FOTO. Pasajul Solventul va intra în sfârșit în șantier. Cum a fost modificat proiectul
Pasajul Solventul va avea în curând autorizație de construire și va putea începe efectiv mult promisul șantier. Dincolo de lipsa unor avize de la CFR, procedurile au fost întârziate și din cauza necesității modificării proiectului inițial. Reprezentanții PMT susțin că au fost făcute unele ajustări esențiale pentru siguranța traficului.
„Pentru mine, Solventul, deși știu toată istoria legată de acest nume, de căderea combinatului și de toate promisiunile neîndeplinite, înseamnă viitor. Primul pod construit după Revoluție, o construcție îndrăzneață, din punct de vedere tehnic și al soluțiilor de mobilitate, cu linii de tramvai, trasee pietonale și piste de biciclete, o legătura între cartierele Ronaț-Blașcovici cu cartierele Iosefin și Șagului și închiderea completă a unui inel de circulație care va elibera orașul de trafic greu. La Solventul sunt două proiecte de importanță strategică pentru oraș și ambele au evoluat. Podul, pentru care în prezent sunt evaluate oferte de proiectare, și pasajul, care urmează să obțină zilele acestea autorizația de construire și de începere a lucrărilor”, a notat pe Facebook primarul Dominic Fritz.
El a atașat postării și niște randări, însă nu sunt primele imagini de acest fel care apar în spațiul public. Interesant este de ce a durat atât de mult până la obținerea autorizației de construire. Contractul de proiectare și execuție a fost semnat în urmă cu aproape 11 luni, iar durata pentru proiect era de șase luni.
Prin pasaj nu ar fi fost prevăzute piste
Reprezentații PMT spuneau, încă din primăvară, că este nevoie de unele modificări ale proiectului. „Trotuarul și pista din pasaj erau foarte înguste. Am cerut să se reducă din banda doi, se face la trei metri și atunci câștigăm 50 de centimetri și pe o parte și pe alta”, afirma, în luna mai, viceprimarul Ruben Lațcău.
Acum, proiectul respectă solicitările noii administrații. Practic, zona de piste de biciclete și trotuare a fost lărgită de la 2 metri la 2,5 metri, astfel că pietonii vor avea un metru, iar cei pe două roți, 1,5 metri. S-a putut face acest lucru după ce partea carosabilă a fost micșorată, de la 2 benzi de 3,5m fiecare, la o bandă de 3 m și o bandă de 3,5 m. Cea mai lară este cea apropiată de zidurile pasajului.
A fost aliniată rampa Pasajului Solventul cu viitorul proiect Bulevardul Solventul, care va fi realizat pe platforma fostului combinat. Proiectul a fost racordat cu proiectele viitoare de pe str. Gării, Calea Bogdăneștilor și Bdul. Solventul. Acest lucru nu era prevăzut în caietul de sarcini”, spune Bogdan Marta, consilier al primarului Dominic Fritz.
De asemenea, a fost mărită dimensiunea girației, astfel încât linia de tramvai să fie amplasată în exteriorul acesteaia. A fost avută în vedere și continuarea liniei de tramvai pe str. Gării și asigurarea racordului cu bd. Solventul. „În interiorul pasajului vor exista piste de biciclete de un metru pe ambele sensuri. Proiectul inițial nu prevedea piste”, mai spune Marta.
Costă peste 111 milioane de lei
Contractul de proiectare și execuție pentru Pasajul Solventul a fost câștigat de o asociere condusă de Spic Internazionale (lider/Italia), din care mai fac parte Pod-Proiect (Iași), Sylc Con Trans (Arad), terții Arcada Company (Galați) și Conextrust (Bacău) și subcontractanții Teoval & Co (Iași), FDF Electric Grup SRL (Iași), ISPCF (București), Radaria (Galați) și SC Yda Proiect Consulting SRL (Iași).
Pasajul Solventul costă peste 111 milioane de lei și totul trebuie să fie gata în 26 de luni. El va fi construit pe sub zece linii de cale ferată, va avea peste 87 de metri lungime, cu câte două benzi pe sens și o linie de tramvai. El va lega lega Calea Bogdăneștilor de str. Gării și va asigura o nouă legătură între nordul și sudul Timișoarei.