Autostrada spre Belgrad a primit aviz de mediu

autostradă

Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiș a emis, joi, acordul de mediu pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii spre granița cu Serbia. Cu o lungime de 73 km, aceasta va trece prin 14 localități.

Autotrada Timișoara va străbate localitățile Remetea Mare, Recaș, Bucovăț, Moșnița Nouă, Giroc, Sacoșu Turcesc, Pădureni, Liebling, Jebel, Voiteg, Birda, Deta, Denta și Moravița. Ea va traversa domeniul public și/sau privat al UAT-utilor și în proprietatea privată a mai multor persoane fizice și/sau juridice. Traseul are o lungime de 73 kilometri și include un nou punct de trecere a frontierei cu Republica Serbia.

Principalele lucrări prevăzute în cadrul proiectului sunt următoarele:

  • lucrări de infrastructură şi suprastructură, terasamente (lucrări de săpătură, umplutură, etc.);
  • lucrări de consolidare a terasamentelor (lucrările de consolidare a taluzurilor de rambleu, a terenurilor slabe de fundare și drenarea apelor subterane)
  • lucrări hidrotehnice
  • lucrări de artă (construcția podurilor şi pasajelor, podețelor etc.)
  • lucrări de construcţie a nodurilor rutiere în zonele intersectate sau ramificare cu alte căi de comunicaţie
  • lucrări de siguranţa circulaţiei
  • lucrări de colectare şi evacuare a apelor
  • lucrări de mediu (ex.: panouri fonoabsorbante, împrejmuire, subtraversări pentru faună etc.);
    lucrări de realizare a dotărilor specifice infrastructurii rutiere – parcări, spaţii de servicii, centru de întreţinere şi coordonare (CIC), punct de trecere a frontierei
  • lucrări de mutări şi protejare a instalațiilor

Proiectul propus se suprapune parțial cu siturile Natura 2000 – Lunca Timişului și se află la aproximativ 400 metri de Arboretumul Bazoș.

„Realizarea proiectului nu va afecta integritatea rețelei Natura2000 și terenuri naturale cu valoare ecologică ridicată sau zone cu areale naturale ce pot reprezenta habitat pentru diverse specii, urmând a se respecta măsurile de protecție stabilite prin avizul Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate”, mai transmit cei de la Agenția pentru Protecția Mediului.

SF-ul s-a „născut” foarte greu

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat, în urmă cu aproximativ o lună, că sunt finalizate și studiile geotehnice din acest SF și că e posibil ca licitația pentru găsirea unui constructor să fie organizată în prima jumătate a acestui an.

Autostrada Timișoara – Moravița ar urma să fie legată de șoseaua de mare viteză Belgrad – Vatin, așa cum s-a stabilit într-un memorandum semnat în vara lui 2022, la Timișoara, de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și ministrul Construcțiilor, Transporturilor și Infrastructurii din Serbia, Tomislav Momirovic. Parta română și-a asumat să construiască și un punct nou de trecere a frontierei, situat la aproximativ 1,5 km de PTF Moravița.

SF-ul a avut un preț inițial de 8,7 milioane de lei, fără TVA, fiind majorat pe parcurs la 10,1 milioane de lei, fără TVA. Documentația ar fi trebuit să fie gata în 2022, dar termenul a fost prelungit de mai multe ori, cel actual fiind toamna lui 2024.

About Post Author