Interviu cu Dominic Fritz: Timișoara nu are nevoie de un primar care guvernează după propriul ego

Dominic fritz

Doi ani de mandat pentru primarul Dominic Fritz. E bine, e rău? Când a mers ultima dată cu tramvaiul și cât a așteptat în stație? Vom avea sau nu căldură la iarnă? Cu cine e în alianță USR la consiliul local? De ce sunt numiți în funcții membri de partid și cu ce sunt ei mai buni decât cei de dinainte? Dominic Fritz vorbește despre toate acestea și altele, în acest interviu.

Suntem la jumătatea mandatului lui Dominic Fritz. Cum e Timișoara acum și cum și-a imaginat Dominic Fritz că va fi la jumătatea mandatului?

Ce întrebare dificilă! Eu nu știu dacă mi-am imaginat să fie primul an jumătate din mandatul meu o pandemie, în care vor fi restricționate tot felul de chestii, nu știu dacă mi-am imaginat ca unul din acești doi ani să încerce, prin toate mijloacele posibile, un sindicat să blocheze reorganizarea primăriei și angajarea unor noi oameni, profesioniști, pentru că de un an nu am mai putut să angajăm funcționari publici. Nu este o surpriză pentru mine că rezistența la unele schimbări care îi dor pe cei care până acum au profitat de o laxitate uriașă din partea autorităților este mare.

În același timp, întotdeauna am avut încredere că Timișoara este un oraș dinamic și mă bucur că, într-adevăr, avem investiții record din partea primăriei. Am atras multe investiții private în ultimii doi ani. Când vorbesc cu firmele private, toată lumea îmi spune că vrea să investească în continuare în Timișoara, vrea să-și crească activitățile de aici. Și văd și o Timișoara care, din punctul de vedere cultural și social, își reclădește încrederea în sine. Toate aceste lucruri nu sunt o surpriză, pentru că se înscriu într-o viziune largă pentru o Timișoara dinamică, modernă și corectă, o Timișoara în care cetățenii sunt ascultați și implicați. Mă bucur că suntem pe un drum în această direcție, chiar dacă, după doi ani, toată munca nu este făcută, ci doar am început.

Dincolo de toate aceste chestiuni legate de proceduri și de felul în care trebuie să funcționeze instituția primăriei, poate că pentru simplul cetățean nu se prea văd schimbări importante…

Omul obișnuit vede că la „Victor Babeș” s-a ridicat o nouă secție de spital, vede că la Campus Lenau s-a ridicat o nouă clădire, vede că la Școala Generală 30 se ridică o nouă clădire, vedem că avem trei mari bulevarde care sunt în plin șantier – Stan Vidrighin, Bogdăneștilor, Cetății. Avem un record de investiții, atât anul trecut, cât și anul acesta. Niciodată în istoria Timișoarei nu s-a mai investit și nu s-a mai lucrat la atât de multe proiecte importante pentru oraș și cred că omul vede acest lucru.

Omul vede și că am dublat suprafețele curățate, vede că am introdus un al treilea schimb pentru utilajele care fac curățenie. Omul cred că vede și că au dispărut o serie de „dinozauri” din administrația locală, mulți dintre ei cu probleme penale, care n-au făcut cinste imaginii și potențialului Timișoarei. Deci eu cred că după acești doi ani pentru mulți este evident și mulți vin la mine și îmi spun. Poate că îmi spun «domn’ primar, după un an nu eram așa de sigur că într-adevăr suntem pe un drum bun, dar iată, după doi ani, direcția în care ne îndreptăm este clară».

