STPT are timp șapte ani să plătească 37 de milioane de lei. Și trei ani să-și revină

sursa foto: Facebook / Primăria municipiului Timișoara
ANAF a aprobat planul de restructurare care vizează STPT. Societatea de transport va plăti eșalonat, în următorii șapte ani, datorii istorice de 37 de milioane de lei. Dacă nu „sare” ratele, la finalul acestei perioade, ANAF îi va șterge încă 40 de milioane de lei. Câteva zeci de oameni vor fi concediați.
La începutul lui 2023, STPT avea datorii istorice de 129 milioane lei către ANAF. Primăria a achitat, în acest an, 52 de milioane de lei și, la începutul lunii martie, a depus la ANAF un plan de restructurare a Societății de Transport Public. Acesta a fost aprobat, ceea ce înseamnă că societatea poate beneficia de prevederile OUG 6/2019.
Mai exact, ANAF a eșalonat plățile pentru datorii de 37 de milioane de lei pe o perioadă de 7 ani, cu plăți lunare foarte convenabile. În primul an, suma plătită va fi de 346.000 lei / lună, iar din anul al doilea STPT va achita lunar 554.000 lei. La finalul perioadei de restructurare, ANAF va șterge din datorii restul de 40 de milioane de lei, dacă STPT își respectă angajamentele.
XXXX
Restructurarea financiară vine împreună cu o restructurare operațională și un set de măsuri ferme, cele mai importante fiind:
- Informatizarea companiei printr-un sistem de tip ERP, care integrează toate fluxurile operaționale și contabile (de exemplu, câți km au fost parcurși zilnic, cât combustibil folosit, câte încasări, câți călători, costuri de operare etc.)
- Monitorizarea consumului de combustibil și monitorizarea vehiculelor printr-un sistem GPS modern, pentru a elimina furturile
- Implementarea unui sistem de e-ticketing pentru a crește încasările directe, dar și pentru a monitoriza încasările
- Angajarea a 150 de vatmani și șoferi pentru a crește frecvența mijloacelor de transport public
- Eliminarea a 60 de posturi prin digitalizarea și automatizarea procedurilor și a 20 de posturi prin comasarea departamentelor funcționale
- Sistematizarea serviciilor de publicitate și reorganizarea departamentului de marketing
- Dezvoltarea serviciului de Infrastructură (linii de cale, rețea aeriană)
- Extinderea serviciilor STPT pentru a realiza investiții de modernizare a iluminatului stradal din Timișoara
- Deschiderea serviciului de Inspecție Tehnică Periodică (ITP) către alte companii cu aceeași clasă de vehicule
- Modificarea contractului care reglementează relația dintre companie și administrațiile locale, proces deja aflat în derulare
- Instituirea de măsuri de guvernanță și control la nivelul administrării companiei.
Trei ani pentru ca STPT să-și revină
„STPT a primit o șansă istorică de a pune sistemul de transport public local pe baze sănătoase. Începe o cursă contracronometru pentru ca transportul public să devină atractiv. STPT trebuie să își asume acest proces de reformă lung și dificil, dar absolut obligatoriu. Transportul public local trebuie să devină principala opțiune de călătorie a timișorenilor”, a transmis primarul Dominic Fritz.
Aceste măsuri de „restructurare operațională” trebuie implementate în termen de trei ani. STPT, fosta RATT, are un istoric nu foarte fericit în ceea ce privește relația cu ANAF. A existat un proces pierdut cu Fiscul, pentru neplata de TVA în valoare de 68 milioane lei, sumă rămasă de pe vremea administratiei Ciuhandu. În 2018, suma lunară era de 1,2 milioane de lei.
În prezent, la STPT, șoferii și vatmanii fac multe ore suplimentare, pentru că nu există personal de bord suficient. Orele suplimentare trebuie plătite pe măsură.