CA-ul de la STPT va fi înlocuit. Fritz spune că schimbarea „va permite o reformă profundă”

Dominic Fritz

STPT nu mai poate continua să funcționeze în felul în care o face acum. Primarul Dominic Fritz anunță că va cere CL să revoce mandatele actualului consiliu de administrație. Alte măsuri de eficientizare a activității nu au fost anunțate.

„STPT este pe pierderi și acumulează din ce în ce mai multe datorii (…) Subvențiile sunt de 80 de milioane de lei, ceea ce înseamnă 85% din veniturile STPT. Doar 15% sunt venituri proprii. Am încheiat un credit cu BERD, prin care finanțăm șantierul de pe Calea Bogdăneștilor și achiziția de tramvaie, dar ne și susține pentru refacerea planului de mobilitate urbană. Continuăm să mărim flota, am dat ordinul de începere pentru autobuzele electrice, în următoarele luni vor veni. Din vară, sperăm să vină trei sau patru pe lună”, spune primarul Dominic Fritz.

Acesta spune că, la ritmul în care funcționează societatea, „fie ne complacem în această situație, în acest transport în comun neperformant, fie luăm măsuri”.

Contractul cu SMTT e una dintre „bube”

„S-a încheiat un contract în 2020, și acesta este unul dintre păcatele originare, un contract de delegare, prin care s-a introdus SMTT în această ecuație, cu un termen de plată de 60 de zile, de la SMTT la STPT, ceea ce a îngreunat foarte mult cashflow-ul la STPT, și, în același timp, și cu niște tarife care sunt foarte problematic calculate. E foarte nepredictibil felul în care STPT primește bani de la SMTT. Datoriile au crescut în ultimii. Avem peste 90 de milioane de lei datorii istorice la ANAF, nu au fost plătite ani de zile contribuțiile angajatorului (…) Datoriile curente sunt de peste 20 de milioane către furnizori, are peste 1.000 de furnizori. E și clar că te pierzi printre atâtea contracte”, susține edilul-șef.

Potrivit acestuia, o altă problemă este personalul. „65% din cheltuieli sunt pentru salarii și asta nu înseamnă că sunt pentru șoferi. Din 2018 s-au angajat la STPT 221 oameni, majoritatea pe la birouri. Asta înseamnă 13 milioane de lei în plus în fiecare an pentru cheltuieli de personal. Salariile nu au crescut”, a completat Fritz.

Directorul de la SMTT, Ioan Goia, și-a dat demisia în urmă cu aproximativ două săptămâni. El este încă în preaviz și, după expirarea acestuia, va fi numit un director interimar.

CA-ul e pe făraș

Prima măsură este una strict administrativă. „Voi cere marți consiliului local să revoce mandatele membrilor CA de la STPT. Eu, ca primar, nu am pârghiile necesare pentru a mă implica în managementul unei companii, dar CL, care este acționar unic, cred că trebuie să se folosească de pârghii pe care le are și să revoce acest CA, care să permită o reformă profundă la STPT”, a declarat Dominic Fritz.

În acest moment, CA-ul de la societatea de transport are următoarea componență: Cosmin Buboi (președinte), Nicolae Bitea, Constantin Avram Stănușoiu, Arsenie Juriță, Culiță Chiș, Balint Petrescu, Alin Bătrîn și Darius Graur. Majoritatea sunt liberali.

Pentru a putea schimba acest consiliu, aleșii USR au nevoie de votul lui Raul Ambruș. Fostul liberal a fost de acord, până acum, cu toate schimbările de CA-uri, în schimbul numirii unor apropiați la Colterm sau SDM.

About Post Author