„Sunt proiectele orașului, dar depinde și cum le pui în practică”

Chiar vede omul lucrurile astea? Pentru că este discuția la fiecare primar nou, că în primul mandat beneficiază de proiectele celui dinainte. De fapt, vorbim despre proiecte ale municipiului, nu ale unui om…

Așa este. Bineînțeles că vorbim de proiectele orașului, dar depinde și cum pui în practică aceste proiecte. Depinde cum prioritizezi banii pentru a pune în practică aceste proiecte. Nu toate au finanțare. De exemplu, am dat zeci de milioane și pentru Lenau, și pentru „Babeș”, care nu au niciun leu finanțare externă. Deci, din bugetul local, plătim aceste lucrări și, în același timp, este foarte clar că după doi ani este imposibil să ajungi la capătul unui ciclu de proiecte, cu studii de fezabilitate, cu execuție și așa mai departe. Dar cei care ne urmăresc văd foarte clar că am pornit niște proiecte majore, care vor transforma Timișoara în continuare.

Am pornit proiecte mari de regenerare urbană și de regândire a spațiilor publice, vorbim despre Mocioni, despre Traian, o să pornim în curând concursul de arhitectură pentru toată zona din Piața Operei și prin asta o să finalizăm transformarea centrului istoric. Avem Traseul Revoluției, un proiect de câteva milioane de euro, unde momentan lucrează firma de arhitectură. Avem proiecte mari de mobilitate la care lucrăm, pornite în administrația mea: Magistrala Verde, din Calea Șagului până în Piața Maria, podul de la Solventul care va continua Pasajul Solventul.

Toate aceste exemple sunt o dovadă că gândim dezvoltarea orașului pe termen lung. Exact de aceasta nu ne trebuie un primar care guvernează după propriul său ego și după ce-i aduce aplauze pe termen scurt. Avem nevoie de o administrație și un primar care gândesc pentru Timișoara pe termen lung, chiar dacă pe termen scurt nu toate rezultatele se văd imediat.

Trebuie să se obișnuiască un primar care gândește pe termen lung să primească, pe termen scurt, „palme” din partea oamenilor care îl opresc și îi spun că nu merge treaba? Sau nu merge cum vor ei…

Eu cred că am livrat destule lucruri și pe termen scurt, ca nimeni să nu poată spună că ne-am ocupat doi ani doar cu strategii și regulamente. Dimpotrivă, feedbackul și reacțiile pe care le primesc, și pe stradă, și prin mail, și mesaje, mulți apreciază că s-a schimbat mentalitatea în administrație, că s-a schimbat tonul în cultura politică în oraș, că nu mai facem politică pentru câțiva privilegiați și că, în acest proces, într-adevăr, cum s-a întâmplat când am ridicat niște terase ilegale, sunt unii care nu sunt mulțumiți că nu mai poți prin pile să-ți rezolvi orice problemă în Primăria Timișoara. E clar că asta naște și rezistență, dar această rezistență face parte din schimbare.

La Colterm s-a spart o bubă veche

Cum va scăpa administrația Fritz de eticheta „administrația care a lăsat timișorenii în frig”? Pentru că mulți oameni asta își amintesc…

E o discuție lungă cine a lăsat timișorenii în frig. S-a spart o bubă care nu s-a făcut anul trecut, ci a fost în pregătire mulți ani înainte. A fost o ignoranță absolut iresponsabilă în ceea ce privește problemele Colterm și s-a încercat să se rezolve cumva aruncând problema în iarna viitoare. Sunt cel care și-a asumat o dublare a prețului plătit de populație. Nu este o măsură populară, dar este o măsură necesară.

Sunt cel care și-a asumat o dublare a subvenției plătite de primărie și am susținut intrarea în insolvență, astfel încât Colterm să plătească cu veniturile curente cheltuielile curente și nu datoriile din trecut. Deci am luat toate măsurile care ar fi trebuit luate în anii trecuți. Acum timișorenii văd că avem un plan pentru termoficarea în oraș.

Facem investițiile care nu s-au făcut în ultimii ani și mulți văd și așteaptă de la noi să nu mai continuăm cu această politică de a arunca cartoful fierbinte la următorul, ci să-și asume niște decizii grele și să facă investiții în viitor.

