18 ianuarie 2021

Murala din Complex a fost completată. Catedrala Mitropolitană are cruci

murala

Memoriile Cetatii, Timisoara, luni 23 noiembrie 2020. foto: Sebastian Tataru/Memoriile Cetatii/Timisoara2023

Catedrala Mitropolitană de pe murala din Complexul Studențesc a fost completată. Artistul a adăugat, așa cum spusese că va face, dacă este necesar, crucile pe turle.

O murală de 170 de metri pătrați, din Complexul Studențesc, a stârnit reacții diverse săptămâna trecută. Numită „Fortificații”, aceasta are ca temă vechea cetate a Timișoarei. „Dispunerea stelară a clădirilor dorește să amintească de momentul în care cetatea Timișoarei a avut acest sistem de fortificații, care a fost demolat. El a rămas cumva în configurația urbană și voiam să fac un fel de joc între prezent și momentul acela care există doar în memoria istorică a cetății. Asta am urmărit în schița mea. În niciun caz nu a fost o intenție de gen manifest, nici vorbă de așa ceva”, explica, pentru stiridetimisoara, Lucian Sandu Milea.

Fostul viceprimar Adrian Orza acuza, pe Facebook, felul în care a fost realizată murala. „Imaginea Catedralei de pe care au fost rase semnele Crucii. «Opera de artă» e girată de Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană (…) În 1989 oamenii acestui oraș luptau în stradă împotriva unui regim represiv, ateu și odios. În genunchi, cu fața spre superba Catedrala Mitropolitană sute de mii de oameni spuneau Tatăl Nostru. Da, Revoluția din decembrie 1989 a fost și una creștină. Iată că la 30 de ani, o noua «revoluție» începe să-și facă prezența tot mai acut. Să nu ne ascundem după cuvinte sau degete! E vorba de mișcarea culturală neomarxistă ce bântuie azi Europa și Statele Unite-Progresismul”, scria acesta.

Murala a fost completată, „pentru a opri dezbaterile”

A reacționat și Mitropolia Banatului, care s-a „delimitat” de murală, despre care spune că „aduce atingere adevăratului spirit al Timișoarei (…) jignește și tulbură dragostea și sentimentele sutelor de mii de credincioși bănățeni”.

Așa cum spunea de la bun început, Lucian Sandu Milea a intervenit asupra lucrării. „Conștient de emoția negativă și de neînțelegerea provocată fără intenție, artistul a dorit să completeze lucrarea, pentru a opri dezbaterile create în jurul acesteia. Reprezentarea bisericilor în pictura murală este integrată într-o viziune de ansamblu asupra orașului, în care memoria zidurilor medievale a rămas încă întipărită în arhitectura urbană actuală, clădirea bisericii fiind inserată în prelungirea acestora”, a transmis, luni, Asociația TM2023. „Fortificații” face parte din programul Memoriile Cetăţii.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: