TM2021: haosul continuă. Unitatea Artistică, neplătită de trei luni și fără contracte, e ultima victimă
Frământările continuă la TM2021. După ce acum o lună a plecat și echipa de graficieni, Unitatea Artistică este și ea în prag de dizolvare. Neplătiți cu lunile, anunțați de președintele boardului că vor avea și salarii reduse, oamenii s-au săturat. Între timp, în asociație au fost angajate alte persoane.
La finele lunii aprilie, echipa de designeri grafici a TM2021, care lucra acolo încă din perioada candidaturii, a decis să plece. A trimis decidenților o scrisoare dură, în care acuza situația de la asociație. „Nu putem să continuăm să ne asociem numele cu strategii și rezultate îndoielnice (…) În contextul actual, constatăm cu tristețe promovarea unei culturi interne care se învârte în jurul intereselor personale, al jocurilor politice și al calculelor financiare, totul împachetat într-o așa-zisă «competiție internă». Se promovează obediența în detrimentul competenței, relațiile personale în detrimentul transparenței”. Oamenii spuneau și că mulți dintre cei care lucrează acolo nu sunt plătiți pentru munca lor. Pentru că nu au contracte.
Neplătiți de mai multe luni
În doar câteva săptămâni, iese la iveală încă o situația conflictuală. Cei patru membri ai Unității Artistice au trimis o scrisoare adresată membrilor Consiliului Director, dar și ministrului Culturii. „În această săptămână se vor împlini trei luni (în cazul doamnei Melinda Terek, patru luni) de când membrii Unității Artistice nu au fost plătiți și cinci luni de când situația noastră contractuală cu ATCEC nu este regularizată. Recurgem la această scrisoare pentru a vă solicita: să identificați o modalitate prin care Asociația să-și plătească cât mai grabnic arieratele către noi pentru toate lunile restante și să reglementeze situația noastră juridică; să identificați o soluție pe termen lung ca acest scenariu să nu se repete an de an (…)
În tot răstimpul cât nu am fost plătiți, am continuat să ne desfășurăm activitatea, la solicitarea conducerii organizației și în baza promisiunilor verbale că se va reglementa situația: am elaborat trei variante de buget și nenumărate scenarii de implementare a proiectelor în contextul incertitudinilor generate de pandemie, am elaborat și depus trei proiecte pentru obținerea de finanțări europene, am menținut legătura permanentă cu peste 50 de parteneri și artiști, am continuat să dezvoltăm componenta europeană a proiectelor, am lucrat la scrierea de proceduri și am participat la reuniunile online la care am fost convocați”, scriu ei.
Garanție că restanțele se vor plăti până la 31 iulie
Ovidiu Dajbog-Miron, Odette Pârvulescu, Ionuț Suciu și Melinda Terek spun că au avut, zilele trecute, întâlniri cu președintele Consiliului Director, Horațiu Rada, și managerul de operațiuni. În urma acestora nu li se „garantează achitarea integrală a datoriilor”.
„Înțelegem că sumele menționate în propunerea de contract făcută nouă nu reprezintă 100% din valoarea remunerației pentru luna în curs și că diferența ne va fi achitată ulterior, așa cum ni s-a confirmat verbal de către președintele Consiliului Director la ședința din data de 19 mai. Înțelegem, de asemenea, că Asociația nu dispune în acest moment de resursele financiare necesare să facă plata integrală a acestora, dar ceea ce dorim este să ni se garanteze în scris, în contract, faptul că sumele restante vor fi plătite până la data de 31 iulie, după semnarea unui contract de finanțare cu una dintre instituțiile finanțatoare”, mai scriu cei patru.
Pentru noii angajați se găsesc bani
Unitatea Artistică aduce în discuție și problema fluctuațiilor de personal din ultimele cinci luni. „Numai de la începutul anului 2020 am asistat la următoarele: persoane cu funcții de răspundere angajate și concediate sau plecate prin demisie la câteva luni, altele, venite prin concurs, care sunt eliberate din funcție fără preaviz, demisia echipei de graficieni, demisia unui dintre cei mai rezilienți colaboratori ai organizației, conflicte de muncă cu personalul angajat și, în același timp, în perioada de vârf a pandemiei, aducerea în organizație a câtorva noi colaboratori, când toată echipa artistică lucra fără niciun contract semnat”, scriu cei patru. Sunt condiții în care nu se poate lucra coerent. „Cum putem să facem toate aceste lucruri dacă nu suntem remunerați cu lunile, nu ni se încheie contracte, nu știm la ce să ne așteptăm la încheierea contractelor temporare și la fiecare câteva luni o luăm de la început cu alți colegi (…) Membrii Unității Artistice, dar nu numai, se află în cea mai vulnerabilă situație: fără contracte și nesiguri de politicile de personal și, în definitiv, nesiguri de ziua de mâine?”, scriu aceștia.
Primul care a plecat în acest an a fost directorul de programe, care a stat doar câteva săptămâni după concursul pe care l-a câștigat în luna decembrie. Apoi a plecat directorul de producție, pentru că postul – pe care dăduse concurs în urmă cu peste doi ani – i-a fost scos la concurs. „Schema” s-a repetat și în cazul directorului de comunicare, care era angajat din iulie 2019, în urma unui concurs organizat în primăvara anului trecut.
Între timp, pe partea de comunicare au fost aduși trei oameni noi, ca să ajute la partea de online. Ei au contracte și sunt plătiți. De unde bani? Din reducerile de 25-30% aplicate salariilor celor din aparatul administrativ.
Lucrurile „nu merg bine”, dar nimeni nu face încă nimic
Marți după-amiază, chiar în ziua în care această scrisoare a ajuns la membrii Consiliului Director, a avut loc o întâlnire informală a boardului. Nu a fost luată, evident, nicio decizie, ci s-a stabilit programarea unei reuniuni oficiale, în care să fie luate în discuție situația actuală.
La finele lunii aprilie, după plecarea echipei de graficieni, primarul Timișoarei declara că „lucrurile nu merg bine la asociație. Sunt prins cu altele, dar am promis că mă voi implica altfel acolo. Situația mi-a fost semnalată și de partenerii noștri cei mai importanți. Fiecare trebuie să-și respecte statutul acolo, fișa postului său. Dacă nu o face bine, trebuie să fie schimbat. Nu e în regulă ca cineva să facă altceva decât ține de poziția pe care o ocupă (…) Nu pot să vin eu, ca primar, și să mă ocup de activitățile executive din asociație. Și nici altcineva, de pe o altă poziție. Poziția X să exercite prerogativele poziției Y. Nu discut decât abstract deocamdată. Asta se cheamă uzurpare de prerogative”. Rămâne de văzut când se va și întâmpla acest lucru.
Momentan nu există o reacție oficială din partea niciuna dintre destinatarii scrisorii: președintele CD, Horațiu Rada, primarul Timișoarei, Bogdan Gheorghiu, ministrul Culturii, Călin-Ionel Dobra, președintele CJ Timiș, Ulrich Fuchs, expert internațional, Claudiu Ilaș, reprezentant al sectorului cultural instituțional, Ion Caramitru, Mihai Gafencu, reprezentant al scenei culturale independente.
E însă cert că lucrurile nu mai pot continua așa și că „pisica” trebuie ruptă. Lupta internă din TM2021, între președintele CD și directorul executiv, va fi trebui tranșată cât de curând. Situația capitalelor culturale europene este și așa confuză, din cauza pandemiei de coronavirus. Amânarea programelor lor – cu Rijeka și Galway oricum suspendate – este un subiect discutat deja la nivelul Comisiei Europene. O decizie va fi luată în următoarele luni.