Acestea sunt planuri pe termen mediu și lung. În viitorul foarte apropiat, în iarna care vine, cât de sigură este livrarea de căldură pentru cei racordați la Colterm?

Colterm va intra în această iarnă cu stocuri mai mari decât oricând de cărbune. Este contractat cărbune pentru toată cantitatea necesară în această iarnă. Este și rezultatul unei decizii curajoase pe care am luat-o și mă bucur că a fost susținută și de CFR, și de ministrul Transporturilor (Sorin Grindeanu – n.r.), anume să închiriem noi ca primărie o gară direct acolo unde se produce cărbune, ca să nu mai fim dependenți de intermediari. Dincolo de acest stoc de cărbune, am reabilitat peste 25 km de rețea primară, prin care o să reducem semnificativ pierderile de agent termic. Am investit o sumă considerabilă în reparații la cazanele de la CET Sud, ca să nu mai avem atât de multe avarii.

În același timp, în această iarnă intrăm cu un preț plafonat. Anul trecut, apropo de cine a lăsat timișorenii în frig, guvernul în primele luni nu a reacționat deloc în criza energetică. A lăsat termia din Timișoara să se descurce singură. Abia în decembrie-ianuarie a reacționat. În iarna aceasta, de la începutul iernii prețul este plafonat și prin asta e mult mai predictibil ce cantiăți, la ce prețuri va avea de consumat Colterm.

Singurul lucru care este încă deschis este dacă pe țară sunt destule cantități de gaz. Momentan, Colterm nu are un contract până la sfârșitul iernii, cum nu are nicio termie în țară. Așteptarea mea este ca guvernul să acționeze, cu pârghiile pe care le are la dispoziție.

„Nu am un glob de cristal”

Vom avea sau nu căldură la iarnă?

Primăria și Colterm au făcut tot ce ține de ele ca să avem, dar acum nu am un glob de cristal, ce se întâmplă în Ucraina, ce se întâmplă cu domnul Putin, ce se întâmplă în Europa. Dar cu siguranță noi din martie ne-am pregătit pentru această iarnă.

Cum merge procedura de insolvență? Primăria continuă să bage bani în Colterm.

Momentan, pe noi ne ajută insolvența. Asta înseamnă că societatea nu trebuie să dea banii primiți de la primărie ca să plătească datoriile din trecut. Atenție! Mai avem o datorie uriașă care nu face parte din această protecție de insolvență. Este o garanție pe care domnul Robu a dat-o pentru facturile de gaz către E.ON în perioada 2014 – 2016, în valoare totală de 70 de milioane de lei. În fiecare lună, din banii încasați în mandatul meu, trebuie să virez aproape 2 milioane de lei către E.ON, ca să plătim facturile domnului Robu.

Știați de această datorie când ați venit la primărie?

Primăria Timișoara a pierdut încă din 2018 primul proces, pentru o parte din datorii. De atunci a mai și atras tot felul de penalități, pentru că efectiv domnul Robu nu a acceptat să plătească aceste datorii. Cred că orice instituție care vrea să fie luată în serios trebuie să-și plătească datoriile.

De ce au fost schimbați șefii de la Piețe și de la STPT

Au fost schimbați, în două zile, doi directori la societăți ale primăriei. La Piețe exista un director cu concurs, la STPT, unul provizoriu. De ce a fost nevoie de aceste măsuri acum?

La Piețe, de câteva luni, consiliul de administrație era nemulțumit de felul în care era condusă societatea. Acum câteva săptămâni a fost închisă hala de lactate din Badea Cârțan, din cauza condițiilor. Au existat mai multe controale în care s-a constatat că nu toate mesele sunt încasate. Asta ridică suspiciuni că poate există alte aranjamente cu care anumiți comercianți sunt lăsați să folosească infrastructura piețelor, fără să plătească taxa.

