Muzeul de Artă devine muzeu național. Poate se face și ordine în instituție

cultură

Palatul Baroc, sediul Muzeului Național de Artă din Timișoara

Muzeul de Artă Timișoara, aflat în subordinea CJ Timiș, devine muzeu de importanță națională. Se va numi Muzeul Național de Artă Timișoara și, poate, de acum încolo vor predomina evenimentele culturale, nu scandalurile interne.

„Guvernul Orban a aprobat hotărârea de guvern prin care Muzeul de Artă Timișoara, aflat în subordinea Consiliului Județean Timiș, devine muzeu de importanță națională, conform Legii nr. 311/2003 și își va schimba titulatura în Muzeul Național de Artă Timișoara. Patrimoniul pe care această instituție îl conservă și îl valorifică, de aproape 120 de ani, cuprinde colecția de icoane din bisericile ortodoxe din Banat, care datează din jumătatea secolului al XVIII-lea și chiar una dintre cele mai valoroase colecții la nivel național, Corneliu Baba. Suplimentar, muzeul deține și opere ale celui mai important grup de avangardă al României, grupul Sigma”, a anunțat, vineri, pe Facebook, senatorul PNL Alina Gorghiu.

Dincolo de titluri, situația Muzeului de Artă – de acum Național – din Timișoara nu e una foarte roz. Între managerul Victor Neumann și angajați sunt o mulțime de conflicte, care s-au soldat, de-a lungul timpului, cu procese pierdute de instituție.

Baba și Grupul Sigma, altfel

În urmă cu aproape doi ani, că tot vorbim de Corneliu Baba, muzeul timișorean a fost pus în situația absolut penibilă de a returna, în prezența unui avocat și sub supravegherea jandarmilor, aproape 30 de lucrări ale artistului, împrumutate de la Muzeul Național de Artă. Conducerea Muzeului de Artă din Timișoara a fost somată de reprezentanții Muzeului Național de Artă al României să restituie picturile împrumutate. Contractul de împrumut, încheiat în 2006, avea o clauză conform căreia trebuie expuse toate lucrările. În decembrie 2017, patru lucrări erau neexpuse și „neidentificate deoarece sunt depozitate în arhiva de artă plastică a muzeului, aflată în acest moment sub sigiliu până la predarea gestiunii de la fostul conservator către o altă persoană”.

Pentru că s-a adus în discuție și Grupul Sigma, la finele lunii octombrie, unii angajați ai muzeului acuzau că un tablou al lui Constantin Flondor, aflat în custodia MART, a fost avariat în timpul manipulării de către persoane neautorizate. Este vorba despre lucrarea „Pionii regelui de sticlă”, realizată în 1968. Conducerea MART a refuzat să facă lumină în acest caz, susținând că nu este vorba despre informații de interes public.

Acum, că are încă un muzeu național în ogradă, după cel al Banatului, conducerea CJ Timiș ar trebui să facă puțină ordine. Fie și pentru că se apropie anul capitalei culturale europene.

About Post Author