Conferințele Dilema veche, la Timișoara. Despre învăț și dezvăț / PROGRAM

dilema veche

Între 2 și 4 noiembrie, Conferințele Dilema veche ajung pentru a doua oară la Timișoara. Tema este „Învăț și dezvăț”, iar gazdă va fi Universitatea de Vest. Conferințele vor fi câte două pe zi.

Conferințele Dilema veche vor începe în fiecare zi la ora 18, iar intrarea este liberă. În ordinea prezentărilor și a dialogurilor publice, conferențiari sunt scriitoarea Adriana Babeți, psihologul Daniel David, regizorul Felix Alexa, arhitectul Vlad Gaivoronschi, jurnalistul Sever Voinescu și profesorul de drept Valeriu Stoica.

„Trăim o vreme în care toți credem cu tărie că educația e esențială, că tot ce trăim, rău sau bun, este produsul educației noastre și că rezolvarea marilor noastre probleme depinde de educație. Ne năpustim asupra educației cu toată energia generată de imensele noastre frustrări care, adesea, capătă intensitatea nevrozei. Nemulțumiți continuu, ne oprim rar din reformarea educației doar ca să constatăm că nu e bine și să ne apucăm iarăși de o reformă. O vorbă veche și înțeleaptă, însă, spune că orice învăț are și dezvăț. Ce poate însemna asta?”, spune Sever Voinescu, redactorul șef de la Dilema veche.

Program

Miercuri, 2 noiembrie

ora 18

Adriana Babeți: Seducția. Didactica nova?

Comenius, socotit părintele pedagogiei moderne, a vorbit cel dintîi despre didactica nova, convins fiind că metoda este esențială unei bune pedagogii. De la el încoace, didactica s-a înnoit continuu, în ritm tot mai accelerat. Astăzi, vrem o educație care urmărește tot mai mult captarea afectivă a elevului pretinzînd astfel pedagogiei să semene cu o operațiune de seducție. În joc – căci seducția este un fel de joc – intră nu doar personalitatea profesorului, nu doar talentul lui, ci și materia predată.

ora 19.20

Daniel David: Noua educație în cadrul Revoluției 4.0+

Evoluția civilizației umane a parcurs mai multe revoluții industriale, trecându-se prin mecanizare (1.0), electrificare, (2.0), digitizare (3.0) si conectivitate (4.0). Vom analiza modelele de educație în cadrul revoluției 4.0 și dincolo de ea, cu implicații pentru educația formală, non-formală și informală.

Joi, 3 noiembrie

ora 18

Felix Alexa: Teatrul – o meserie care „se fură” sau care „te fură”?

Se spune că profesiile artistice nu se pot învăța, ci „se fură” de la maeștri. Teatrul, mai ales. Se transmite arta teatrală de la o generație la alta sau fiecare generație își descoperă singură individualitatea, reinventînd de fiecare dată arta?

ora 19.20

Vlad Gaivoronschi: Mediu construit / peisaj arhitectural, certitudini și dileme

Mediul construit ce-l definim ca peisaj arhitectural, dincolo de funcția sa protectivă, are caracter formativ, fapt descoperit de antropologi, filosofi, încercat de dictatori, de ideologi ai consumului etc. Există o relație organică între felul în care ne simțim propria corporalitate și felul în care asimilăm și înțelegem peisajul proxim.

Vineri, 4 noiembrie

ora 18

Sever Voinescu: Ceea ce nu se poate învăța niciunde

Plecăm mereu de la ideea că oamenii sunt produsul educației lor; că tot ceea ce fac, bun sau rău, au învățat de undeva. Chiar așa să fie? E dificil să spui câte reforme ale educației au avut loc în România în ultimii 30 de ani. Dar v-ați gândit că această bâjbâială ar putea să nu fie neapărat imputabilă politicienilor noștri?

ora 19,20

Valeriu Stoica: Pedagogia juridică între învăț și dezvăț

Ordinea cetății, alcătuirea ei politică și civică, structura instituțională, libertatea, siguranța și prosperitatea depind, în bună măsură, de cetățeni și de profesioniștii dreptului. O comunitate nu se poate organiza potrivit valorilor și principiilor democrației constituționale și ale capitalismului fără buni cetățeni și fără o puternică, onestă și competentă categorie de profesioniști ai dreptului.

About Post Author