Bucla tramvaiului 5, în șantier sub „ochii” candidaților. La pasajul Solventul va începe lucrul la tunel / FOTO

bucla

Se lucrează deja de ceva timp la viitoare buclă de întoarcere a tramvaiului 5, pentru ca acesta să revină pe traseu cât mai repede, poate chiar din această lună. De la marginea șantierului „zâmbesc” candidații la alegerile din 9 iunie, pentru că, ironic, aici sunt amplasate mai multe panouri electorale. Între timp, municipalitatea anunță că se lucrează intens la pasajul Solventul.

Executantul pasajului Solventul începe, în această lună, construcția structurii în lungime de aproximativ 70 de metri și cu o lățime de 28 de metri. Se lucrează atât la platforma de lansare a chesonului, cât și la zidul de împingere și la pereții mulați. Totul este însă mult întârziat, iar termenul de finalizare ar putea fi primăvara anului 2025.

„Pasajul va schimba radical felul în care zona de vest se conectează cu restul orașului. Practic, va da un impuls major de dezvoltare întregii zone Ronaț, Mehala, Bogdăneștilor, datorită alternativelor de transport moderne pe care timișorenii le vor avea la dispoziție”, transmite primarul Dominic Fritz.

Constructorul face pregătiri pentru breteaua de drum și la trotuare, lucrări care vor fi executate în paralel cu construcția chesonului. Operațiunea de împingere a tunelului pe sub liniile de cale ferată, circa 70 de metri, fără oprirea traficului feroviar, va avea loc dinspre rampa de pe strada Gării spre rampa de pe Calea Bogdăneștilor și va dura două – trei luni.

Termenul de finalizare e… orientativ

Primăria a predat către constructor amplasamentul de la Pasajul Solventul la jumătatea lunii decembrie 2021. Lucrează aici Spic Internazionale (Italia), Pod-Proiect (Iași), Sylc Con Trans (Arad), Arcada Company (Galați), Conextrust (Bacău), Teoval & Co (Iași), FDF Electric Grup SRL (Iași), ISPCF (București), Radaria (Galați) și SC Yda Proiect Consulting SRL (Iași). Contractul de proiectare și execuție a fost semnat în toamna lui 2020, chiar de fostul primar Nicolae Robu, înainte de alegeri.

Termenul de execuție era de 26 luni, din care două luni proiectare. Totul a început însă cu un ordin de sistare pentru perioada 22 decembrie 2020 – 15 februarie 2021, din motive de pandemie. S-a lucrat apoi vreme de trei luni, după care a fost emis un nou ordin de sistare, din aceeași cauză, pentru perioada 12 mai – 6 septembrie 2021.

Am întrebat la primărie când se estimează că ar putea fi gata pasajul, despre care, la finele anului trecut, ni s-a spus că va fi finalizat în august 2024. „Constructorul și-a asumat ca până la finalul anului să ajungă cu chesonul pe sub linii, dinspre Gării spre Bogdăneștilor. Anul viitor, în primul trimestru vor fi făcute drumul și liniile ferate. La trotuare și breteaua de drum se va putea lucra în paralel cu chesonul”, ne-a transmis Silvana Andreaș, consilier de comunicare al primarului Dominic Fritz.

Luna mai, avansată în ianuarie ca termen pentru buclă

În zonă se lucrează și la montarea conductelor de aducțiune de apă. „Odată finalizată această operațiune, pe Calea Bogdăneștilor poate avansa amenajarea buclei provizorii care va permite reluarea circulației tramvaiului 5, după șapte ani”, precizează reprezentanții PMT.

Bucla de întoarcere pentru tramvaiul 5 era prevăzută în proiectul de reabilitare a Căii Bogdăneștilor, dar nu a fost realizată. În ianuarie, cei de la PMT spuneau că urmează să fi emisă autorizația de construire. „Odată obținută vor începe lucrările, care se estimează că vor fi gata în luna mai”, transmiteau aceștia.

Viceprimarul Ruben Lațcău este, în continuare, optimist. „Nu ne așteptăm la surprize în ceea ce privește relocarea rețelelor, pentru că știm exact care sunt rețelele din zonă. Acolo sunt mai multe proiecte care se suprapun, nu cred că sunt motive de blocaj”, spune acesta.

În zona în care urmează să întoarcă tramvaiul 5 se lucrează deja de câteva săptămâni, iar muncitorii par destul de stresați de apariția cuiva car vrea să facă poze. Cumva ironic, eforturile lor se desfășoară sub „privirile” candidaților la alegerile din 9 iunie. Cineva a decis că exact acolo este locul perfect pentru amplasarea unor panouri electorale…

***

Calea Bogdăneștilor este o investiție de aproape 150 de milioane de lei, din care peste 91 de milioane de lei fonduri europene nerambursabile, iar restul sumei provine de la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), adică dintr-un împrumut luat de primărie de la această instituție.

Pasajul Solventul, în lungime de 87 metri, cu șosea cu două benzi pe sens, linie dublă de tramvai, trotuare și piste de biciclete, va asigura legătura între Dâmbovița și Ronaț și va degreva traficul din oraș. Investiția Primăriei Timișoara are o valoare de 132 de milioane de lei, din care 89 de milioane de lei de la bugetul local și 43 de milioane prin programul Anghel Saligny.

About Post Author