Troleibuzele din PNRR, în pericol? Ghiroda vrea să renunțe, Timișoara spune că e doar pierderea comunei

pnrr

Primăria Ghiroda vrea să renunțe la parteneriatul cu Timișoara și Dumbrăvița, chiar dacă asta ar putea însemna compromiterea cumpărării de troleibuze din PNRR. Viceprimarul Ruben Lațcău susține însă că nu se pune problema pierderii finanțării, fiindcă Ghiroda e un partener care nu contribuia cu bani.

Primăria Ghiroda vrea să se retragă din parteneriatul cu Timișoara și Dumbrăvița, prin care vor fi cumpărate, cu bani din PNRR, 25 de troleibuze și vor fi montate 49 de stații de încărcare pentru mașinile electrice. Decizia a fost luată după ce SMTT a redus numărul de curse către comuna periurbană.

Primul pas a fost retragerea din Consiliul Director al SMTT a reprezentantului comunei Ghiroda.

„Primăria Ghiroda, în calitate de partener în proiectul de achiziție de troleibuze electrice, alături de Timișoara și Dumbrăvița, își exprimă intenția privind posibilitatea retragerii din acest parteneriat. În urma unei discuții informale cu Consiliul Local Ghiroda, pe marginea gestionării deficitare a transportului public, s-a decis elaborarea unui proiect de hotărâre privind posibilitatea retragerii comunei Ghiroda din acest parteneriat. Proiectul va fi discutat în următoarea ședință de CL (…) Suntem conștienți că decizia noastră ar implica pierderea finanțării de 12.5 milioane de euro, însă considerăm că în aceste condiții, proiectul s-ar îndrepta într-o direcție care nu ar deservi direct interesele comunității”, transmit reprezntanții administrației locale din comună.

Primarul din Ghiroda este liberalul Ionuț Stănușoiu, așa că reacția administrației nu se putea să nu marcheze și pe plan politic.

„Este deplorabil faptul că acțiunile unui individ aflat într-o poziție de conducere, în speță Dominic Fritz, ne-au forțat să reacționăm în acest mod. Deciziile sale au dus în mod sistematic către distrugerea transportului metropolitan în Timișoara și în întreaga zonă metropolitană, periclitând colaborarea între instituții și afectând încrederea publicului în administrația locală”, precizează aceeași sursă.

„Banii nu vor fi pierduți”

Dinspre Primăria Timișoara însă, o eventuală retragere a Ghirodei din acest proiect nu are decât consecințe birocratice, pentru că administrația locală din comună nu contribuie cu niciun leu.

„Banii pe PNRR nu vor fi pierduți, Ghiroda și Dumbrăvița sunt parteneri pe proiect, fără avea vreo contribuție financiară. Retragerea Ghirodei implică, din perspectiva aceasta, doar modificarea acordului și a contractului. În consecință, achiziția de troleibuze este în derulare. Deci noile troleibuze vor circula sigur pe străzile din Timișoara și Dumbrăvița. Pentru Ghiroda, primarul Stănușoiu a decis, cu de la sine putere, că nu vrea să respecte votul cetățenilor și nu dorește troleibuze noi. De asemenea, Ghiroda ar fi beneficiat de stații de încărcare electrice pentru mașinile individuale. În urma acestei retrageri, aceste stații vor fi mutate în Timișoara. Retragerea va păgubi doar cetățenii Ghirodei”, a declarat, pentru stiridetimisoara.ro, viceprimarul Ruben Lațcău.

Evident că nici USR-istul nu putea rata momentul de a ataca PNL, partid cu care, cel puțin nivel declarativ, e în alianță administrativă la Timișoara.

„Această atitudine a unui primar de a face rău locuitorilor din propria comună este șocantă, dar nu neapărat o surpriză. Reflectă, de fapt, atitudinea pe care PNLl a avut-o în ultimii 3 ani, de când a subminat din interes politic proiectele pentru Timișoara și pentru Timiș. Reflectă, de fapt, și atitudinea pe care dl. Stănușoiu a avut-o în ultimii trei ani, împreună cu primarii PNL și cu conducerea PNL Timiș, prin care au subminat transportul în comun și au făcut tot ce a stat în putință, prin plângeri penale, prin procese, să creeze probleme în modul în care transportul în comun funcționează în Timișoara”, a mai spus Lațcău.

Care sunt cursele SMTT scoase

Potrivit celor de la SMTT, de pe linia M11 troleibuz, în zilele lucrătoare, au fost scoase cursele ce pleacă din Ghiroda (str. Ialomiței) de la orele 5:09, 15:29, 16:59 și 18:29. În zilele nelucrătoare au fost scoase cursele de la orele 8:14, 11:14, 13:14, 15:14, 17:14, 19:44, 21:14, fiind mutată cursă de la 19:44 la 20:14.

În cazul autobuzului M30, în zilele lucrătoare au fost scoase cursele care pleacă din Ghiroda (Girație Pod Ghiroda) la orele 5:03, 5:53, 22:44, 23:29, în timp ce în zilele nelucrătoare au fost eliminate toate turele.

Cei de la SMTT spun că liniile M30 și M11 se suprapun peste 90% din traseu.

Pe linia M29 autobuz, în zilele lucrătoare au fost scoase cursele care pleacă din Ghiroda la orele 22:18, 22:52 și 23:20. Primăria Ghiroda a plătit anul trecut pentru serviciile SMTT aproximativ două milioane de lei.

Licitația pentru troleibuze e în derulare

Proiectul depus de primăriile din Timișoara, Ghiroda și Dumbrăvița a câștigat, în decembrie 2022, finanțare prin PNRR. Este vorba despre 12,5 milioane de euro, bani din care urmează să fie cumpărate 25 de troleibuze și să fie montate 49 de stații de încărcare pentru mașini electrice. 45 de stații vor fi în Timișoara și câte două în Ghiroda și Dumbrăvița.

Licitația pentru cumpărarea de troleibuze este în plină desfășurare, ofertele fiind așteptate până în 14 februarie.

About Post Author