Podul Mihai Viteazu poate fi reabilitat așa cum e. Ce voia PMT și n-a vrut Comisia de Monumente: sticlă și lumini / FOTO

podul mihai viteazu

Primăria poate reface Podul Mihai Viteazu în forma în care este el acum. Asta spune directorul Direcției Județene pentru Cultură Timiș, acuzat că n-a fost de acord cu cele trei propuneri de reabilitare făcute de PMT. Proiectele, din care unele cu sticlă și lumini, au fost respinse, de fapt, de Comisia Zonală de Monumente.

Pe Podul Mihai Viteazu sunt, de o zi, restricții impuse de Primăria Timișoara. Reprezentanții municipalității spun, voalat, că podul nu prezintă siguranță și au interzis accesul mașinilor mai grele de 13 tone. De asemenea, pe pod nu se pot afla o dată decât un singur autobuz sau troleibuz. Cei de la PMT afirmă că Direcția Județeană pentru Cultură Timiș le pune bețe în roate. În acest caz, susțin reprezentanții primăriei, ei vor să refacă podul, dar nu au aviz. Niciuna din cele trei variante de proiect propuse nu a trecut de Comisia Zonală a Monumentelor Istorice.

„Am avut trei variante pentru reabilitarea Podului Mihai Viteazu. Prima variantă presupune lărgirea podului la patru benzi, cu trotuare și piste de biciclete pe pod. În urma discuțiilor cu Direcția pentru Cultură, a picat, ca să nu modificăm parapetul. La a doua variantă am căzut de acord să facem piste de biciclete și trotuar pe două pasarele laterale sub formă de arc. Nu se demola nimic, se consolida podul, iar pe pasarele se amenaja circulația pietonală și pentru biciclete. La propunerea celor din DJC, există și a treia variantă de reabilitare, cu pasarele mai îndepărtate. Am agreat și această variantă, fără demolarea parapetului, ca să putem consolida podul. Directorul DJC minte cu nerușinare, pentru că ultima variantă de reabilitare este chiar cea propusă de el”, spune șeful Direcției Generale de Drumuri din PMT, Culiță Chiș.

Podul poate fi reabilitat așa cum e acum

Directorul Direcției Județene pentru Cultură, Sorin Predescu, spune că nu se poate construi nimic atât de aproape de pod. „Orice pasarelă adăugată modifică imaginea monumentului istoric. E simplu. Schimbarea acestei imagini nu este dezirabilă. Noi (la DJC – n.r.) putem purta discuții de variante, care cad apoi în Comisia Zonală de Monumente Istorice. Orice am fi discutat între noi – deși nu am discutat variantele de care spune domnul Culiță Chiș, pentru că nu a venit la nicio discuție, orice am fi discutat cu proiectanții – variantele propuse Comisiei Zonale de Monumente Istorice au fost respinse. S-a făcut plângere prealabilă, s-a făcut și plângerea pentru Parchet. O să vedem ce se întâmplă”, explică Predescu.

„Deciziile privind monumentele istorice nu sunt luate nici de Sorin Predescu, nici de vreun arhitect din DJC. Ele sunt luate în urma analizei făcute în Comisia Zonală de Monumente Istorice. Pot să-l asigur pe domnul Culiță Chiș că, în urma deciziei Comisiei Zonale de Monumente Istorice, poate reabilita podul așa cum este el astăzi, fără a adăuga niciun fel de pasarelă”, ne-a mai declarat șeful DJC.

Sticlă transparentă și mână curentă din aluminiu

„Nu avea cum să fie aprobată nicio propunere cu sticlă securizată și jocuri de lumini”, spune, de asemenea, Sorin Predescu. Potrivit documentelor furnizate de PMT, una din cele trei variante propuse și respinse se referă la ridicarea a două pasarele anexe. „Pietonalul va fi preluat prin două pasarele anexe Podului Mitropolit Andrei Șaguna, cunoscut drept Podul Tinereții sau Podul de pe Mihai Viteazu. Pentru a respecta valoarea istorică și simbolică a podului și monumentalitatea acestuia, se intervine în contrast, dar fără a se afla în conflict, cu materiale noi, inovative și forme line în realizarea pasarelelor propuse.

Parapetele noilor pasaje vor fi din sticlă securizată transparentă, iar mâna curentă se propune a fi realizată din aluminiu, având încorporat iluminatul arhitectural pietonal. Sistemul de iluminat arhitectural se dorește a fi unul dinamic, animând prin cromatică parapetele de sticlă”, scrie în documentație. Cei de la PMT garantează însă că „nu se vor realiza demolări, astfel încât podul își va păstra aspectul și forma actuală”.

About Post Author