25 octombrie 2020

Autostrada A1 Lugoj – Deva va fi gata cel mai devreme în 2023. Pro Infrastructura: România riscă să piardă banii europeni

autostrada a1

„După 6 ani de tergiversări, bâlbe și minciuni”, CNAIR a decis că trebuie construite celebrele tuneluri „pentru urși” de pe Autostrada A1 Lugoj-Deva. Asociația Pro Infrastructură avertizează însă că, dacă A1 nu e gata până în 2023, România ar putea pierde toți bani dați de UE. Adică peste 400 de milioane de euro.

„Pe 14 aprilie, la întâlnirea solicitată de CNAIR cu experții de mediu de la WWF România, Asociația Zarand și compania EPC și cu noi, directorul general CNAIR Mariana Ioniță a confirmat că tunelurile forate sunt singura soluție fezabilă pe traseul Margina-Holdea. Salutăm decizia (…) Din păcate, ea vine foarte, foarte târziu, iar acum România riscă să piardă toți banii europeni folosiți pe toată Autostrada Lugoj-Deva, deoarece traficul trebuie deschis până la finalul lui 2023, ca oficialii Comisiei Europene să considere proiectul Lugoj-Deva funcțional! În caz contrar, ne pot cere sute de milioane de euro înapoi!”, spun cei de la API, într-o postare pe Facebook.

Soluții pentru evitarea unei astfel de situații sunt, însă CNAIR trebuie să fie foarte hotărâtă. API le și enumeră:

  • prezentarea unui calendar fezabil de implementare a proiectului de construcție a tunelurilor
  • completarea licitației lansate în iulie 2019 cu forajele suplimentare din contractul semnat recent și să răspundă profesionist la clarificările cerute de ofertanți
  • solicitarea către constructori să execute autostrada în sistem semi-profil ca să ne mărim șansele ca în 2023 să fie gata măcar un sens de circulație.
  • începerea negocierilor la Bruxelles, pentru a găsi soluții birocratice de a asigura atât decontarea tunelurilor din fonduri nerambursabile, dar mai ales evitarea corecțiilor financiare mamut.
  • realizarea tunelurilor „pentru urși”, scoasă la licitație în 2019

Licitația e pornită acum un an

CNAIR a scos la licitație, în iunie 2019, realizarea a 9,13 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Acest tronson a fost „extras”, în urmă cu doi ani, din contractul cu Salini Impregilo. Contractul presupune realizarea a două tuneluri, în realitate niște structuri care ajută la păstrarea coridoarele de deplasare pentru marile mamifere, care altfel ar fi fost întrerupte de autostradă. Contractul este estimat la 296 de milioane de euro, fără TVA.

Șantierul ar putea dura chiar și cinci ani. Cât timp acest tronson nu este finalizat, între Margina și Holdea, se va circula tot pe DN68A. De multe ori, aici se merge bară la bară.

Într-un interviu online, realizat de Hotnews, directorul CNAIR, Mariana Ioniță, a spus că A1 nu poate fi gata mai devreme de 2023. „Vorbim despre sectorul Lugoj-Deva, secțiunea D, și finalizare constructie sector E, o secțiune cu o dificultate ridicată, drept pentru care un calendar estimat în baza datelor prezente indică finalizarea în anul 2023”, a spus Ioniță.

1 thought on “Autostrada A1 Lugoj – Deva va fi gata cel mai devreme în 2023. Pro Infrastructura: România riscă să piardă banii europeni

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: