Prefectura Timiș a cerut controale în spitale. Dar ține secret unitățile cu cele mai mari probleme

sursa foto: Unsplash / Annie Spratt
Un control în marile spitale din Timiș, cerut de prefectul Mihai Ritivoiu, a găsit mai multe nereguli, care însă nu au fost sancționate. Nu se știe ce probleme sunt la un spital anume și oricum concluziile sunt scrise în limbaj de lemn.
La începutul lunii decembrie 2024, o bucată de tavan a căzut într-un grup sanitar de la secția de Obstetrică a Maternității Odobescu. Aceasta funcționa într-o clădire veche, în care nu s-a făcut niciodată o reabilitare completă. S-a decis, ulterior, închiderea acestei secții. După acest incident, prefectul Mihai Ritivoiu a cerut controale extinse în spitalele din Timiș, pentru a face un inventar al problemelor cu care se confruntă acestea.
O comisie din care au făcut parte reprezentanți ai Instituției Prefectului, Direcției de Sănătate Publică, Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Banat” și ai Inspectoratului Județean în Construcții a făcut verificări în perioada 5 – 16 decembrie. În 23 și 24 decembrie, spune prefectura, reprezentanții DSP au finalizat controalele la cele trei mari spitale din Timișoara.
„Nu s-au aplicat sancțiuni contravenționale, ci doar au fost dispuse măsuri cu termene (în cursul anului 2024 în urma altor controale, au fost stabilite o serie de măsuri anterior acestor verificări, aflându-se încă în termen de implementare). În acest sens, eventualele sancțiuni contravenționale se vor stabili la finalizarea termenului de implementare a măsurilor dispuse”, precizează, într-un comunicat, Prefectura Timiș.
Cine a constatat ce, dar nu știm unde
Inspectoratul Județean în Construcții
- inexistența Cărții tehnice a construcției, cu cele 4 capitole componente (proiectarea, execuția, recepția și exploatarea), la sediul obiectivului controlat (unitate sanitară), în majoritatea cazurilor, proprietari ai clădirilor spitalelor fiind primăriile orașelor și municipiilor, cartea tehnică a construcției fiind deținută de acestea
- lipsa tuturor actelor aferente construcțiilor și neorganizarea urmăririi curente a comportării în exploatare a construcției și a instalațiilor aferente
- multiple degradări, chiar majore a unor construcții (autorul a ratat gramatica de clasele primare – n.r.)
ISU
- în majoritatea spitalelor nu este constituit Serviciul Privat pentru Situații de Urgență
- lipsa autorizației de securitate la incendiu
- lipsa măsurilor de apărare împotriva incendiilor specifice la obiectivele la care au fost efectuate modificări constructive ale spațiilor existente
- instalații electrice necorespunzătoare sau improvizate
- lipsa dotării cu sisteme de alarmare și semnalizare în caz de incendiu
- nu este asigurat accesul autospecialelor de intervenție în caz de incendiu sau accesul autospecialelor de pompieri este îngreunat prin parcarea autoturismelor pe căile de acces
- instalațiile de detectare, semnalizare şi avertizare în caz de incendiu nu funcționează la parametrii pentru care au fost proiectate
- instalații de stingere cu hidranți interiori nefuncționale
- nu este asigurat personal suficient în raport cu numărul și autonomia de deplasare a pacienților, pentru supravegherea permanentă și salvarea ori evacuarea acestora în caz de incendiu
- nu sunt respectate reglementările privind interzicerea fumatului
- căi de evacuare cu lățimea liberă de circulație îngustată prin amplasarea de obiecte de mobilier
- gabaritul ușilor de la unele saloane au lățimea mai mică de 1.40 m, fapt care îngreunează evacuarea în cazul producerii unei situații de urgență
Direcția de Sănătate Publică a constatat, la rândul ei, că „nu sunt îndeplinite condițiile igienico-sanitare la spațiile din spitalele care necesită lucrări de extindere, reparații, reabilitare, renovare”. Mai departe, comunicatul prefecturii informează ceva ce se știe de o lună și jumătate: că secțiile care funcționau în clădirea în care a căzut tavanul sunt închise și că pacientele au fost redirecționate către maternitatea Spitalului Județean.
S-au lăsat „măsuri de soluționare”
„Ținând cont de faptul că problemele și deficiențele constatate de către Comisia mixtă vizează desfășurarea în bune condiții a activității spitalicești și nu în ultimul rând viața și siguranța pacienților și a cadrelor medicale, am transmis tuturor proprietarilor și administratorilor clădirilor în care funcționează spitalele din județul Timiș solicitarea de analizare a situației și îndeplinirea urgentă a măsurilor și la termenele stabilite în urma controlului pentru diminuarea, remedierea sau eliminarea deficiențelor constatate”, transmite prefectul Mihai Ritivoiu.
Conform acestuia, „prezentul control urmărește remedierea deficiențelor și prevenirea ulterioară a unor astfel de situații și nu în mod special emiterea de sancțiuni”. Au fost „lăsate măsuri de soluționare a celor constatate”, urmând să fie verificată îndeplinirea acestora.
Una peste alta, „Comisia mixtă” a constatat ceea ce știu deja de mulți ani pacienții care au avut de-a face cu sistemul sanitar de stat. Cum vor fi duse la îndeplinire „măsurile” e greu de spus, pentru că problemele nu sunt de ieri-de azi, iar înșiruirea lor într-o listă funcționărească nu ține loc de rezolvare. Poate, cel mult, de justificare a activității unor instituții, care pot bifa la bilanț că au făcut totuși ceva. Cât s-a putut.