Sit arheologic uriaș, cu un cimitir sarmatic, descoperit pe Lotul 4 Ronaț Triaj – Arad / FOTO
Cel mai mare sit arheologic descoperit în România a ieșit la iveală pe traseul magistralei CFR care se modernizează cu bani europeni, tronsonul 4 Timișoara (Ronaț Triaj) – Arad. La 30 de kilometri de Timișoara, arheologii de la Muzeul Național de Istorie scot la lumină adevărate surprize.
Arheologii Muzeului Național de Istorie au mult de lucru pe traseul șantierului de modernizare a căii ferate din vestul României. Până acum au descoperit 21 de situri, printre care un cimitir sarmatic, dar și un mormânt uriaș de animale.
„Opt situri sunt aproape complet cercetate, dezvăluind obiecte care acoperă mai multe epoci istorice. Situl 10 de pe Lotul 4 Ronaț Triaj – Arad este cel mai mare sit arheologic descoperit în România, datorită lucrărilor de infrastructură, având o întindere de 3 kilometri.
Situl 10 a adus la suprafață relicve extraordinare. Cea mai veche descoperire de aici datează din epoca bronzului, cu o vechime de peste 3.500 de ani. Au fost găsite structuri de locuințe din lut, care ne arată stilul de viață al vechilor comunități. Un alt lucru descoperit este un cimitir sarmatic (popor nomad care a trăit în această zonă în urmă cu aproximativ 1.900 de ani). Descoperirile continuă și cu ultimă epocă documentată, ce datează din perioada medievală (secolul al XV-lea).
no images were found
Situl 11 a scos la lumină o serie de descoperiri interesante, incluzând schelete de animale, cu precădere cai si bovine, datând de aproximativ 100 de ani. Analizele preliminare sugerează că în acest sit ar fi un mormânt, cu gropi comune, utilizat pentru îngroparea animalelor”, au transmis reprezentanții CFR Infrastructură Timișoara.
Șantierele trebuie închise până în 2026
Lotul 4 Ronaț Triaj – Arad face parte din magistrala CFR Caransebeș – Lugoj – Timișoara – Arad, care se modernizează cu bani din PNRR. Are aproape 55 kilometri lungime, iar lucrările costă 2,1 miliarde de lei, fără TVA. Contractul de execuție a fost atribuit către asocierea Webuild SpA – Participazioni Italia SpA – Salcef SpA.
„În acest moment au loc realizări de terasamente CF cu ridicarea niveletei, între stațiile Vinga – Șag, pe o distanță de 5 km. Pe această distanță se măresc razele curbelor și au loc rectificări longitudinale, în vederea obținerii unei variante de traseu de linie dublă care va permite atingerea unor viteze de 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h la trenurile de marfă”, mai precizează cei de la CFR.
Magistrala Caransebeș – Lugoj – Timișoara – Arad, cu o lungime de 162 de kilometri, va fi reabilitată integral cu bani din PNRR. Suma totală este de aproximativ 9 miliarde, împărțită în patru tronsoane, care trebuie finalizate în 2026.