Un exemplu ar fi că Poliția Locală a făcut un control în Piața Lipovei și a dat niște amenzi pentru mese netaxate. În ziua următoare, ca prin magie, încasările în Badea Cârțan s-au dublat. Din frică, probabil, că o să ajungă controlul și acolo. Asta e clar că a ridicat, printre altele, un mare semn de întrebare. Au fost decizii ale CA care nu au fost respectate, cum ar fi instalarea unor camere de supraveghere în Iosefin. Prin urmare, eu susțin decizia CA de a demite directorul de la Piețe și de a numi interimar.

La STPT situația este un pic alta. Acolo a existat un interimat după ce fostul director a fost cercetat penal pentru corupție, a preluat cineva din interiorul companiei funcția de director interimar. Dar problemele sunt atât de mari și de grave, că era clar că acolo acum este nevoie de ceva din exterior, cu experiență în management. Mă bucur că directorul general de la AEM, o companie locală de anvergură, care la rândul lui a intrat în companie după problemele pe care le-au avut și a reușit să facă ordine acolo, a acceptat această provocare. Motivul a fost să aducem un om puternic în plus și nu a fost demis nimeni acolo.

Cum l-ați găsit pe domnul Cocheci? Înțeleg că nu are experiență în transporturi…

În primul rând ne trebuie cineva cu experiență de management. Este o companie cu mari provocări, ai nevoie de cineva care înțelege ce sunt veniturile, ce sunt cheltuielile, care este în stare să facă o strategie economică. STPT a depins prea mult de subvențiile primăriei și asta a dus la o situație în care, având siguranța că 80-90% din venituri vin din PMT, nu mai există nicio motivație să îmbunătățească calitatea transportului în comun ca să atragă mai mulți călători. Că banii vin oricum din partea primăriei.

Cred că tocmai de aceea avem nevoie de o gândire managerială la STPT, să nu mai conducem STPT ca un serviciu public, unde ne vin banii din taxe și impozite, ci ca pe o companie adevărată, care trebuie să se lupte pentru clienți și pentru satisfacția clienților. Clienții sunt timișorenii care folosesc transportul în comun. Va urma un concurs pentru manager, a fost și o procedură pentru un nou consiliu de administrație care s-a încheiat recent.

„Nu poți, în patru luni, să dublezi numărul de tramvaie”

Când ați mers ultima dată cu transportul în comun?

Am mers înainte să mă accidentez cu tramvaiul 7.

Și cât ați stat în stație?

Atunci am stat vreo 5 minute. Nu am fost singur, am povestit cu cineva, dar e foarte clar că trebuie să scădem intervalul în care vin mijloacele de transport în comun. Într-adevăr, există o problemă de personal, e foarte greu să găsești șoferi și vatmani… Este important un management competent.

Noi, din partea primăriei, investim în înnoirea infrastructurii, avem cele trei bulevarde, avem un proiect de înlocuire a stațiilor de tramvai, pe linia 1, unde sunt incluse cam 25% din toate stațiile din Timișoara. Am depus pentru fonduri europene pentru troleibuze noi, avem proiectul cu autobuze electrice… e clar că STPT este un șantier mare și va fi nevoie de câțiva ani până când o să avem un transport public performant. Important este că am făcut primii pași necesari în această direcție.

Avem și un partener foarte puternic, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care nu doar că ne dă un credit pentru investiții în mobilitate urbană, ci și face consultanță pentru STPT, pentru restructurarea liniilor, pentru restructurarea companiei. Au făcut același lucru și la Brașov, iar acolo este acum un transport public foarte performant. Toate aceste procese durează și important este să transmitem semnale în ce direcție mergem și cred că direcția este bună.

