Încă un episod în lupta pentru giratoriul de pe Calea Urseni. Pro Infrastructură reacționează și ea

Oamenii din Urseni, Moșnița Nouă și cartierele rezidențiale de pe lângă Calea Urseni / DC98 nu se lasă. Adună semnături și au făcut încă o scrisoare deschisă către CNAIR, pentru renunțarea la intersecția tip cruce de la Centura de Sud, care le va da peste cap viețile. Ba chiar le-ar putea pune și în pericol.

calea urseni

Povestea este de domeniul absurdului. În momentul în care va fi gata Centura de Sud a Timișoarei, locuitorii din Urseni, Moșnița Nouă și cartierele rezidențiale de pe lângă Calea Urseni / DC98 vor avea de făcut ocoluri kilometrice. Totul, pentru că intersecția Calea Urseni – Centura de Sud nu va fi una de tip de sens giratoriu, ci una în cruce.

Marian Dobre, unul dintre localnici, a sesizat situația și a făcut inițial o interpelare către CNAIR, cerând revizuirea soluției tehnice. Răspunsul a fost că amenajarea acelui sens giratoriu ar duce la „întârzieri în finalizarea Variantei de Ocolire Timișoara Sud”. S-ar înregistra, de asemenea, costuri suplimentare care ar duce la „declararea proiectului ca neeligibil și implicit la alterarea condițiilor de atribuire a contractului, la nerambursarea costurilor de către Comisia Europeană”.

„Drumarii” ofereau ca soluție alternativă construirea, de către autoritățile locale și județene, a unui pasaj pe DC98, peste centură.

Șoseaua e interes național, dar și oamenii sunt

E evident că o astfel de variantă, a unui pasaj plătit din bugetele locale, este cel puțin SF. Marian Dobre a decis să mai scrie o dată către CNAIR.

„Satul Urseni, cu o populație de peste 1.000 de locuitori, explozia dezvoltării cartierelor rezidențiale de pe lângă Calea Urseni, care mai adaugă câteva sute de locuitori, sute de locuitori din Moșnița Nouă, o mare parte din cele peste 120 de sedii de firme cunoscute doar în Urseni, mare parte din cele peste 650 de sedii de firme cunoscute în Moșnița Nouă (…) mijloacele de transport în comun ce leagă Timișoara de Urseni ș Moșnița Nouă, autospecialele MAI, ambulanțe, poliție, pompieri, bicicliștii și pietonii care vor fi în imposibilitatea traversării centurii pe ruta Urseni – Timișoara și invers, toate vor fi afectate grav de pe urma intersecției DC98 (Calea Urseni) cu centura Timișoarei, dacă aceasta va fi construită de tip cruce, conform proiectului și planurilor actuale”, scrie acesta.

„Odată finalizate lucrările la intersecția în cauză, cei menționați mai sus vor fi supuși la întârzieri majore în trafic, mai ales la intervențiile ambulanțelor și pompierilor, unde orice minut în plus poate face diferența dintre viață și moarte. Este bine știut că această centură reprezintă interes național. Dar la fel de bine este știut și faptul că toți cei care vor avea de suferit din cauza acestei intersecții sunt și ei o masă ce alcătuiește acest interes național. Prin urmare solicit respectuos modificarea proiectului actual din intersecție de tip cruce în intersecție cu sens giratoriu, exact cum s-a făcut și în cazul similar la intersecția dintre Drumul Boilor cu Centura de Sud a Timișoarei”, mai notează Marian Dobre.

Comunitatea locală nu trebuie lăsată deoparte

Între timp, în zona afectată, oamenii strâng de zor semnături, pentru a demonstra CNAIR că nu e doar o supărare de moment. Practic, pentru mulți dintre ei, finalizarea lucrărilor la Centura de Sud va însemna dispariția drumului lor către casă și redirecționarea pe un traseu mult mai lung.

Absurdul situației a fost sesizat și de cei de la Pro Infrastructură. Nu e prima situație de acest gen, în care comunitatea locală nu e consultată și află prea târziu că urmează să treacă prin schimbări radicale.

„Deși avizul primarului are mai mult de un an, cetățenii află abia în aceste zile că drumul lor va fi barat de centură. Deplasarea Urseni-Timișoara dus-întors va fi mai lungă și se va face pe rute diferite la dus și la întors… Localnicii se organizează ca să îndrepte lucrurile în ceasul al doisprezecelea (…) Acesta nu este un caz izolat, este doar remarcabil ca premieră și prin absurdul situației. Procesul de avizare a proiectelor de către primării și consilii județene este obscur: uneori primăriile insistă pe soluții aberante (…). Alteori primarilor li se fac promisiuni în schimbul avizului, care apoi sunt onorate sau nu. Dar faptul că procesul este complicat nu înseamnă că cetățenii trebuie să fie complet excluși. Pot fi observatori sau pot să vadă măcar rezultatul, nu să îl afle când e prea târziu”, scriu cei de la API.

Din nou, despre transparență

Pro Infrastructura solicită Ministerului Transporturilor să promoveze o legislație care să oblige beneficiarul (CNAIR, CFR) să publice planșe generale privind traseul și principalele puncte de interes. „Cu alte cuvinte, să le vadă toți cei interesați, nu doar clasa politică și autoritățile (…) Această legislație ar permite și societății civile să aibă un punct de vedere în legătură cu pregătirea proiectelor de infrastructură, care este de obicei rădăcina tuturor problemelor ulterioare”, spun reprezentanții asociației.

Centura de Sud a Timișoara a fost lansată în licitație de execuție în 2017, pe baza unui studiu făcut în 2011. De aceea are și o singură bandă pe sens, pentru că traficul nu ar justifica câte două benzi pe sens. Șantierul a început în martie 2020 și trebuie finalizat în 24 de luni. Aici lucrează Tirrena Scavi SpA, care va primi 324,2 milioane de lei, cu TVA, cea mai mare parte bani de la UE.