Bugetul Timișoarei, votat în două zile, deși nu l-au văzut nici consilierii locali. Ce spune primarul Fritz

bugetul participativ

foto: Arhivă

Bugetul Timișoarei va fi votat joi, 2 februarie, la limită. Nu l-a văzut însă nimeni în afară de cei care l-au întocmit! Deci, nici vorbă de dezbatere publică sau transparență. Primarul Dominic Fritz admite că nu e în regulă, dar spune că a fost vorba de un proces foarte dificil.

„Conform tradiției, pe data de 2 februarie se sărbătorește Ziua Ursului, dar este și ultima zi pentru adoptarea bugetului local. Ordinea de zi pentru ședința CLeste însoțită de o «suplimentară» cu proiectul de buget pentru anul 2023 (…) Colegii USR-iști din coaliție nu mai au orientare și probabil și-au pierdut busola politică și administrativă. Administrația înseamnă colaborare, dezbatere și alegerea celor mai bune soluții, nu un act unilateral de voință. Cum se poate ca exact ce arătați cu degetul cu doi ani jumătate în urmă, exact asta faceți acum? Vorbeați despre transparență, despre «administrația de sticlă» și acum ați ajuns să nu supuneți dezbaterii publice un proiect atât de important pentru Timișoara, într-un an în care Timișoara este Capitală Culturală Europeană? Este ceva de ascuns sau doar un stil «molcom» de muncă?”, a postat, pe Facebook, viceprimarul Cosmin Tabără.

E cel puțin straniu modul în care un lucru atât de important cum este bugetul local este făcut uitat înainte unui plen convocat în ceasul al doisprezecelea. Că în luna ianuarie nu a fost convocat niciun plen ordinar, ci doar „extraordinare” și „de îndată”, nu mai contează prea mult, pentru că oricum Codul Administrativ nu prevede vreo sancțiune în astfel de cazuri.

A fost mai greu „să împace și capra, și varza”

Revenind la buget, cu 48 de ore înainte de plenul în care acesta urmează să fie votat, el nu a fost încă publicat pe site-ul PMT. Deci, nu poate fi vorba de dezbatere publică. Nici măcar în drive-ul dedicat consilierilor locali nu a fost „urcat” documentul care ar trebui măcar discutat în comisiile CL.

Primarul Dominic Fritz admite că lucrurile nu stau așa cum și-ar fi dorit, dar încearcă să găsească o explicație. Vă reamintim, ca niciodată, bugetul național a fost adoptat la jumătatea lunii decembrie, iar bugetele UAT-urilor trebuie votate în termen de 45 de zile.

„Este un an foarte dificil pentru buget. Anumite cifre le-am primit abia la începutul lui ianuarie. Motivul principal al acestei întârzieri este că a fost foarte greu să echilibrăm bugetul. Inflația și contextul de criză ne forțează să creștem foarte multe subvențiile la Colterm și la STPT, ca să susținem serviciile publice din Timișoara. Pentru capitala culturală sunt cheltuieli de peste 10 milioane de euro, bani care ne lipsesc în altă parte. În același timp avem investiții care trebuie finalizate anul acesta, pentru că sunt pe fonduri europene. Toate aceste lucruri au dus la o situație în care a fost un proces mai greu decât în anii trecuți, să împăcăm și capra, și varza”, a explicat, pentru stiridetimisoara.ro, edilul șef.

„Nu este un buget căzut din cer”

Întrebat unde e „primăria de sticlă” promisă la preluarea mandatului, în condițiile în care timișorenii nu pot face propuneri sau observații pe acest buget, Dominic Fritz spune că „nu va fi ultimul buget din acest an, este acum o previziune și tot ce conține acest buget este și pe baza feedback-ului de la cetățeni și de la consilieri”.

„Sunt și proiecte care au fost votate în bugetul participativ, deci nu este un buget căzut din cer. Este un buget responsabil, care prioritizează calitatea serviciilor publice, investițiile și cultura. Mi-aș fi dorit să mai avem două – trei săptămâni (…) Este un proces dificil, mai ales atunci când îl faci responsabil și nu umfli tot felul de venituri, când nu închizi bugetul din pix, ci când chiar încerci din start să echilibrezi bugetul”, a conchis edilul șef.

La ora redactării acestui material, bugetul nu fusese publicat pe site-ul PMT.

About Post Author