Primăria insistă cu reabilitarea termică a blocurilor. Cronica unui experiment nereușit, început în 2019

blocuri

După experiența mai degrabă ratată a reabilitării de blocuri pe vechiul exercițiu financiar, Primăria Timișoara mai încearcă o dată. Deși are lucrări nefinalizate de peste 58 de milioane de lei, din cauza unor soluții tehnice prost alese în și 2019, de această dată, vrea bani pentru anveloparea mai multor imobile din zona Dacia.

Primăria Timișoara vrea să depună o nouă tranșă de cereri de finanțare pentru eficientizarea energetică a clădirilor rezidențiale, prin Programul Regional Vest 2021-2027. Pe Prioritatea 3 – O regiune cu orașe prietenoase cu mediul, Timișoara, ca municipiu reședință de județ, are o alocare distinctă de 10,115.229 euro (FEDR+BS+BL), adică 50,3 milioane de lei.

„Ambiția noastră este să atragem toate fondurile europene pe care le avem la dispoziție și să reușim ca în timp scurt să reabilităm cât mai multe blocuri din această zonă. Deja avem experiență acumulată. În ultimii doi ani și jumătate avem 51 de blocuri reabilitate sau în curs de reabilitare termică. Dacia e un cartier cu o mare densitate, cu multe blocuri vechi care au nevoie urgentă de lucrări care să crească confortul celor care locuiesc aici. În scurt timp, vom trimite înștiințări către fiecare bloc din această zonă și sper ca interesul proprietarilor să fie ridicat”, a transmis primarul Dominic Fritz.

Blocurile care vor intra în acest proiect sunt situate în zona cuprinsă între bd. Cetății, str. Gheorghe Lazăr, Calea Circumvalațiunii și Calea Torontalului.

Condiții pentru obținerea finanțării prin Programul Regional Vest 2021-2027

  • numărul apartamentelor în care se regăsesc proprietari persoane fizice care necesită cheltuieli de natură socială să fie cel puțin 30% din numărul totalul spațiilor cu destinație de locuință
  • pentru apartamentele cu destinație de locuință aflate în proprietatea persoanelor fizice, este obligatoriu acordul a minimum 2/3 din totalul proprietarilor
  • pentru apartamentele cu destinație de locuință și pentru apartamentele cu destinație de spații comerciale sau spații cu altă destinație decât cea de locuință aflate în proprietatea persoanelor juridice, a UAT Timișoara sau a altor autorități și instituții publice este obligatoriu ca toți proprietarii acestor apartamente să își dea acordul privind solicitarea finanțării pentru lucrările de intervenție propuse, cu condiția încadrării cheltuielilor aferente respectivelor apartamente în categoria cheltuielilor neeligibile
  • dacă blocul a fost construit cu spații comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință la parter sau mezanin și proprietarii acestor spații nu sunt de acord cu lucrările de intervenție, proiectul se poate realiza și fără aceste spații comerciale, cu condiția ca pentru blocul respectiv să se îndeplinească condițiile de eligibilitate privind reducerea consumului de energie și a emisiilor de gaze cu efect de seră.

Asociațiile de proprietari vor transmite actele solicitate prin e-mail sau le vor depune la ghișeu la Camera 12, în termen de două săptămâni de la primirea înștiințării din partea primăriei. Cele care îndeplinesc condițiile de eligibilitate vor fi anunțate de reprezentanții PMT, pentru pașii următori.

Aproape 30 de licitații anulate

Și totuși, experiența finanțărilor europene pentru reabilitări termice de blocuri nu e deloc fastă pentru municipalitate. În al doilea mandat al lui Nicolae Robu, în intervalul februarie – august 2019, PMT a semnat 18 contracte de finanțare prin POR 2014 – 2020, Axa prioritară 3, Prioritatea de investiții 3.1, Operațiunea A – Clădiri rezidențiale. În total, 68 de blocuri.

În cazul a șapte blocuri a fost ales ca sistem termoizolant polistirenul, pentru un bloc a fost preferată vata minerală bazaltică, iar pentru celelalte 60 s-a optat pentru „panouri sandwich din aluminiu”.

Până în noiembrie 2021 au fost scoase la licitație doar nouă din cele 18 proiecte finanțate. Administrația Robu a scos la licitație patru, din care nu a fost atribuit niciunul. Două loturi au fost licitate pentru prima dată în 2023, iar restul și-au căutat constructor în 2021 și 2022, cu mai mult sau mai puțin succes. În unele cazuri a fost nevoie de șase sau șapte licitații. „Procedurile au fost anulate, în total, de 28 de ori, pentru că nu au fost depuse oferte”, explicau, la acea vreme, reprezentanții PMT.

