S-a înființat Agenția de Achiziții Publice SRL. Cumpără, cu comision, pixuri, săpun și energie pentru 13 instituții

achiziții publice

Primăria și-a făcut SRL-ul prin care se vor derula, în viitor, achizițiile publice ale sale și alte 13 instituții. Discuțiile din plenul CL au durat peste două ore, pentru că a fost nevoie de multe explicații, și, așa cum devine deja obișnuită, s-a lăsat, iarăși, cu circ. Oricum, hotărârea va fi contestată la prefectură.

CL Timișoara a aprobat, marți, înființarea Unității Centrale de Achiziții, prima de acest fel din țară din „ograda” unei primării. Mai sunt încă două, la consiliile judenețe Harghita și Sibiu, dar acestea nu sunt societăți comerciale, ca la Timișoara, ci structuri parte din institțiile respective.

Noua agenție va gestiona, potrivit celor din PMT, achiziții referitoare la tehnologia informației, managementul clădirilor de birou/facilităților, energie, management birou. PMT estimează că funcționarea agenției va costa, în primul an, aproximativ 1,5 milioane de lei. Costurile vor crește la 3 milioane de lei, în anul al patrulea, iar în primii trei ani finanțarea va veni de la bugetul local.

Înființarea UCA este parte a unui proiect pilot derulat de Agenția Națională pentru Achiziții Publice și are drept scop reducerea cheltuielilor. Estimările celor din PMT spun că, într-un an, achizițiile publice de bunuri și servicii însumează aproximativ 300 de milioane de lei. Mai mult de jumătate din aceste achiziții se derulează de mai multe entități din subordinea CL Timișoara. După ce va intra în pâine UCA, într-un „scenariu” minimal, economiile ar fi, potrivit acelorași estimări, de 18 până la 27 de milioane de lei.

Între comisioane și „whatever”

Teoretic, sună bine. Practic, unele sunt semne de întrebare, la care s-au căutat răspunsuri. A încercat să clarifice nelămuririle Dana Mitea de la BBG – Agenția Austriacă Federală de Achiziții, avocat, formator, consultant expert în achiziții publice. Însă, așa cum devine deja regulă la ședințele CL, a durat peste două ceasuri, cu jigniri și atacuri la persoană. Și cu câteva ciudățenii.

Dan Diaconu (PNL) a spus inițial că datele sunt false și că nu se justifică cheltuirea a trei milioane de lei, „Facem un SRL, care apoi ne va taxa pe noi, ca primărie, cu procente între 2 și 2,5% (…) Este o aberație pe care nu știu cum o veți justifica”, a spus acesta. După ce liberalul Adrian Lulciuc, care e director la Poștă, a invocat și el comisioanele, iar David Emanuel, de la USR, a vorbit într-o „romgleză” corporatistă, în care „whatever” e la ordinea zilei, despre politizarea proiectului, a intervenit în discuție viceprimarul Ruben Lațcău.

„Noi de fapt rămânem în Balcani, aici nu este Europa, rămânem la aceleași întrebări și abordări de nu se poate, nu știm, nu vrem. Vrem să rămânem pe aceeași mentalitate veche, prin care achizițiile publice sunt ținute sub o pătură groasă, să nu vedem ce se întâmplă acolo. Tot ce auzim este același refren politic, că-l spune PSD, că-l spune PNL, că-l spune Pro România (…) Se distinge același urlet, același «huo», aceeași galerie. Sper, dragi colegi de alianță, să nu uităm că suntem votați de cetățenii municipiului să și mai facem treabă, nu doar să bifăm punctajul de la partid dat de domnul de la Sânnicolau Mare”, a spus Lațcău.

S-a numit și administrator provizoriu

Replica a venit de la celălalt viceprimar, Cosmin Tabără. „Domnule Lațcău, înainte de a jigni și a ataca, vă rog să băgați de seamă că sunteți singurul care atacați, n-am auzit pe nimeni că ar fi împotrivă. Au pus oamenii întrebări civilizate și doamna Mitea ne poate spune dacă a fost jignită (…) Nu știți să stai de vorbă, nu înțeleg ce e cu omul de la Sânnicolau. Dacă am tăcut și v-am lăsat pe dumneavoastră care nu aveți bunul simț de a-l lăsa pe celălalt să vorbească nu înseamnă că aveți dreptate”, a spus acesta.

Au fost propuse și amendamente. Adrian Lulciuc a propus ca UCA să prezinte către CL Timișoara un raport de activitate la fiecare șase luni. N-a trecut, așa cum era de așteptat. Paula Romocean, de la USR, a scos apoi din joben numele unui administrator provizoriu, pentru care votul a fost secret. De votat au votat numai cei de la USR și Raul Ambruș, pentru că restul consilierilor au spus că nu se pot pronunța asupra unei persoane pe care nu o cunosc. Nici Romocean nu-l cunoaște, cel puțin propriilor declarații, pe Sergiu Giurgiu, inginer hidro, mnanager de proiect și specialist în achiziții publice la Aquatim.

S-a trecut la votul secret, dar au fost numai 13 „pro”, deoarece Jorge Gonzalez, de la USR, n-a reușit să voteze în timp util. Așa că procedura a fost reluată și, din a doua încercare, a mers. Giurgiu, care lucrează de peste 10 ani în Aquatim, va fi pe funcție timp de patru luni.

Șapte angajați, trei administratori

Într-o primă fază, UCA va presta servicii pentru: Municipiul Timișoara, Direcția Fiscală, Serviciul Public de Administrare a Centrului Regional de Competente și Dezvoltare a Furnizorilor în sectorul Automotive, Sport Club Municipal Timișoara, Poliția Locală, Direcția de Asistență Socială, Serviciul Public Creșe, Centrul de Proiecte, Casa de Cultură, Teatrul Maghiar de Stat Csiki Gergely, Teatrul German de Stat, Filarmonica Banatul, Serviciul Public Asistență Medicală Școlară.

Va avea un număr mediu de șapte angajați, trei administratori și, potrivit proiectului, se preconizează că din al patrulea an de funcționare, UCA ar trebui să se autofinanțeze în întregime. Agenția de Achiziții Publice SRL va avea sediul în două birouri de la la Incuboxx, în suprafață de 108,16 mp, la o chirie de 5 euro/mp/lună, timp de cinci ani.

Potrivit proiectului votat de CL, în 2022, Agenția de Achiziții Publice Timișoara SRL va avea venituri totale de 40.000 lei și cheltuieli totale de 1,36 milioane de lei. Din acestea, cheltuielile cu personalul sunt estimate la 995.0000 lei. Radu Țoancă (PSD) a anunțat că va contesta HCL-ul la prefectură.