Pasajul Solventul, gata la vară pentru mașini, bicicliști și pietoni. Tramvaiul mai așteaptă / FOTO
Cel mai probabil la vară se va putea trece prin Pasajul Solventul. Vineri a început împingerea efectivă a structurii de beton prin care vor trece mașinile, bicicliștii și pietonii. Tramvaiele mai așteaptă.
Vineri la prânz a început împingerea structurii de beton de la Pasajul Solventul, pe sub liniile de cale ferată. Chesonul are 70 de metri lungime și 28 metri lățime și va traversa, pe sub pământ cele 10 linii de tren, dinspre strada Gării, spre Calea Bogdăneștilor.
„La început sunt probabil 10-15 metri care vor fi străbătuți până la finalul zilei de azi sau până mâine dimineață. Urmează ca sâmbătă seară, duminică dimineață să se intre efectiv sub pământ. De săptămâna viitoare începem excavările. Estimarea este că vom avea un progres de 50 cm – un metru pe zi. Depinde foarte mult de condițiile de sol, de ce întâmpinăm înăuntru, pentru că putem să găsim foste rețele edilitare, de la calea ferată, abandonate. Am mai avut experiența asta când am săpat pentru relocarea stâlpilor de electricitate pentru calea ferată, dar pe măsură ce avansăm aceste probleme vor fi înlăturate. Așteptăm undeva în trei luni, să zic un termen mediu, să fie pe poziția finală. După care începem să facem rampele și să ne pregătim să ajungem în vara viitoare să trecem cu mașina și cu bicicleta sau pe jos”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău.
Tramvaiele mai așteaptă
Nimic însă despre tramvaie, deși proiectul prevede linie dublă. Acestea nu vor fi însă finalizate prea curând, pentru că, deși linia 5 merge până aproape de locul în care se află intrarea / ieșirea din Calea Bogdăneștilor, nu există continuitate.
Un proiect pentru prelungirea liniilor de la gară spre pasaj există în teorie de mai mulți ani. Practic însă nu s-a făcut nimic. Potrivit PMT, proiectul va fi continuat peste fosta platformă Solventul, printr-un pod peste Bega cu patru benzi și linie de tramvai. Va mai dura cel puțin trei ani până când acestea vor deveni realitate.
Primăria a predat către constructor amplasamentul de la Pasajul Solventul în urmă cu trei ani. Contractul de proiectare și execuție fusese semnat în toamna lui 2020, de fostul primar Nicolae Robu. Lucrurile au pornit greșit încă de atunci, spune Ruben Lațcău, pentru că estimările fostei administrații nu au fost realiste.
„Contractul pentru proiectul acesta a fost semnat cu două săptămâni înainte ca primarul Dominic Fritz să-și preia primul mandat. Termenul inițial de proiectare era de șase luni. Este unic proiectul ăsta în România. Șase luni, hai să fim serioși, dacă vrem să reabilităm toaleta acasă și vrem să luăm autorizație de construire, avize și toate cele, ne ia mai mult de șase luni. De la început, acest termen de șase luni a fost total nerealist. A durat undeva la doi ani proiectarea și avizarea și de aici a venit principala întârziere”, explică viceprimarul.
„Au fost făcute 14 proiecte tehnice separate”
Antreprenorul a început să facă pereții mulați înainte să fie toate avizele eliberate de către CFR, pentru că nu interferau cu calea ferată.
„De aceea se vedea că sunt lucrări, dar nu avansează repede. Efectiv, când toate avizele au fost obținute și am putut legal să intervenim pe amplasamentul căii ferate, a durat peste doi ani. Au fost făcute 14 proiecte tehnice separate, fiecare cu autorizația lui separată de construire. Doar pentru relocările pentru calea ferată, fiecare, individual, a trebuit să avizate și de către CFR, și de către alte instituții. Aici a fost principala pierdere de timp, în faza de proiectare și avizare. După ce-au fost obținute toate, asta a fost acum un an și jumătate, de atunci lucrările au mers într-un ritm destul de bun”, a mai declarat Lațcău.
Pasajul Solventul va avea o lungime de 87 metri, cu șosea cu două benzi pe sens, linie dublă de tramvai, trotuare și piste de biciclete și va asigura legătura între Dâmbovița și Ronaț. Construcția costă 132 de milioane de lei, din care 89 de milioane de lei de la bugetul local și 43 de milioane prin Programul Anghel Saligny.