Ce are de făcut noul director interimar, care va sta în funcție patru luni? Ce-i spuneți unui călător care stă într-o stație de tramvai și vede că-i vine tramvaiul în 25 de minute? În timpul ăsta, poți străbate pe jos o mare parte din drum…

Nu poți, în patru luni, să dublezi numărul de tramvaie în Timișoara. Dar primul scop ar fi ca acest călător să știe când vine următorul tramvai, să aibă o informație corectă când vine și atunci poate că rămâne acasă încă 20 de minute și vine în stație în momentul în care ajunge tramvaiul. E clar că digitalizarea mijloacelor de transport în comun e un scop pe termen scurt.

Aceste lucruri nu se vor întâmpla însă dacă nu avem o însănătoșire economică a companiei, care încă se luptă cu 100 de milioane de lei datorii la ANAF din 2012. Este un alt bulgăre uriaș de datorii, care riscă să se spargă. De aceea, prioritară este restructurarea acestor datorii și prin asta să aducem STPT pe linia de plutire. STPT nu mai poate depinde doar de subvențiile primăriei, trebuie să învețe să gândească ca o companie adevărată și să atragă noi călători.

„PNL are o strategie schizofrenă”

Cu cine e aliat în acest moment USR la Consiliul Local Timișoara?

În Primăria Timișoara avem doi viceprimari. Unul este de la USR, unul este de la PNL. Dar în continuare PNL are această strategie schizofrenă, să vrea să fie și la guvernare, cu un viceprimar, să vrea să fie și în opoziție. De aceea, și în ședințele de CL e mult scandal uneori, sunt multe discuții, dar apoi trece proiectul.

Cum vă explicați asta?

Păi tocmai ca să existe această confuzie, această impresie că e scandal. Din păcate, unii cred că profită politic, dacă timișorenii au impresia că este scandal. Important este că am reușit să trec toate proiectele majore pentru Timișoara, chiar atunci când au fost blocate. Mai ales cu ajutorul opiniei publice am reușit să conving și celelalte partide să le și voteze. M-aș bucura, și mulți timișoreni s-ar bucura, dacă am avea o atitudine mai civilizată și mai constructivă din partea partidelor de opoziție din CL.

Deci, ca să vă răspund, avem un partid care nu s-a hotărât dacă este în opoziție sau la guvernare. Eu am o oarecare înțelegere, pentru că la PNL sunt mari lupte interioare, sunt tot felul de tabere care nu se înțeleg și e un pic mai greu pentru ei să aibă o atitudine coagulată.

Președintele PNL Timiș a spus, de altfel, că, la CL Timișoara, PNL este în opoziție…

Întrebați-l pe președintele PNL Timișoara și viceprimarul Cosmin Tabără dacă se consideră că e în opoziție. Încercați să-i puneți pe amândoi la aceeași masă și să obțineți un răspuns care să corespundă măcar cu cele mai fundamentale reguli ale logicii.

Practic, proiectele trec în acest moment prin CL pe considerentul că sunt importante pentru oraș. Le votează USR cu cine se nimerește…

Nu, le votează USR cu toți consilierii care simt o responsabilitate pentru acest oraș. O spun ca o laudă de care nu mi-e rușine, întotdeauna am avut situații în care și consilieri de altă culoare au votat proiecte importante pentru că au înțeles că sunt importante. Nu voi avea niciodată o abordare în care exclud susținerea unor proiecte împreună cu alte partide doar pentru că am diferențe politice cu aceste partide.

Eu cred că PSD este un partid care dăunează grav intereselor românilor, însă în același timp oricând PSD sau un consilier PSD vrea să susțină proiecte importante pentru Timișoara, sunt gata să lucrăm împreună. Avem câteva proiecte mari și importante unde e absolut crucial să găsim un consens între partide.

Nu am absolut nicio o rușine să cer susținerea altor partide și, în funcție și de curente politice, mă bucur că uneori funcționează, chiar dacă din când în când se coalizează PSD și PNL, ca să blocheze anumite proiecte. Dar până acum, cred că și pentru că sunt un om care știe să negocieze și să găsească o linie comună, am reușit să trecem proiecte importante pentru Timișoara.

Aveți încredere în viceprimarul Cosmin Tabără sau nu?

