Eurothalia: 11 zile de teatru. De ce nu crește „producția pe hectarul culturii”, dacă desființezi instituții
Trupe din zece țări și 11 zile de spectacole, la Festivalul European de Teatru Eurothalia. Totul începe miercuri, 20 septembrie, și vor fi reprezentanții în mai multe spații din oraș, inclusiv în aer liber. Evenimentul a ajuns la ediția cu numărul nouă și este organizat de o instituție care, dacă ideile actualului guvern vor fi puse în practică, ar trebui să dispară.
Festivalul European de Teatru Eurothalia organizat de Teatrul German de Stat este unul dintre cele mai așteptate evenimente culturale din vestul României. Oprit întâi din cauza haosului instaurat în instituție de decizia fostei administrații de a nu-i prelungi mandatul de director lui Lucian Vărșăndam și apoi de pandemiee, fstivalul a renăscut.
Ediția din acest an se desfășoară pe tema „Perspective”, cu spectacole de teatru, dans, teatru-dans, teatru documentar și teatru de marionete. Trupele vin din Spania, Germania, Belgia, Austria, Franța, Letonia, Grecia, Danemarca, Bulgaria, Macedonia și, bineînțeles, România.
Spectatorii sunt așteptati la CRAFT, în sala TGST, în sala Operei și a Teatrului Naţional, în Piața Libertății și în sala Studio a Teatrului Maghiar, dar și în Sinagoga din Cetate. Vor fi organizate și ateliere, lecturi publice, dezbateri, tururi de arhitectură, proiecții de film și expoziții foto.
Cu robotul pe scenă
Unul dintre cele mai interesante spectacole din selecția de anul acesta este Uncanny Valley / Valea nebănuită, al companiei germane Rimini Protokoll. Ce este om, ce e maşină? O întrebare care, în zilele noastre, capătă tot mai mult sensuri.
„Pe scenă va juca un robot timp de o oră, iar acel robot se relaționează mereu la original. Deci vorbim în primul rând despre copie versus original și relația acestora. Rimini Protokoll chestionează prezența sau posibilitatea prezenței roboților pe scenă. Acest gând și imaginea acestui gând este destul de înfricoșătoare. Cum este și titlul spectacolului – Uncanny Valley este de fapt ca termen folosit de cercetătorii japonezi în robotică și înseamnă asemănare stranie dintre original și copie, dintre om și tehnologie. Vă invităm să veniți și probabil să simțiți și voi acel fior pe care noi l-am simțit văzând chiar și doar înregistrat spectacolul. Pe noi ne-a convins și ridică foarte multe întrebări și teme de dezbateri”, spune Andrea Wolfer, unul dintre selecționerii festivalului.
Programul complet al Eurothalia se găsește AICI. Mai sunt ceva bilete, dar nu prea multe, așa că ar trebui să vă hotărâți repede. În Piața Libertății va fi un spectacol cu acces liber, cu un cal-marionetă de dimensiuni impresionante.
Eurothalia este organizat de Teatrul German de Stat Timișoara, instituție de cultură aflată în subordinea primăriei și vizată de modificările intenționate de guvern, pentru reducerea cheltuielilor bugetare. TGST ar trebui să dispară ca instituție de sine stătătoare, urmând să fie comasată cu celelalte teatre, într-o struțo-cămilă cu eficiență discutabilă.
Comasarea instituțiilor de cultură e ineficientă
Lucian Vărșăndan, care a fost secretar de stat în Ministerul Culturii, e convins de absurditatea unei astfel de decizii. Astfel de comasări s-au mai făcut, cu rezultate zero.
„Nu înțeleg obstinația cu care în România se vine mereu și mereu la această discuție despre ceva ce și-a dovedit cu asupră de măsură ineficiența. S-a dovedit că aceste structuri nu au funcționat. (…) Nu a funcționat comasarea. Pot să spun iar în baza unei experiențe personale, aceea de secretar de stat din 2016 a Ministerul Culturii, nu a funcționat comasarea Operei Naționale cu opereta în București. Când eu am fost chemat la București, doamna ministru din acea vreme mi-a pus în brațe ia dosarul ăsta, că era ca un cartof fierbinte, și fă din operetă din nou o instituție de sine stătătoare. Am avut acces la bugete, la indicatori. Nimic din ce s-a spus că va fi mai bine, va fi o economie, va fi depășirea producției pe hectarul culturii, nimic nu s-a întâmplat. (…)
S-a comasat la Constanța în 2010. În sistemul de instituții culturale a dispărut Filamonica Marea Neagră, a dispărut compania care a făcut istorie în dans contemporan, Oleg Danovski, a dispărut Fantasio. Are cineva impresia că după acel masacru cultural a înflorit ceva în cultura constănțeană? În proximitatea noastră a dispărut ființa juridică a teatrului de marionete din Arad, de numele căruia au fost legate mari prestații ale unor importanți creatori din această țară. Aveți impresia că după comasarea dispusă de Blaga a înflorit cumva arta teatrului de animație în regiunea noastră? Hai să fim serioși”, a spus Vărșăndan.