Se pot termina și acum, dar banii sunt mai puțini pentru proiectele viitoare

În aceste condiții, evident că lucrările nu au putut fi încheiate înainte de 31 decembrie 2023, termenul limită până la care puteau fi decontați banii europeni. Noul Program Operațional Vest are însă o facilitate pentru beneficiarii care nu au reușit să-și ducă la sfârșit proiectele în timp util. Banii pot fi ceruți și după 31 decembrie 2023, fiind însă scăzuți din suma alocată prin noul exercițiu financiar.

Cum ar veni, nu se pierd, dar nici nu se câștigă. Șantierele se încheie, primăriile nu trebuie să dea bani înapoi, dar vor avea la dispoziție sume diminuate pentru noile proiecte. Potrivit ADR Vest, municipalitatea poate cere, după 31 decembrie 2023, pentru reabilitarea de blocuri, suma de 58,97 milioane de lei. E chiar mai mult decât poate lua pe noul exercițiu financiar. Datele sunt publice și pot fi găsite pe site-ul ADR Vest.

Ce nu s-a făcut încă

Lotul Calea Circumvalaţiunii 67, Al. FC Ripensia 16-22, Gh. Lazăr 42

  • contract de finanțare semnat în 19 martie 2019
  • prima licitație: februarie 2023, anulat în martie 2023; Circumvalațiunii și Ripensia – scoase la licitație din nou în martie 2023, cu selecție câștigător în august 2023, Gh. Lazăr – scos la licitație în martie 2023, cu selecție câștigător în iulie 2023

Lotul bd. Cetății, str. H. Coandă, bd. G. Dragalina, str. Teiului, str. Burebista, C. Circumvalațiunii

  • contract de finanțare semnat în 9 aprilie 2019
  • scos la licitație: 27 iulie 2023
  • selecție câștigător: 8 ianuarie 2024

Intrarea Doinei nr. 19-21-23-25-31

  • contract de finanțare semnat în 9 martie 2019
  • scoatere la licitație: prima dată în 11 decembrie 2020, în total 6 proceduri anulate, scos din nou la licitație în 12 septembrie 2022
  • selecție câștigător: 16 decembrie 2022

Lotul str. Kiriac, nr. 2, 2A, Intrarea Sepia, nr. 10, str. Mareşal Alexandru Averescu, nr. 70, Intrarea Cerceilor, nr. 2, bl. D65, Aleea Martir Nagy Eugen, nr. 16, str. Alexandru Odobescu, nr. 79, Aleea Azurului, nr. 7

  • contract de finanțare semnat în 7 august 2019
  • scos la licitație: 1 octombrie 2020 / anulată 20 octombrie 2020, 26 octombrie 2021 / anulată 21 noiembrie 2021

Lotul zona Take Ionescu-Torontal

  • contract de finanțare semnat în 9 aprilie 2019
  • scoatere la licitație: 22 septembrie 2023
  • selectare câștigător: în desfășurare

Lotul str. Măslinului nr. 11 sc. A, B, str. Cernăuți nr. 10, 12, 14, str. Topologului nr. 5, sc. A, B, str. Topologului nr. 1, sc. A, str. Argeș nr. 4, bd. Ctății nr. 30, str. Răsăritului nr. 5

  • contract de finanțare semnat în 28 februarie 2019
  • scoatere la licitație: prima licitație 28 octombrie 2021 – anulată, încă o procedură anulată, apoi trei licitații pe loturi, atribuire ultimul lot: 24 noiembrie 2023

Lotul str. Stelelor nr. 6, bl. T20, Aleea Cristalului nr. 1, bl. 74, sc. D, şi bd. Take Ionescu, nr. 11-13

  • contract de finanțare semnat în 4 iunie 2019
  • două licitații anulate, una la sfârșitul lui 2020, alta în 2021

Lotul str. C. Brediceanu nr. 13-15, Calea Torontalului nr. 14; str. Dropiei nr. 7, str. Dâmbovița nr. 22/A

  • contract de finanțare semnat în 9 aprilie 2019
  • două licitații anulate, una la sfârșitul anului 2021, una în 19 decembrie 2023

Lotul zona Aradului – Torontalului

  • contract de finanțare semnat în 4 iunie 2019
  • scoatere la licitație: 4 noiembrie 2022
  • atribuire contract: 16 mai 2023

Lotul zona Averescu

  • contract de finanțare semnat în 9 aprilie 2019
  • prima licitație: 10 septembrie 2020, anulată, încă una anulată, contract atribuit în 9 noiembrie 2022

Lotul str. Martir Ioan Stanciu nr. 2 – Calea Martirilor 1989 nr. 31, str. Științei nr. 3-5

  • contract de finanțare semnat în 28 februarie 2019
  • prima licitație: 29 octombrie 2021, anulată, încă una anulată
  • atribuire contract: 9 iunie 2023

Str. Nicolae Titulescu nr. 10A

  • contract de finanțare semnat în 28 februarie 2019
  • prima licitație: 2 iulie 2020, anulată, încă patru anulate
  • contract atribuit în 11 august 2022

About Post Author