă de Spedition UMB SRL este 165 luni, din care 11 luni proiectare și 34 de luni perioadă de execuție. Perioada de garanție, inclusă în acest contract, este de 120 luni. Șantierul efectiv ar putea începe cel mai devreme la finalul lui 2023.

Pe Secțiunea D, cu o lungime de aproximativ 4 kilometri, executantul va trebui să se ocupe de expertizarea, completarea proiectării și realizarea lucrărilor rămase. Secțiunea E are 9 kilometri, din care una de 4 km în cazul căreia trebuie făcute integral proiectarea și execuția. Vor trebui construite două tuneluri cu o lungime de aproximativ 2,13 kilometri. Antreprenorul va realiza, de asemenea, și opt lucrări de artă, printre care un viaduct de peste 1 kilometru, de „o complexitate tehnică ridicată”.

About Post Author