Cred că este un om care vrea să obțină rezultate pentru Timișoara și îl încurajez să lucreze în această direcție și să lase jocurile politice deoparte.

Despre USR, numiri politice și păreri contrare

Există o declarație a lui Andrei Meșter, care încă este, teoretic, membru USR, deși a fost exclus, a contestat, știți povestea. El spune că nu acceptați în jurul dumneavoastră pe nimeni care are o opinie contrară.

Stați la un metru distanță de mine și aveți multe opinii contrare…

Doar că nu lucrez în fiecare zi cu dumneavoastră…

Da (râde), dar să mă credeți că avem foarte multe dezbateri aprinse în această încăpere, în PMT. Mă bucur că sunt înconjurat de oameni care au, fiecare, propria voință, nu este întotdeauna ușor să găsim o linie comună, dar sunt mândru de colegii mei că suntem o echipă. Deși există multe diferențe și, da, foarte multe critici, când am luat o decizie, ne luptăm pentru ca această decizie să fie implementată. Și cred că așa ar trebui să funcționeze într-o administrație și în politică.

Există o discuție, că peste tot vin numai oameni pe care îi pune USR. Așa făceau și cei dinainte. Care este diferența dintre numirile de acum și numirile dinainte?

E un pic o logică circulară aici. E clar că într-o administrație USR, prin definiție, oamenii care sunt numiți sunt numiți cu puterea politică pe care o deține momentan USR. Cine să numească acești oameni, dacă nu USR? Că nu lăsăm PSD să numească oameni în Timișoara, că n-au câștigat alegeri. Important este și asta este o abordare care uneori este criticată în interiorul partidului meu, important pentru mine este că primează calitatea profesională a omului și nu afilierea politică. Din șase consilieri personali, unul singur este membru de partid. Așa sunt multe exemple și la alte numiri. De aceea, cred că această critică e destul de ipocrită și nu corespunde cu realitatea.

În același timp, nu ascund faptul că mă bucur că am mulți colegi de partid care sunt bine calificați și care se implică într-un partid tocmai pentru că le pasă de comunitatea lor și vor să se implice. Și nu exclud anumite posturi. Încă mă bucură oricine care vrea să lucreze în administrație și în politică cu bună credință și cu profesionalism. De aceea, această încercare de a pune ștampilă de politruc este și o strategie să intimideze oamenii de bună calitate să nu vină.

Vă mărturisesc că, într-o oarecare măsură, această strategie funcționează. Sunt unii oameni care au fost imediat după alegeri interesați să preia anumite responsabilități care acum îmi spun «Știți, o să fie tot felul de articole»… Ei au impresia că se luptă cu niște arme incorecte și sunt atacuri personale, sunt jigniri, este o expunere publică chiar și pentru cei care au funcții strict tehnice. De aceea există o anumită reținere și eu am un mare respect pentru curajul celor care au făcut pasul spre administrație sau politică, chit că știu că se expun unor atacuri nedrepte.

Ce-ați fi vrut să faceți în cei doi ani și n-ați apucat?

Mi-ar fi plăcut să avansăm mult mai repede cu restructurarea absolut necesară a PMT, mi-ar fi plăcut să avansăm mai repede cu anumite proiecte care ies din rutina funcționarilor și trebuie să ne asigurăm că le facem de calitate, cum este, de exemplu, cu Grădina Zoologică, unde nu am vrut să scoatem orice la licitație, să vină cineva cu prețul cel mai mic și să facem niște cuști și să le vopsim în altă culoare.

Trebuie gândit, dar ăsta e genul de proiecte în care trebuie să lucrăm cu experți naționali și internaționali, ca să ne asigurăm că facem lucruri de calitate. Peste tot unde schimbăm abordarea lucrurile merg un pic mai lent pentru că e nevoie să găsim și oamenii potriviți care pot să gândească aceste proiecte.

About Post Author