Iar planuri pentru un trafic mai sigur în Timișoara. Ce spune Dominic Fritz după accidentul din zona Polonă

trafic

foto: Arhivă

„Plan de acțiune” pentru un trafic mai sigur în Timișoara. Este ceea ce anunță primarul Dominic Fritz, după accidentul în care un copil de 10 ani a murit în zona Polonă. Nu e prima încercare, nu e prima administrație care vrea, dar, până acum, nu s-a trecut dincolo de vorbe. Iar acea parte a orașului a fost uitată de toată lumea.

Sâmbătă seară, un copil care a vrut să treacă strada prin loc nepermis a fost lovit în plin de o mașină. Șoferul nu l-a putut evita și, în urma impactului, din nefericire, băiatul a murit. Tragedia s-a întâmplat în zona Polonă, la marginea Timișoarei, acolo unde, în afară de un bloc cu locuințe sociale, cumpărat și reabilitat de primărie în 2014, nicio administrație n-a făcut ceva pentru a le da măcar impresia oamenilor că locuiesc într-un oraș prosper.

Duminică, primarul Dominic Fritz a reacționat pe Facebook. „M.T. a avut doar 10 ani. A fost smuls din plină viață de o mașină, ieri, la Timișoara, în fața casei sale. Sunt profund îndurerat. Îmi exprim sincere condoleanțe familiei și prietenilor. Sunt și furios. Încă nu știm circumstanțele exacte care au dus la acest accident mortal, dar este al doilea pieton mort în Timișoara, într-o singură săptămână (…) Nu există o țară în Europa în care mor mai mulți pietoni în trafic ca în România, raportat la populație. Nu mai putem, nu mai avem voie să acceptăm această barbarie”, a notat acesta.

Vom face, dar nu se știe când

Fritz anunță că vor fi luate măsuri pentru sporirea siguranței în trafic. Acestea se vor alătura, potrivit primarului, pașilor făcuți în ultimii doi: „am redus viteză pe arterele principale intravilane unde se mergea legal cu 60 km/h, am supraînălțat mai multe treceri de pietoni, am refăcut marcajele la treceri de pietoni, am instalat zeci de calmatoare, am fuzionat centrul de trafic management cu dispeceratul Poliției Locale”.

În aprilie 2022, edilul șef anunța că vor fi supraînălțate 16 treceri de pietoni, aflate mai ales în zona școlilor. Aproape un an mai târziu, ideea a rămas, în cea mai mare parte, în stadiul de… idee. Nu e ceva nou. În toamna lui 2019, fostul primar Nicolae Robu anunța că, împreună cu Poliția Rutieră, a fost întocmit un top al trecerilor de pietoni cu cele mai mari probleme. Erau tot 16 la număr și ar fi urmat să beneficieze de sisteme speciale de iluminat. Nici asta nu s-a întâmplat.

Analize, campanii, conferințe

Acum, actualul primar susține că „prea multe idei bune s-au împotmolit în birocrație, unele nu au primit avizul poliției. Avem nevoie de un nou consens între toate instituțiile implicate pentru măsuri rapide și ferme de protecție și siguranță pentru pietoni, bicicliști și șoferi”.

Fritz spune că, „în următoarele săptămâni”, va iniția acțiuni precum:

  • Analiza celor mai periculoase 20 de locuri din traficul timișorean și propuneri concrete de rezolvare. Voi face public lista înainte s-o înaintez comisiei de circulație pentru avizare.
  • Un plan de acțiune elaborat împreună cu Poliția Locală și Poliția Rutieră (care nu este în subordinea Primăriei) pentru măsuri de prevenție și sancționare.
  • Creșterea bugetului pus la dispoziție companiei noastre de drumuri municipale SDM pentru intervenții punctuale care cresc siguranța în trafic.
  • Re-verificarea tuturor sesizărilor depuse de cetățeni la Primărie referitor la siguranță în trafic.
  • O campanie de informare publică și conștientizare pentru siguranță în trafic.
  • Organizarea unei conferințe de mobilitate urbană sigură cu experți internaționali în Timișoara, anul acesta

Avem sistem de trafic management, dar ce facem cu el?

Dominic Fritz cere, de asemenea, susținere din partea parlamentarilor din Timiș, pentru deblocarea proiectului de lege care „să facă posibilă, în sfârșit, instalarea unor radare fixe! Este absolut nedemn pentru o țară civilizată ca această inițiativă să fie blocată în parlament, de frică să nu ne înjure șoferii”.

La Timișoara a fost implementat, cu câteva milioane de euro, mare parte bani europeni, proiectul „Trafic management și supraveghere video”. Acesta a prevăzut semafoare noi în 44 de intersecții, 90 de intersecții modernizate, camere de supraveghere în 134 de intersecții, 230 de camere video în trafic, șapte radare de viteză, 13 radare de informare, 13 panouri cu afișare numerică, precum și montarea a 37 de sisteme de detecție a trecerii pe roșu.

A fost amenajat și un centru de comandă pentru trafic și supraveghere video, pe bd. Iuliu Maniu, inaugurat în octombrie 2016. Este exact centrul care a fuzionat recent cu dispeceratul Poliției Locale. Deși există și radare, și sisteme de detecție a trecerii pe roșu, din cauza legislației incomplete și neclare, Poliția Rutieră nu poate amenda șoferii teribiliști pe baza acestora.

About Post Author