Sfaturi de Black Friday, de la un director din ANPC. Ca să nu fiți păcăliți

Un director de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vă explică la ce ar trebui să fiți atent de Black Friday. Cum sunt fixate reducerile și ce ați putea face să nu fiți „furat” de peisaj și să faceți, în cele din urmă, o afacere proastă.
„Vă recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. În cazul în care consideraţi că drepturile v-au fost încălcate vă recomandăm să semnalaţi orice abatere şi vă asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul (…)
Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie s-o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus”, explică Paul Anghel, director general al Directiei Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană de la ANPC.
La ce să fiți atenți
În cazul cumpărăturilor online, oficialul le recomandă cumpărătorilor să verifice dacă preţul include şi costul de livrare.
„Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului. Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunţă contractual şi 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului”, mai scrie Paul Anghel.
Rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată folosite pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina lui plata de comisioane în urmă rambursării.
„Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online. Termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor”, mai spune directorul din ANPC.
Probleme din anii anteriori
Printre problemele semnalate în anii anteriori în perioada reducerilor de Black Friday se numără:
- afişarea unui anunţ promoţional pe site-ul magazinului online „50%” la toate produsele, dar în realitate, această reducerea nu se aplica tuturor produselor
- în catalogul promoţional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de „200%”, în fapt, reducerea aplicată era de 16%
- lipsa informării asupra reducerii la preţul de referinţă (cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii preţului la achiziţia produsului
faptul că deşi produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coş, acesta apărea că epuizat - reclama mincinoasă, constând în aceea că deşi produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat
Atenția la card
De asemenea, cumpărătorii sunt sfătuiți să refuze tranzacţia dacă li se cere codul PIN al cardului, parola de Internet sau Mobile banking sau soldul contului ataşat cardului.
„Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripţionat pe card). Nu divulgaţi datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna şi anul când expiră, numele deţinătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informaţiile dumneavoastră personale. Nu ţineţi cardul şi codul PIN în acelaşi loc.
Acordaţi o atenţie sporită atacurilor de tip phising care pot apărea în această perioadă. Nu accesaţi linkuri trimise prin e-mail/sms în care vi se cere să introduceţi datele personale sau datele cardului. Raportaţi imediat orice eveniment cu potenţial de fraudă”, sunt recomandările autorităţilor.