Buget 2021. La sfârșitul anului ar trebui să știm dacă Linia 3 tramvai ar fi rentabilă

Înnoirea totală a flotei de transport în comun, reconstruirea bazei Uszoda și, poate, o reîntoarcere pe traseu a fostului tramvai 3. Dezbaterea pe bugetul din 2021 a adunat, în online, peste 50 de persoane. Concluzia este că redresarea financiară a orașului, cu investiții masive, așteptate de toată lumea, mai durează.

bugetul participativ

foto: Arhivă

Peste 50 de participanți la dezbaterea pe tema bugetului pentru 2021 al Primăriei Timișoara și aproape 100 de propuneri depuse înainte de aceasta. Vineri după-amiază, s-a discutat o oră și jumătate despre propunerile actualului executiv al PMT și despre felul în care vedea acesta dezvoltarea orașului.

„Am primit exact 99 de reacții la acest buget. Nu putem să dăm curs acum la fiecare, dar acolo sunt cu siguranță câteva lucruri pe care le luăm în calcul. Am avut și trei ture de feedback cu anumiți experți, din domeniul mobilității și al ecologiei, al digitalizării și din educație, sănătate, sport și cultură (…) Îmi cer iertare din start dacă nu toate propunerile pot fi incluse în acest buget”, a spus, de la bun început, primarul Dominic Fritz.

Se reconstruiește Uszoda

Vorbitorii au ridicat mai ales problema transportului în comun și cea a infrastructurii sportive. Aceasta din urmă a și iscat cele mai multe discuții, mai ales din partea suporterilor lui Poli, care susțin, și pe bună dreptate, că Timișoara este mult de tot în urma altor orașe din România la acest capitol. Stadionul ultramodern și Sala Polivalentă sunt abia în stadii incipiente de întocmire a documentațiilor, iar primăria nu poate susține singură astfel de investiții. Iar ele nu se finanțează prea mult din fonduri europene, spune primarul Fritz.

„Fără banii care din fonduri europene, în buget nu avem decât 100 – 200 milioane de lei pentru investiții. Baza sportivă din Calea Lipovei este 20 milioane, deci 10%”, explică edilul șef. Acesta promite, măcar pentru sportul de masă, reabilitarea / construirea unor terenuri de sporturi în cartiere. O altă promisiune este legată de fosta bază Uszoda. Actuala administrație vrea s-o reconstruiască, cu tot cu bazin de înot, și ar vrea ca, în zona respectivă, pe ambele maluri ale Begăi să fie zone de agrement și sport pentru toată lumea. Dominic Fritz a spus și că va fi făcut, în sfârșit, și mult promisul skatepark.

În buget este prinsă suma de 250.000 lei pentru proiect tehnic și execuție „stadion pe structură metalică”. Așadar, construcția acestuia ar urma să înceapă în 2021, pe credite de angajament, pentru anii următori, fiind trecută suma de 1,65 milioane de lei.

Troleibuze, extremă urgență

În bugetul pe 2021 este prevăzută și cumpărare a 55 de troleibuze, 30 de microbuze și 30 de autobuze, dar și 19 tramvaie. Sorin Dan, de la Forumul STPT, a vrut să știe care au fost criteriile care au stat la baza acestor cifre și a acestor decizii.

„În afară de microbuzele pe care le are STPT, întreaga flotă de transport este ieșită din durata lor de viață. Obiectivul acestor linii bugetare este să avem posibilitatea să achiziționăm pe PNRR o flotă care să schimbe tot. Avem 50 de troleibuze și aceste 55 ar înlocui actualele 50, ar fi o suplimentare de cinci, ar fi pe aceleași linii. Vom primi și 44 de autobuze electrice articulate de la Ministerul Dezvoltării, iar cele 30 de autobuze «prinse» în buget nu vor fi articulate. Vor fi mai scurte, de 12 metri probabil, și vor înlocui flota curentă de autobuze. Probabil vom face o modificare, va fi hibride/ electrice, studiul de oportunitate nu a fost actualizat. Mai avem suplimentarea cu 19 tramvaie, avem trei contracte succesive de câte 7, iar cu încă 19 vom înlocui întreaga flotă de tramvaie. Intenționăm pe PNRR să schimbăm întreaga flotă”,a explicat viceprimarul Ruben Lațcău.

Potrivit acestuia, microbuzele sunt utile pentru transportul școlar și ar putea fi folosite, și pe anumite rute care, în prezent, au o încărcare mai scăzută. Cele mai importante sunt însă troleibuzele.

„Am mers în fiecare zi la lucru cu tramvaiul 3”

Primăria intenționează să facă un studiu de reorganizare a rețelei de transport public, la nivel de oraș, de metropolă. Ar urma o regândire a actualelor trasee și, unde este cazul, crearea unora noi, astfel încât, spune Lațcău, „rețeaua să fie actualizată la dezvoltările din ultimii 20 de ani”.

Dacă tot a fost vorba despre transportul în comun, a revenit în discuție cea mai mare durere a cartierului Freidorf: fosta linie 3 tramvaie, desființată în vremea administrației Ciuhandu. Primarul Dominic Fritz, care la momentul când a venit prima dată în Timișoara, a făcut voluntariat în acea parte de oraș.

„În acest studiu despre rețeaua de transport în comun ne punem întrebarea ce linii noi trebuie, ce trebuie schimbat în liniile care există. O să fie făcute și niște studii economice, câți bani trebuie să investim într-o linie, care este rentabilitatea ei și așa mai departe. În cadrul acestui studiu cu siguranță vom avea și un răspuns pentru Linia 3. Eu personal sunt un mare fan al Liniei 3, am mers în fiecare zi la lucru cu el. Personal mi-aș dori s-o văd, într-adevăr, până la Utvin, dar trebuie făcute studii serioase despre costuri și rentabilitate”, spune acum edilul șef.

Buget participativ, de la anul 

Răspunsurile la întrebările legate de cât de rentabilă ar putea fi această linie, dar și despre altele ar putea veni până la sfârșitul anului, consideră Dominic Fritz. „S-ar putea ca tocmai tramvaiul să fie o oportunitate pentru renașterea cartierului și reconectarea lui. Dar asta nu pot să spun eu, doar din intuiție, trebuie să facem niște studii serioase, care să ia în calcul toată rețeaua”, conchide acesta. Recent, Primăria Timișoara a lansat licitația pentru reabilitarea pasajului din zona Polonă, care ar urma să fie destinat „destinat traficului rutier, ciclist si pietonal”.

Bugetul Timișoarei pentru anul 2021 este de 1,4 miliarde de lei, adică 286 milioane de euro. Pe felii, 797 milioane de lei reprezintă buget de funcționare, iar 620 milioane de lei, buget de investiții. Când a anunțat bugetul, primarul Dominic Fritz a spus că acesta este „inspirat de energia timișorenilor”.

„Nu putem rezolva toate problemele acum. Va fi nevoie de mulți ani pentru redresare. Vrem să reușim să angrenăm entuziasmul și energia timișorenilor, dorința lor de a se implica”, a spus, în loc de concluzie, la finalul dezbaterii, edilul-șef. În 2022, în buget va apărea, potrivit acestuia și componenta participativă, care să cuprindă propuneri venite direct din partea comunității locale.

About Post Author