Nouă kilometri de neputință. Cum arată bucata lipsă din Autostrada A1 / VIDEO

Nouă kilometri. Atât lipsește pentru ca autostrada de la Sibiu la Nădlac să fie completă. Sunt însă, poate, cei mai dificili nouă kilometri din istoria lucrărilor de infrastructură din România. Când va putea porni efectiv șantierul nu știe nimeni. Între timp, peisajul e dezolant.

Autostrada A1

În august 2017, CNAIR a reziliat parțial și unilateral contractul cu Salini Impregilo, care lucra pe lotul 2 al Autostrăzii A1. Firma italiană făcuse proiectul tehnic pentru Secțiunea E, pe care se află faimoasele tunelurile pentru urși, însă bucata a fost eliminată din contractul inițial și relicitată în 2019. „Vitejia” a costat compania națională de drumuri un proces pierdut la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris și daune de peste 230 de milioane de lei, plus cheltuieli de judecată.

Proiectarea și execuția Secțiunii E, respectiv finalizarea Secțiunii D erau estimate la peste 352 milioane de euro. Licitația nu a putut însă merge mai departe, din cauza blocajului dintre CNAIR și Salini. La finele lunii martie, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, anunța că lucrurile s-au așezat.

„Pe Lugoj-Deva, pe lotul 2, pe zona aceea cu tunelele urşilor, suntem de vreo patru ani într-un blocaj. În sfârşit s-a ajuns la un acord pe acest lot cu fostul constructor (…) Este singurul sector lipsă de pe autostrada A1, între Sibiu şi Arad/Nădlac (…) În sfârşit s-a ajuns la un acord cu acel constructor şi se poate debloca licitaţia care deja este lansată, se depun clarificările acolo”, spunea Drulă.

Nouă oferte pentru ultimul șantier de pe Autostrada A1

Au fost depuse nouă oferte, cele mai multe din Turcia, după cum urmează:

  • Aktor SA (Grecia)
  • Asocierea SC Alsim Alrako Sanayi Tesisleri ve Ticaret AȘ – Makyol Insaat Sanayi Turism Ve Ticaret SA (Turcia)
  • Asocierea FCC Construccion SA – Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut AS (Spania – Turcia)
  • Asocierea Impresa Pizzarotii & CSpA – Pizzarotti SA – Retter Project Management SRL (Italia – România)
  • Asocierea Terna SA – Intracom Constructions Societe Anonyme Technical and Steel Constructions (Intrakat) (Grecia)
  • Asocierea Kolin Insaat Turizm Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi (Turcia)
  • Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cegiz Insaat Sanayi Ve Tikaret AS (Turcia)
  • Asocierea Rizzani de Eccher SpA – Ozgun Insaat Taahhut Sanayi Ve Ticaret Limited LTI – CIPA SpA (Italia – Turcia)
  • Strabag SRL (România)

A1 este una dintre autostrăzile prioritare la finanţare prin PNRR – Planul Naţional pentru Relansare şi Rezilienţă. Ofertele ar trebui evaluate prin procedură accelerată, până în 8 iunie. Contractul va fi pe 38 de luni, din care 10 pentru proiectare.

Până când va începe șantierul, imaginile din zona părăsită a autostrăzii nu au nevoie de prea multe cuvinte. Din cauză că lipsesc acești nouă kilometri, șoferii stau la cozi infernale pe celebrul DN 68A, pe la Coșava. În această perioadă, acolo se și lucrează la refacerea carosabilului distrus. Traficul greu este deviat, dar, chiar și așa, se stă și zeci de minute pentru a traversa zona.

About Post Author