Restart TM2023, planul Șuteu: Primăria Timișoara, principalul motor al Capitalei Culturale

Primăria Timișoara trebuie să-și asume fără echivoc proiectul de capitală culturală și să asigure coordonarea generală a acestuia. Este concluzia echipei de consultanți pe care a condus-o, timp de trei luni, fostul ministru Corina Șuteu. Aceasta a realizat un plan pe șase direcții, care ar trebui pus în practică în acest an, cu termene clare. Simona Neumann nu are loc în proiect, dar trebuie atrași totuși oameni care au lucrat pentru el.

TM2023

Echipa formată din Corina Șuteu, Oana Radu și Raluca Iacob a fost contractată de PMT pentru consultanță în vederea reașezării proiectului de capitală europeană a culturii. Contractul de 27.000 de euro pe trei luni s-a încheiat, iar autorității locale i-a fost predată o „propunere plan de acțiuni iulie – decembrie 2021”, structurată pe șase direcții.

Corina Șuteu & co vorbesc despre lipsă de viziune, de coordonare și de posibilități financiare, într-un tablou foarte sumbru cu doar un an și jumătate înainte ca Timișoara să-și preia titlul de capitală europeană a culturii. Cele mai multe dintre probleme pleacă,în viziunea autorilor, de la Asociația Timișoara 2023, care nu a fost în stare să gestioneze un proiect atât de important. Structura condusă de Simona Neumann este direct răspunzătoare de „neclaritatea și dezechilibrul de conținut artistic al programului cultural raportat la intențiile dosarului de candidatură și lipsa sa de corelare cu situația infrastructurii culturale, prezente și viitoare”.

Primăria „trebuie să își asume în mod real mandatul”

„Administrația locală este principalul responsabil pentru TM2023, fiind de altfel și cel mai important finanțator al acestuia. PMT poate și trebuie să asigure corelarea serviciilor publice de interes local realizate în sprijinul culturii timișorene, cu accent pe TM2023”, scrie în raport.

Potrivit consultanților, Casa de Cultură ar trebui preia mare parte din atribuțiile care revin în prezent TM2023. „Casa de Cultură poate și trebuie să fie învestită cu încredere pentru a găzdui coordonarea artistică a programului cultural 2023 și pentru a produce o parte dintre evenimentele importante ale programului – de închidere și de deschidere, de exemplu, și are capacitatea să preia această funcție în cel mai scurt timp”, este notat în raport. De asemenea, Centrul de Proiecte al PMT, nou înființat, trebuie să se ocupe de finanțare.

„Considerăm că identificarea programului cultural TM2023 cu Asociația este eronată. Aceasta poate fi unul dintre actorii Capitalei, dar, așa cum realitatea din păcate ne-a demonstrat, Asociația în formula actuală nu mai reunește încrederea și capacitatea necesare pentru a reprezenta principala structură de implementare (…) Considerăm că Primăria Municipiului Timișoara trebuie să își asume în mod real mandatul său de principal purtător al proiectului Capitalei și să asigure coordonarea generală a acestui proiect al orașului”, spun consultanții.

Reformarea TM2023: s-a încercat, nu se poate

Din punctul de vedere al consultanților, s-a încercat „reformarea,” Asociației Timișoara – Capitală Europeană a Culturii. Inițial, susțin Șuteu & co, a fost vorba despre „recomandări concrete pentru reformarea Asociației, pentru ca aceasta să rămână coordonatorul programului cultural al TM2023, inclusiv prin găzduirea Grupului curatorial și realizarea unora dintre funcțiile de suport”.

N-a fost însă posibil, din cauza directorului executiv, susține aceeași sursă. „Din păcate, ultimele evoluții dictate în primul rând de atitudinea Directorului executiv de a calomnia și a comunica minciuni atât public, cât și în rândul unor instanțe europene, refuzul acesteia de a se retrage din funcție, după ce agrease acest lucru în lumina realităților prezentate, cărora li s-au adăugat declarații revoltătoare și mincinoase ale noului numit membru al Consiliului Director, Ștefan Popa Popa’s, a determinat PMT să reconsidere încrederea în capacitatea Asociației de a se reforma rapid și a redeveni un actor credibil, etic și competent în sprijinul TM2023 ca structură principală de implementare”, scrie în raport.

„Analiza noastră a arătat că direcția executivă a Asociației este ineficientă și nu are capacitatea de a construi atmosfera de construcție comună a TM2023 (…) Ea indică dezvoltarea unei politici de personal deficitară, în care personalul de specialitate centrat pe dezvoltarea programului nu a avut cadrul de lucru care să-i permită să se dezvolte, să aibă continuitate și din care lipsește un Director Artistic. De asemenea, am remarcat lipsa de colaborare și de susținere, dincolo de aspectele formale, dintre Consiliul Director și Directorul executiv”, continuă consultanții.

TM2023: despre task force și bani

Instituțiile implicate în acest proiect trebuie să colaboreze, astfel că „un task force de corelare între PMT și CJT a fost deja lansat în cursul lunii mai”. De asemenea, se propune constituirea unei rețele denumite „Prietenii Capitalei TM2023”, care să ajute la implicarea comunității în acest proiect.

Consultanții vorbesc și despre finanțarea proiectului. Este nevoie, din punctul lor de vedere, de implicarea AFCN, în contextul actualizării OUG 42 / 2019, dar și de o metologie comună de acordare a finanțărilor nerambursabile de la PMT, CJ și Ministerul Culturii. Cele trei instituții ar trebui, până la 30 septembrie, să stabilească sumele și graficul de finanțare. Ar trebui, de asemenea, modificată și completată OG 51 / 1998, care se află în acest moment în circuitul parlamentar. Este, de altfel, și singura măsură al cărui termen este „în curs de clarificare”. Finanțarea multianuală este încă o problemă nerezolvată și nu s-a trecut încă de stadiul de promisiuni.

Trebuie căutați oamenii potriviți pentru acest proiect, inclusiv cei care „deja au lucrat și au performat pentru dezvoltarea TM2023”. Este nevoie, de asemenea, de crearea unui grup curatorial care va analiza programul cultural, va asigura coordonare artistică și va trasa direcțiile de dezvoltare pentru perioada 2022-2024. „Credem că acesta trebuie să fie format din: reprezentanți ai marilor programe sau proiectelor dinamice și cu rol strategic (…) alți curatori care să acopere diversele discipline, curatorii evenimentelor de închidere și de deschidere, o persoană care să asigure corelarea cu activitatea de implicare a publicului, respectiv corelarea programului cultural cu infrastructura culturală”, mai spun consultanții.

Ce și cât va decide să pună în practică Primăria Timișoara din acest document urmează să aflăm. Instituția de pe CD Loga 1 nu a făcut încă niciun demers oficial în această direcție.

Calendarul propus de echipa Șuteu, cu termene

31 iulie

  • Asumarea responsabilității pentru coordonarea generală a TM2023 de către Primăria Municipiului Timișoara
  • Identificarea unui leadership artistic adaptat conceptului programului cultural TM2023 și necesității de acțiuni pragmatice în sprijinul acestuia.
  • Găzduirea coordonării artistice a TM2023 de către o instituție aproape de centrul de responsabilitate, dar la distanță de ingerința politicului
  • Dezvoltarea unei structuri de sprijin profesionistă și independentă de schimbările politice pentru creșterea capacității de atragere de fonduri și pentru finanțare
  • Acordarea finanțării de la bugetul local, dar și bugetul județean, către partenerii de implementare pentru proiectele care constituie programul cultural pentru 2021

31 august

  • Realizarea unei prime filtrări și restructurări a programului și a unui calendar provizoriu al programării artistice pentru perioada 2022-2024
  • Formularea unui task-force interinstituțional pentru asigurarea unei acțiuni integrate și corelate în sprijinul TM2023

30 septembrie

  • Asumarea responsabilității pentru coordonarea generală a TM2023 de către Primăria Municipiului Timișoara
  • Constituirea unei rețele/alianțe cu rolul de coagulare și implicare constantă a comunității pentru TM2023

31 octombrie

  • Lansarea unui/unor apeluri deschise de finanțare pentru dezvoltarea programului și a unor invitații directe către artiști, organizații și instituții culturale pentru a se alătura pentru perioada 2022-2023

30 noiembrie

  • Acordarea finanțării de la bugetul local, dar și bugetele județean și național, către partenerii de implementare pentru proiectele care constituie programul cultural pentru 2022-2023